zaterdag 26 januari 2013

mosjes en gezwam

Deze blog was even blijven staan. Ik had hem niet eerder geplaatst omdat ie anders ondergesneeuwd zou raken in de winterse sneeuwblogs, en dat zou toch jammer zijn.
Ook in de winter kun je heel goed macrofoto's maken. Er is genoeg klein spul om je op uit te leven met de macrolens. Het zijn dan niet de kleine beestjes, maar meer de mosjes en zwammetjes die voor leuke fotomomentjes kunnen zorgen. Hier wat macro foto's uit Cronesteijn en de AWD. De foto's zijn van begin januari.

Spelen met scherptediepte. De sporekapsels van dit mosje (waar ik de naam niet van weet) lenen zich daar goed voor.

Het blijft lastig om het onderwerp goed scherp te krijgen, welllicht kom ik dan gewoon te  kort met miijn camera of was hier het licht even niet voldoende, maar dat rode sporekapsel had ik graag wat scherper gehad.



Het is zo leuk om die hele kleine sporekapsels zo in beeld te brengen.

Ook klein, en niet alleen in de herfst  te zien: geweizwammetje. Ik was net zo lang aan het draaien met de camera tot ik de juiste achtergrond had gevonden (een rustige achtergrond, die een heel andere sfeer heeft dan de oranje herfst achtergrond die ik eerder had bij een geweizwammetje).

Groen bekertjes mos

Een plukje rendier mos op een tak, alsof het erop gedrappeerd is, zoals het ook zo mooi op Kerststukjes wordt aangebracht. Ik heb dit mos ook lange tijd "kerststukjesmos"genoemd.

Gewoon een bemoste tak met twee soorten mos en nog wat ijskristalletjes van de vorst. Zo mooi kunnen de kleine dingen van de natuur zijn.

Close up van een judasoor, ik vond het wel grappig, beetje abstract en voor kenners van zwammen toch zeker nog wel herkenbaar.

De rijp op het mosje. Niet helemaal zoals ik het wilde, ik kreeg het maar niet voor elkaar om dat rechtopstaande stukje mos scherp te krijgen. Maar het plaatje, zo met de het laagje wit, vond ik toch wel mooi.

En als laaatste weer eentje uit Cronesteijn. Ik vond hier de achtergrond heel mooi. De sporekapsels....missschien iets te druk, maar ik ga niets weghalen in de natuur voor een mooie foto, dus die onderste die ik eigenlijk niet een beeld wilde, mocht gewoon blijven staan.
Ik vind dit echt heel leuk om te doen, maar merk ook dat ik nog wel wat mag oefenen, want de scherpte laat het wel eens wat afweten. Maar meer oefenen, met dit soort fotografie, ik vind het alleen maar leuk, dus er komen vast in de toekomst meer van dit soort fotoblogjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita