dinsdag 31 december 2013

De mooiste foto's van 2013

Het jaar is weer bijna voorbij en ik kijk terug op alweer een mooi fotografie jaar.
12 maanden, 12 foto's, met bij iedere foto een verhaal, een mooie blog, een onvergetelijk moment.
Terugblikken op 2013 en mij weer doen beseffen dat de mooiste dingen nog steeds gratis zijn.
Maar waarom koos ik deze foto's?
Wat is het verhaal achter de foto?
Dat kun je hieronder zien en lezen.

Januari
Robin in snow. Wat een winter hadden we. Vooral januari bracht veel sneeuwpret. Ik ging zo vaak mogelijk naar de Waterleidingduinen en maakte daar een mooie sneeuwserie en een aparte blog van het gewillige roodborstje in de sneeuw.
Dat de januarifoto een sneeuwfoto moest worden wist ik al direct en ook de keuze op het roodborstje was snel gemaakt, nadat ik vorig jaar al een vos in de sneeuw in het jaaroverzicht had. Daarom is het roodborstje in de sneeuw mijn mooiste foto van januari

Februari
Betoverend. Een van de mooiste zonsondergangen van afgelopen jaar. Wat een kleuren. Alles zat mee, het was opkomend tij, er was ietswat bewolking en toen de zon net achter de horizon was verdwenen kleurde de lucht paars en roze met de weerspiegeling in het lage water tussen de stenen van de Katwijkse uitwatering. De blog waar deze foto terug te vinden is, is tevens een van mijn mooiste blogs van afgelopen jaar, je kan hem HIER nog een keer bekijken. Een bijzondere dag met een betoverende zonsondergang als afsluiting, mijn mooiste moment van februari.

Maart
Tender. In maart begonnen we de lange koude winter toch wel zat te worden. Dat ik pas half maart de eerste sneeuwklokjes fotografeerde zegt al genoeg. De lente liet lang op zich wachten. Maart leverde mij niet veel bijzondere foto's op. Deze vond ik mooi vanwege de zachte tinten, een foto waar je de stilte bijna kan zien.

 April
Lentekriebels. Eindelijk, half april werd het lente. De bosanemoontjes bezorgden ons fotografische uitdagingen, die je in deze blog terug vind. Een week later probeerde ik het nog eens met de anemoontjes en had toen deze gelukstreffer, het aanvliegende bijtje. de foto staat in de lenteblog van de maand april, en deze foto is vanwege het lentegevoel de foto van April geworden.

 Mei
Plevierplezier. Mijn allermooiste blog van 2013. Met een beetje geluk, veel geduld en vooral rustig het juiste moment afwachten, kon ik vanaf een paar meter het liefdes spel der kleine plevieren volgen. Ik had hier elke foto uit deze blog kunnen plaatsen want ze waren allemaal prachtig. De blog Plevierplezier is mijn natuurmoment van het jaar en de foto van mei komt uiteraard uit deze serie.

Juni 
Curly green. In juni beleefde ik ook een fotografische topdag met parende icarusblauwtjes, een juffertje in de zonnedauw en deze uitrollende varens. De foto van het juffertje stond heel lang klaar om als foto van de maand juni door te gaan, maar uiteindelijk koos ik de uitrollende varen omdat ik die origineler vond en erg verrassend met de varencontouren in de achtergrond.

 Juli
Little butterfly. De foto van juli moest een vlinder worden, omdat ik bij het samenstellen van het overzicht ook wilde dat de gekozen foto past bij het seizoen. Het was inmiddels volop zomer, de koude lente was al lang vergeten, we genoten van een mooie zonnige zomer en een heel goed vlinder jaar. Daarom is dit kleine vuurvlindertje mijn favoriet van de maand juli.

 Augustus
Handstand. In augustus zie je ook de heidelibellen in verschillende varianten verschijnen. Deze foto maakte ik op de warmste dag van 2013, op 2 augustus. Deze libel doet de handstand. Het rechtop staan, met de kont onhoog, doen libellen omdat ze dan minder warmte op hun lichaam vangen. Ik zag inderdaad deze dag meerdere libellen in deze houding. Weer wat geleerd. Deze foto koos ik vanwege de bijzonder houding en de mooie achtergrond met de lichtcirkels.

 September
Bambi. September is de maand van de edelhertenbronst, maar een map vol bronstfoto's leverde niet het plaatje op dat in dit overzicht past. Ik ga toch meer voor rustige beelden, dit hertje in het gras, met een ietswat wazige achtergrond is mijn septemberkeuze, ook omdat het damhert in mijn jaaroverzicht niet mag ontbreken, en ik deze foto een van de mooiste (en liefste) damhertfoto van het afgelopen jaar vond.

Oktober
Op de uitkijk. De teleurstelling van het net missen van de hop, die al meer dan een week in een Katwijkse woonwijk zat, was snel vergeten toen deze jagende torenvalk zich prachtig liet fotograferen. Ook hier heb ik een hele blog aan gewijd. Hoe vaak krijg je de kans een torenvalk zo te fotograferen? Dit was voor mij een van de mooiere natuurmomenten, die ik niet snel zal vergeten, daarom staat deze foto als Oktober foto in mijn overzicht.

 November
Little purple. Het kleine amethistzwammetje met een zachte lichtbruine omgeving.....ik heb heel wat met de bladeren geschoven voordat ik dit effect had bereikt, genoeg afstand tussen de blaadjes en het onderwerp, niet te dichtbij en scherpstellen op de hoed. Yess,,,gelukt. November is de herfstmaand, mooie gekleurde blaadjes, paddenstoelen, dus een zwammetje voor deze maand was een logische keuze.

 December
Goodnight. Vlak voordat het donker zou worden in de AWD (en dat is al heel vroeg in de wintermaanden) fotografeerde ik deze vos, toen ik op weg was naar de uitgang. Op zich niet zo bijzonder en ook geen topfoto, maar het was me eindelijk gelukt zowel voor- als achtergrond wazig te krijgen. Omdat de zon al weg was, waren de kleuren ook heel zacht, het zag er zelfs winters uit, alsof het koud was. De sfeer in deze foto sprak mij aan. Met deze foto verlang ik naar de echte winter met kou, rijp, ijs en wat sneeuw. Ik heb overigens heel lang getwijfeld over mijn december foto en daarom een toegift.
Mijn meest bijzondere natuurmoment beleefde ik onlangs in Katwijk aan zee, bij de uitwatering.

Dit is voor mij de liefste, schattigste foto van 2013.
2013 was een mooi fotojaar, met hele mooie momenten
die niet allemaal in dit blog genoemd zijn.
Op naar 2014, ik heb nog een lange wensenlijst, dus alle redelen om er weer alleen of gezellig met een van mijn fotomaatjes op uit te gaan, op naar de mooiste van 2014.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita