woensdag 7 juni 2017

Jonge vosjes (1)

In mijn vorige blog schreef ik al dat er in de maand mei zoveel te zien was in de Waterleidingduinen en dat ik niet alles wat ik had vastgelegd in die blog kon plaatsen.  Ik had namelijk nog heel veel foto's van....vossenwelpjes.


Op Koningsdag was mijn eerste ontmoeting met een klein verlegen vossenwelpje, het kwam eventjes kijken en was ook zo weer vertrokken. In de daaropvolgende weken kwamen ze steeds een stukje verder van de burcht en lieten zich soms goed zien, samen met de twee moervossen.



Even de kat uit de boom kijken





Met een van de moervossen. Er waren 2 moervossen en 3 welpjes,  de welpjes dronken bij beide moervossen, maar 1 van de drie was een stuk kleiner als de andere twee, dus we denken dat 1 moervos  twee jongen heeft en de ander 1 jong.




"mama, ik vind jou lief"




Twee dorstige welpjes


Een week later.... (5 mei)

Twee welpjes met een van de moervossen, er werd nogal veel heen en weer gerend zodat niet duidelijk werd op dat moment welke welp nu bij welke moervos hoorde.




Er moet ook af en toe gedronken worden.




Samen spelen



En toch ook nieuwsgierig naar de fotografen, "wat zijn dat toch voor rare klikgeluiden, en waarom liggen die mensen toch in het zand".




Geen idee hoe oud het welpje hier is, een maand of twee misschien? (6 mei)





Happy family




Rollebollen







Lekker bij mama









"Joehoe, rennen...."




"Hallo, wie zijn jullie?"




Hoezo nieuwsgierig?  Dit welpje zat bijna met zijn snuit tegen mijn lens




En nog een week later,11 mei de welpjes zijn al echte vosjes aan het worden en laten zich nu ook zonder hun moeder zien.



Onder elkaar uitmaken wie de baas is, spelenderwijs leren ze steeds meer over het echte vossenleven.





Dit is mijn favoriete foto. Het valt nog niet mee die beweeglijke welpjes te fotograferen. Deze stond een moment stil en keek mij aan, heerlijk geniet momentje.







Mei was een erg zonnige maand, soms is dat voor het fotograferen wat minder, het licht is keihard.







Maar de mooie momentjes waren er , dus die wil je dan toch zoveel mogelijk vastleggen.



Het blijft aandoenlijk, dat ronde koppie, die oogjes...maar het blijft een wild dier.




Op 15 mei begon het aan het einde van een stralende dag te regenen, en net op dat moment liet het kleinste welpje zich zien...


De foto's zijn meteen wat zachter door het diffuse licht, maar het welpje vond de regen niet leuk...




Het bleef maar met de oortjes naar achteren rond lopen, en na een kwartiertje verdween het ook weer in de burcht.



Deze foto's zijn gemaakt tussen 27 april en 15 mei.  De welpen gaan steeds verder van de burcht en het is dan ook niet meer zeker dat je ze ziet, zoals in de eerste weken. Het was een geweldige ervaring om deze welpjes te volgen en te fotograferen, om ze te observeren en te zien hoe snel ze groot worden.
Door de vaak felle zon, de lastige locatie (geen mooie rustige achtergronden en een  witte zandvlakte) zijn de foto's niet van superkwaliteit, maar zoveel mooie momenten, wilde ik toch delen in deze blog. Het was lastig kiezen uit de enorme hoeveelheid foto's om toch een leuke blogselectie te krijgen.


28 opmerkingen:

  1. ze zijn mooi en nu gegroeid en inmiddels ook al verhuist ze zijn nu ruim 12 en 14 weken

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi Ghita! Prachtig om te volgen hoe deze jonge vosjes de eerste weken buiten het hol beleven. Een voorrecht om mee te maken. Ooit hoop ik ook eens dit te kunnen meemaken.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schitterend om te zien!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita
    geweldige serie van die beertjes.
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige serie. Wij hebben een paar weken geleden slechts 1 welpje gezien, ben benieuwd of wij morgen iets zien? ��

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Wat is dit leuk!! Zo ontzettend grappig deze kleine welpjes. Ze zijn echt super!!
    Dat moet fantastisch geweest zijn om ze in het echie te zien. Prima foto's hoor!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    wat moet jij hebben genoten. Geweldig dat je ze je zo dichtbij lieten. En... supermooie serie hebt je gemaakt!!

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita, wat een gaven serie, heerlijke foto's
    van moeder en haar kleintjes,
    prachtige foto, dikke complimenten!

    groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige reportage van deze schattige jonge vosjes. Groetjes, Simone Opdam (www.simoneo.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi om te zien en het lijkt me gweldig om dit mee te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nu was ik altijd al onder de indruk van je vosjes.
    Maar nu smelt ik toch zachtjes aan.
    Wat is dit lief en knuffelbaar.
    Super ook om de felle blik in moeders ogen te zien.
    Wat een gave serie Ghita.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Dit jaar is het er voor mij niet van gekomen om vossenwelpjes te gaan zoeken. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik ze gezien heb. Als ik jouw beelden bekijk zie ik wel dat ik weer wat gemist heb. Ik kan mij goed voorstellen dat je genoten hebt van deze speelse welpen. Het is een prachtige serie geworden.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat geweldig dat je deze jonge vosjes kon volgen Ghita, je hebt je kansen heel goed benut, fantastische serie!!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. tante Jacqueline9 juni 2017 om 14:10

    Hallo Ghita,
    Wat een geweldige serie . Wat moet jij een energie hebben gehad toen je thuis kwam van al dat moois en je teksten erbij. Meer dan genieten was het.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke serie laat je hier zien. Ik ben dit jaar ook op zoek geweest, maar als ik jou blog lees, dan heb ik dus een paar weken te laat liggen wachten bij een paar vermoedelijke burchten :(
    Volgend jaar dus eerder op jacht. Jouw favoriete plaatje is inderdaad Ă©Ă©n van de leukste, maar die twee plaatjes hoger staat en de laatste mogen er ook zijn, hoor.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Ghita,

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij deze serie een beetje dubbel gevoel krijg. Allereerst wil ik zeggen dat het fantastische foto's zijn en dat je uitmuntend je kansen hebt gepakt. Nog jongere vosjes fotograferen zal niet meevallen, want die komen alleen met de schemer naar buiten. Goed ook dat het min of meer geheim is gebleven waar de plek is en dat je lang gewacht hebt met plaatsen. Jouw favoriet is inderdaad een van de mooiste, maar de laatste is ook een plaatje en de drinkfoto's zijn ook top. Waarom ik een dubbel gevoel hebt, is omdat deze vosjes ook al direct helemaal aan mensen gewend zijn en er straks alleen nog maar tamme vossen in de AWD rondhuppelen. Maar dat houdt niet in dat je niet heerlijk in het zand mag gaan liggen. Dat had ik ook zeker gedaan! Ik heb in ieder geval erg genoten van je prachtige foto's!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt René , dat dubbele gevoel had ik ook al, omdat de welpjes al zo jong zo dichtbij de fotogafen kwamen. Ik was niet de enige...en ik zeg ook eerlijk, ik kon dit niet voorbij laten gaan. Heb er toch wel van genoten, en het zo zomaar kunnen dat ik nu weer 6 jaar moet wachten, de vorige keer dat ik jonge vosjes in de AWD kon fotograferen was in 2011.
      groetjes Ghita

      Verwijderen
  18. Wat een geweldige blog! Iets wat klein is spreekt altijd aan maar dit zijn wel hele mooie beelden, wat een koppie's hebben de welpjes , heel erg mooi om ze zo te zien bij hun moeder. Ook de kleuren heb je heel mooi gehouden, groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. zucht.....wat een mooie foto's van een lief en mooi jong vossenleven ;-) smelt!!!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Ghita,
    Wat 'n geweldige platen heb je gemaakt en het geheim heb gehouden, heb er echt van genoten.
    Hopelijk worden ze niet gevoerd als ze groter zijn en dat ze hun eigen voedsel zoeken.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. helaas werden ze al gevoerd, gaf mij wel een dubbel gevoel toen ik ze fotografeerde, ze waren al tam toen ze goed en wel de burcht uit waren. Maar ja zij volgen het voorbeeld van hun moeders.

      Verwijderen
  21. Wat een prachtige serie en die foto dat die kleine zo op je afloopt is geweldig...m'n mond viel open toen het gebeurde! Super leuk om je foto's ervan te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Echt prachtige foto's Ghita.
    Ik had ook daar in het zand gelegen hoor tam of niet tam. Het is nu eenmaal zoals eht is en er komt misschien een dag dat ze wel wat 'wilder' zijn. Deze serie is er in ieder geval eentje waar ik heerlijk van kan genieten. Echt superleuke foto's van deze kleine vosjes.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jouw specialiteit Ghita, die vossen, mooie gedragsserie van deze familie(s). Het is moeilijk om hier de mooiste aan te wijzen, maar ik vind dat drinkende vosje op nr. 6 wel heel bijzonder. Ze kunnen blijkbaar ook heel streng zijn als ik zo die blik eens zie op foto nr. 2.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita