zondag 1 december 2013

Vos op de Zuidpier

Dan sta je toch even raar te kijken als daar tussen de basaltblokken ineens een vos zit.

Ieder jaar ga ik wel een keertje samen met Loes naar de Zuidpier van IJmuiden. Meestal komen we dan thuis met leuke foto's van Steenlopertjes, meeuwen of andere kustvogels. Het is toch elke keer de vraag wat we op de pier en het strand aantreffen en hoe we het allemaal gaan vastleggen. Het getijde was perfect, afnemend tij, dan komen de vogels tussen de drooggevallen stenen scharrelen of langs het strand de schelpjes checken op inhoud.
Maar het was ook grijs, bewolkt en kleurloos.
Deze paarse strandloper en steenloper zien
er nu toch maar een beetje saai uit.

Het grootste deel van de dag hadden we te maken met dit soort wolkenluchten, die op zich wel fotogeniek zijn, zeker met die zonnestralen, maar landschapsfotografie, dat is toch een vak apart.
Een andere uitsnede met wat op de voorgrond, dit vind ik zelf toch al wat mooier.


's morgens op het stand kon ik nog deze vliegensvlugge drieteenstrandlopers fotograferen. Maar ze gingen er snel vandoor, en Loes en ik zaten ondertussen onder het zand. Het wilde allemaal nog niet zo lukken.

Een grote groep drieteenstrandlopers vliegt over, de meeuw kijkt toe en in de verte is Zandvoort te zien.

Inmiddels hebben wij het strand verruilt voor de pier, en heel af en toe wordt het wat lichter. De scholeksters zijn altijd wel te zien langs de Zuidpier.

Maar deze vogel niet. Een eidereend (vrouwtje), mijn allereerste die ik ooit zie. Dus in dit geval was ik ook blij met deze mindere foto. Een bewijsplaatje zeg maar.

Het groen-witte vuurtorentje aan het einde van de Zuidpier was voor ons een mooie lunchplek, achter het vuurtorentje, in de luwte, want de wind was behoorlijk guur.


En bijna aan het einde van de zuidpier zien wij deze vos op de rotsen zitten. Ik wist niet wat ik zag. De vos was lekker op zijn gemakje en trok zich niets van ons aan. Deze vos was ook aan mensen gewend en ging later bij de vissers op bedeltocht, een lekker visje gaat er altijd wel in.

Een portretje kan natuurlijk ook als zo'n vos mooi dichtbij zit.

Nieuwsgierig, en al net zo tam als de rugzakvossen uit de AWD,  het zou mij niets verbazen als deze vos een nakomeling is van de oude moervos in de AWD, het koppie lijkt er wel wat op.

Mij werd verteld dat deze vos al een keer de bus had genomen naar Haarlem, maar door de chauffeur is ie weer netjes teruggebracht naar IJmuiden: KLIK

Eindelijk een steenloper op een mooie plek, alleen jammer dat ie niet wilde kijken, na deze poetsbeurt ging ie er weer vandoor.

Even weer een landschapje, een van de vuurtorens op de achtergrond met de rotsen als voorgrond, het ziet er bijna on Nederlands uit.

Strandsurfers hadden wel plezier van de aangewakkerde wind. Wij iets minder want het werd behoorlijk koud en dat stuifzand is ook niet zo fijn. Met de wind in de rug maakten we een serie foto's van deze gekleurde zeilen en om de voorgrond het stuivende zand over het strand. Op de achtergrond de donkere lucht met een klein streepje licht. Na deze strandfoto's warmden wij ons in een strandtent op aan de warme chocolademelk, die was erg welkom

 Jammer van het donkere weer,
met iets meer zon hadden de foto's toch wat beter geworden.
Maar we hebben een leuke dag gehad, lekker uitgewaaid
en genoten van de vos die daar ineens op de pier was.
IJmuiden blijft een mooie plek om vogels te fotograferen, dus ik ga zeker nog een keertje terug, en dan met een zonnetje erbij.

6 opmerkingen:

  1. Je punt-site bleef ineens hangen toen ik mijn reactie had geschreven en ik kom er nu ineens helemaal niet meer op, dus hier nog een keer mijn reactie ( die ik nog net gauw kon kopiëren)

    Nou Ghita, je zei dat je weinig blogwaardigs had overgehouden, maar dit is toch weer een fijne serie hoor van ons dagje IJmuiden, en doordat het weer tegen zat en we eigenlijk maar weinig vogels zagen is het een verrassende en afwisselende serie geworden met natuurlijk de vos als grootste verrassing! De wolkenluchten en het stuivende zand doen het ook goed, net als de vuurtorentjes. En de warme chocola was heerlijk ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig is dit Ghita, leuk te zien dat de vos daar ook verblijft.
    Mogen van mij er steeds meer worden.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig diertje hé! nooit geweten dat er vossen aan de kust vertoeven.
    je hebt hier een fantastische plaat geschoten!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie serie Ghita, waar voor mij de vos toch favoriet is.
    Gr. Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    wat ben jij een bofkont.
    om zomaar een vos op die plek te fotograveren.
    prachtig gewoon.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij waren er die dag ook om ongeveer hetzelfde tijdstip. Ook
    wij waren verrast van de vos op de pier totdat een vrouw zei dat dit een beroemde vos was.
    Hij was nl een tijdje daarvoor met een lijnbus meegereisd en dat had in de krant gestaan.
    Grijs was het weer inderdaad die dag en op de pier stikte het van de vissers. Jij had tenminste nog een eidereend. ik alleen de strandlopertjes, steenlopertje en kanoeten.
    Hele leuke serie.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita