maandag 13 april 2020

#natuurdichtbijhuis

In deze tijd van afstand houden en zoveel mogelijk thuis blijven, zoek ik mijn ontspanning nu wat dichter bij huis. April is een mooie maand, de natuur komt helemaal tot leven en voor mij is dit de mooiste tijd van het jaar.
Het Corona virus gooide al wat plannen in de war, onze vakantie in Limburg, mijn plan om naar de grondeekhoorns te gaan en naar de Veluwe voor jonge zwijntjes....het gaat allemaal even niet door en zo heb ik wat te wensen over voor volgend jaar. En ondertussen hoop ik zoveel mogelijk moois op fietsafstand te vinden..



En zo was ik in de afgelopen periode in Polderpark Cronesteijn, De Munnikenpolder, polder achthoven,  Oostvlietpolder en Polders Poelgeest, allemaal binnen een half uurtje fietsen vanaf Leiden.



Scholekster  Polders Poelgeest




Lammetjes in de Oostvlietpolder


zo schattig



Stoer kleintje



Lente!


Een bij op een wilgenkatje...voor mij ook het echte lente gevoel.


En dit is ook lente



Samen op het nest


of beneden rond scharrelen





Mooie fazantman


Stoer


Polder achthoven...... wat een mooi weidevogel gebied. De vogels zitten wel vaak ver weg op het weiland, maar ik vond het fijn om te zien dat de boer stokjes neer zette op plekken waar nesten zijn. Ik zag hem steeds de grond bekijken en hier en daar ging er een stokje in. 


grutto, grutto, grut-to.....wat een mooi geluid en ook dit hoort voor mij bij de lente.
Ik ga de komende tijd zeker nog een paar keer terug naar dit plekje.



En de kluut was helemaal niet bang



Ze waren met zijn tweetjes, en zittend vanaf de kant kon ik ze mooi van een laag stand punt fotograferen, ze kwamen zelfs nog wat dichterbij.


Een mooie vogel, en leuk om die ook dichtbij huis zo tegen te komen.



Weer terug in Park Cronesteijn, de daslook was er wel, maar het was nog niet het uitbundig bloeiende veld in het bos wat ik daar voorgaande jaren heb gezien. Dus ook hier ga ik de komende tijd nog even terug.






En dan zie je ineens een witte vogel in de boom, en later nog meer.......
Lepelaars.


Nog goed te fotograferen, niet teveel takken ervoor en nog weinig blaadjes aan de bomen.



En soms heb je wel veel takken, maar zit ie precies goed.....
Eens kijken wat er de komende weken gaat gebeuren en of er jongen gaan komen, dan is het nog maar de vraag of ze te zien zijn, de nesten zaten wat dieper in het bos.



Een avondje Poelgeest Polders, een mooie slobeend...



Moeder grauwe gans doet voor hoe ze een bad neemt, de kleintjes boeit het allemaal niet zo



Wapperen....... maar de kleine gansjes kijken al niet meer



Leuk om te zien dat er meerdere mussen broeden in de bramenstruiken. Ma mus kwam steeds met een snavel vol hapjes, pa zat op wacht in een hogere boom.... (teveel takken, dus geen blogwaardige foto)


Een piepklein eendje zoekt zijn weg in het rommelige slootje.




Park Cronesteijn op de vroege morgen , eerste Paasdag......wat een rust.



Een zonsopkomst met mist.......daar hou ik van.



Familie nijlgans....



Bont zandoogje op het koolzaad.
Op deze vroege morgen waren er maar weinig vlinders te vinden, en langer blijven wilde ik niet want vanaf een uurtje of negen begon het park vol te stromen.....hardlopers, wielrenners en de eerste gezinnen die luidruchig de stilte van de vroege ochtend verstoorden.



Ik kon nog wel dit zingende zwartkop mannetje vastleggen. Blij mee, want die laten zich niet zo vaak zien. (wel veel te horen nu)

En dan dat vlindertje..... het staat al jaren op mijn wensenlijstje, en ik had mij voorgenomen om dit jaar ervoor naar Brabant te gaan, of in onze vakantie in Zuid Limburg te gaan zoeken, ik weet ze daar te vinden.....
Maar helaas..... het liep allemaal anders en ik had ook niet verwacht dat vlindertje hier in de omgeving te zien....



Het oranjetipje (mannetje) zomaar in Park Cronesteijn op goede vrijdag.  Daar had ik zeven jaar geleden voor het laatst een oranjetipje gezien, dus ik was helemaal blij. Dat het dan meer een bewijsplaatje is geworden dan een mooie foto, motiveert mij alleen maar om daar nog een paar keer terug te gaan. Vanmorgen voor het eerst, zonder succes helaas, maar natuurfotografie is ook....heel vaak tevergeefs ergens heen gaan..... 
Hopelijk zijn ze er later deze week nog..... en blijven ze komen....
En dan maar duimen dat ze de schapen en geiten even niet laten grazen op dit soort bloemenveldjes, want bloemen weg......eitjes weg.....geen rups.....geen vlinder.....


En al met al heb ik toch een leuke serie foto's van de afgelopen weken. Ik moet wel bekennen dat ik de Waterleidingduinen enorm mis, want de rust en de stilte van daar....die heb je hier in de Randstad echt niet. De gebiedjes bezoek in in de ochtend of laat in de middag / begin avond....overdag is het vaak druk met wielrenners, pubers of wandelaars , waardoor ik meer bezig ben met de mensen om mij heen (afstand houden) dan dat ik echt kan genieten van de mooie natuur.

25 opmerkingen:

  1. Hallo Ghita, wat een heerlijk blog en wat heb je veel moois gezien op je vroege uitstap. De grutto's, kluten, het jonge spul, vlinders en wel het oranjetipje. Heel gaaf. Het lijkt ook wel of deze soort zich meer en meer laat zien. Alleen maar gunstig. De ooievaars zijn super en wat een mooie foto's. De zonsopkomst met mist vind ik schitterend zo tussen de wilgenbomen door. Heel sfeervol. De zwartkopman die volop zingt heerlijk! Ik heb weer genoten van het moois wat je voor de lens hebt gekregen. Dat je de AWD mist begrijp ik maar er komen vast betere tijden en dan kan je je hart weer ophalen. Mijn dochter is ook fan van de AWD en is daar ook regelmatig te vinden met camera.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoveel moois en zo dicht bij huis. Vooral de ochtendfoto's van 1e Paasdag vind ik super mooi. Hopelijk komt er snel weer wat rust in deze gekke wereld, het is best beangstigend vind ik. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is dat goed gelukt zeg, mooie foto's maken in de omgeving! Beetje jaloers op je ochtendmist foto's, ik was teveel gericht op de vlinders zoeken..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's, je hoeft niet ver weg om mooie foto's te maken dat bewijst dit blog wel weer. Je vroege ochtendfoto's vind ik super. En leukdat je het Oranjetipje hebt kunnen vastleggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig blog met zelke mooie foto's Ghita.
    Zo schattig die lammetje en de jonge gansjes.
    Maar ik ben helemaal weg van de zons opkomst foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's Ghita. Zoveel moois dicht bij huis. Groetjes Yvon

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita.
    Dichtbij huis is ook veel te zien om al het moois te fotograferen en je hebt gevarieerde opnames gemaakt.
    De weidevogels zijn mijn favorieten omdat ik vrolijk wordt van het geluid, jij hebt ze er mooi op staan. Ook de kleinere vogels staan er mooi op, de Ooievaars op hun nest top ook nog 'n paring. Als je s' morgens vroeg de deur uit gaat kijk dan op koolzaad daar zitten de Oranje tipjes op te warmen.
    Het is weer 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ghita,
    Wat een mooie serie foto's in deze rare tijd. Je ziet de natuur trekt zich niets van een virus aan.Geweldig om te zien hoe de natuur zijn best doet om mooi te zijn.De ooievaars op hun nest geweldig, het daslook ja en alle andere foto's gewoon geweldig genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi Ghita, vooral de kluut sprong er voor mij uit. Er is genoeg te zien en te fotograferen dus op 'fietsafstand' zie ik. Fijn blog!
    Groet uit het rustige Stieltjeskanaal,
    Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Ghita,

    Nou, je mag toch zeker niet klagen met zo'n opbrengst. Wel jammer dat het eigenlijk allemaal postzegelgebiedjes zijn in jouw omgeving. Dat is een enorm gebrek in ons te dichtbevolkte randstad en er zou veel meer rekening mee gehouden moeten worden. Ik sta in deze periode maar extra vroeg op, om zo lang mogelijk in alle rust te kunnen fotograferen.
    Als ik jouw serie bekijk met de kluten, de lepelaars en grutto's dan heb je toch wel een paar zeer veelbelovende plekjes. Daar kun je nog een hoop plezier aan beleven. Mooi ook het oranjetipje. Niet de gewenste foto, maar dat komt misschien nog wel. Topplaat van de zwartkop. Echt heel fraai. Je landschapsfoto's met de mist zijn heel mooi.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Wat laat je weer een fantastische reeks zien. Je bewijst maar weer dat je ook dicht bij huis prachtige beelden kunt maken.
    Heerlijk die lammetjes en wat mooi is die grutto en ook die kluten in het water heb je erg mooi vastgelegd.
    En wat een super mooie sfeerbeelden zijn foto 27 en 28. Echt super tof!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Ik denk dat jij helemaal niet mag klagen met zoveel natuur op fietsafstand van je huis. Dat bewijs je dit blog. Misschien dan wel allemaal kleine gebiedjes, maar het levert wel lekker veel variatie in beelden op. De zonsopkomst op Cronesteyn was natuurlijk prachtig, veruit de mooiste van deze serie, maar ook het bont zandoogje, zwartkop, mus, fazanten en kluten mogen gezien worden.
    Genoeg te zien dus in de buurt, maar ik ben wel benieuwd hoelang je het vol gaat houden om niet naar de AWD te gaan ;-). Ik denk dat ik het volgende week een keer ga proberen, maar dan zoek ik wel de stillere delen op...
    Groetjes. Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Potverdorie, wat een mooie blog. Prachtige foto's van de lepelaar, de kluten, de ganzen (de ganzen in de mist, dat maakte die mistfoto helemaal áf), nou ja, eigenlijk alle vogels. En natuurlijk het oranjetipje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het heeft wat voeten in aarde, dat virus. Zoveel plannen die niet doorgaan...

    Maar wat heb je een mooie verzameling lentefoto's gemaakt. Echt genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. We herkennen het natuurlijk allemaal maar toch, je hebt het super in beeld gebracht en verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterend Ghita, mooi lentegevoel breng je hier over! Veel soorten laat je ook zien! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,

    Wat een fijne alternatieven heb jij daar binnen handbereik als de reguliere natuurgebieden afgesloten zijn. Fijne serie zo en als je dan ook nog een soort kunt fotograferen die al zo lang op je wensenlijstje staat en waarvan je niet het vermoeden had dat die zo dicht bij je in de buurt zit is dat helemaal geweldig. Ik vind je staande ooievaars aan de grond heel gaaf, maar het mooiste vind ik je landschapsfoto in ochtendmist nr. 28. De vosjes in de AWD zullen je wel missen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig mooi Ghita wat een prachtige omgeving je zal er maar wonen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Ghita,
    wat heb je veel leuke gebiedjes op fietsafstand. Een prachtige lenteserie laat je hier zien; ik heb ervan genoten. Je startfoto met je fiets tussen het geel vind ik ook erg leuk.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Ghita,
    Echt een supergave blog vol heerlijke lentefoto's! Schattig de lammetjes. Maar je openingsfoto met de fiets in het koolzaad is ook een plaatje! Dan prachtig die grutto's en die scholekster, maar ook de fazant. De ooievaars en de lepelaar de kluten,mooie slobeend en zeker ook die flapperende, badderende moeder gans., tjonge mooi allemaal. De ochtendmist is prachtig vastgelegd, aan jou wel besteed! Ik ben helemaal weg van je bont zandoogje in het koolzaad, mooi, zeg! Ook de bij op de katjes en de bloesem. Echt lente. En gefeliciteerd met je oranjetipje. AWD komt wel weer, gelukkig heb je nog iets in de buurt, alleen moet je de juiste momenten en tijden kiezen, heb ik ook in de gaten.
    Ik heb genoten van je mooie foto's
    Pas goed op je zelf en probeer toch maar een beetje te genieten ;-)
    (lukt aardig zo te zien)
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Ghita,
    Wat een mooie reeks lentebeelden. Lammetjes, ooievaars, moeder de gans met haar jeugd, vlinders, bijen, het kan niet op. Daarbij komt dan nog die schitterende zonsopgang. De hele serie geeft aan dat je keus genoeg had aan aantrekkelijke natuurgebiedjes. De AWD gaat overigens prima als je het weekend niet gebruikt (tenzij je heel vroeg gaat). Door de week valt het best mee, zeker als je de gangbare paden niet neemt.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Ghita,

    Wat een heerlijk blog.
    Meteen de eerste foto met de fiets is al super om te zien.
    Vervolgens komt er een dieren reeks om je vingers bij af te likken.
    Laat je ook nog een oranjetipje zien hihihi zoooooooo blij.
    En sluit je af met een weergaloze zonsopkomst.
    Als je het niet erg vind geniet ik nog even verder.

    Fijn weekend en groetjes,
    Blijf veilig en gezond,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ook dichtbij huis heb je mooie foto's kunnen maken Ghita.
    Ik geniet hier wel van, heb mij voorgenomen er toch ook maar weer eens er op uit tegaan met de camera.
    Pracht foto van het zandoogje op het koolzaad, ook twee prachtige sfeer platen in de vroege morgen.
    Die springen er voor mij uit ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Ghita,
    zo te zien is er in je omgeving echt heel moois te zien.
    Er zitten dan ook echte pareltjes bij maar alle foto's zijn meer dan de moeite waard.
    Dicht bij huis zie ik ook ineens veel meer ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Ghita,
    Wat een schitterende foto's! En dan al dat moois zo dicht bij huis ……… dat is nog eens boffen!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita