donderdag 17 januari 2013

Brrrr....koude voeten op de Brouwersdam

Met deze zonsondergang eindigde een prachtige (koude) dag op de Brouwersdam. Wat we allemaal zagen kun je  hieronder bekijken


Soms heb je van die dagen dat het allemaal meezit. Het weer is prachtig, de dieren laten zich goed zien en een paar aangename verrassingen maken zo een top dag compleet. zondag 13 Januari was zo'n dag. Met HenkGreet en Ben bezocht ik de Brouwersdam en nog een paar mooie plekken daar in de omgeving.

We begonnen ons rondje bij Grevelingen waar al een aantal weken een groep Flamingo's zit. De afstand was net te groot voor echt mooie foto's maar het was wel een heel mooi natuurmoment, en een bijzondere belevenis om deze vogels gewoon in Nederland in het wild te zien.

Op naar de Brouwersdam, waar deze zilvermeeuw ons al opwachtte.


De eerste bijzondere vogel die we zagen was deze zilverplevier, nou ja...voor mij bijzondere vogel, want ik had de zilverplevier nog niet eerder gezien. Het zonnetje scheen uitbundig en het zag er prachtig uit. Maar de kou was niet in foto's te vangen, koud was het. Brrrrrouwersdam dus weer, net als vorig jaar.

Mijn volgende "yesss"momentje was een stukje verderop. Drieteenstrandlopertjes. Helaas moest ik ze een beetje van bovenaf fotograferen, maar ik heb ze op de foto. Ze zijn zo leuk, en op het strand rennen ze vaak heel hard.  Hier waren ze rustig aan het scharrelen dus kon ik heel goed een paar foto's nemen. Dichterbij durfde ik  niet, bang om ze te verstoren en te verjagen.

Het steenlopertje doet zijn naam eer aan, hij loopt hier over de stenen.

En alweer een geluksmomentje, een paarse strandloper. Deze had ik al eens gefotografeerd, maar niet zo mooi in het zonnetje als nu, dus ook hier was ik heel blij mee.

Een  wulp, een mooie waarneming. De foto is het niet helemaal, beetje last van tegenlicht.

En alweer een mooi moment. De foto is genomen vanuit de auto. In de omgeving van Plompetoren (dacht ik) zitten heel veel roofvogels, de weggetjes zijn erg rustig dus daar kun je makkelijk even stoppen om foto's te maken.

En even later streek er aan de andere kant een torenvalkje neer op een paaltje. Helaas tegen de zon in, maar zo dichtbij had ik nog nooit een torenvalk gezien. Alweer zo'n super natuurmoment dat je niet snel vergeet.

Het feest is nog niet voorbij, want we kregen ook het mannetje van de middelste zaagbek te zien.

En terug bij de Brouwersdam wachtte de volgende verrassing op ons. Een zeehond stak regelmatig zijn koppie boven water en keek ons soms eventjes aan alsof ie wou zeggen: "Heb je nu je foto gemaakt? Kan ik weer verder zwemmen?" Later kwamen er nog zeker twee zeehonden regelmatig even boven, maar ik laat het bij de mooiste zeehonden foto, anders wordt de blog echt te lang.

De zon zakt nu snel lager en wij stellen ons op voor de zonsondergang.

Ik had zoveel foto's dat het echt moeilijk kiezen was. Deze vond ik mooi met de stenen op de voorgrond.


De zon is onder. De meeuw op de paal zegt ons vaarwel: "tot de volgende keer".
Samengevat: Dit was een topdag. Teveel foto's, ik kan ze niet allemaal plaatsen, dus dit is een selectie....de allermooiste. Het was heel gezellig om zo een dagje met een paar bloggers op pad te zijn. Het was heel koud maar als je zo in beslag genomen wordt door wat je ziet, voel je even geen kou en geniet je alleen maar van het moois om je heen.

2 opmerkingen:

  1. Een schitterende opname Ghita.

    Groetjes, Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een sfeer!
    Heel erg gaaf gedaan.
    Er straalt zoveel rust vanuit!
    Groetjes Cristien

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita