donderdag 31 augustus 2017

Twee keer op de paarse hei: Kalmthoutse en Westerheide

In augustus kleurt het op de heide paars....en ieder jaar hoop ik daar wat te kunnen fotograferen. Natuurlijk heb ik een wensenlijstje voor de heidefoto's zoals vlinders en libellen, een ree op de paarse hei, spinnenwebjes met druppels of mistige sfeerbeelden. Maar dat lukt niet altijd, de mistfoto's gaan niet lukken als ik er niet smorgens heel vroeg ben en de vlinders laten het dit jaar sowieso afweten.
Wat ik allemaal wel kon fotograferen is hieronder te zien.



De eerste heide wandeling was op vrijdag 18 augustus, op de Kalmthoutse heide, samen met natuurvrienden en boswachter Frans Kapteins bezochten wij dit prachtige gebied, aan de Belgische kant.




Ondanks het grijze weer , was er toch wel hier en daar een bij te vinden. Maar de vlinders en libellen kon ik op een enkel fladderend hooibeestje en de heivlinder niet vinden.



We kregen een flinke plensbui over ons heen, waardoor we toch even onder wat bomen hebben moeten schuilen om niet helemaal doorweekt te raken. De wegtrekkende bui geeft wel een mooi beeld, helaas geen zon deze dag, maar dat mocht de pret niet drukken.



Ook de grote groene sabelsprinkhaan moest de bui trotseren.





Rood bekermos, ik kan het niet laten om dan even op de grond te gaan zitten met mijn macro voorzetlensje.  En terwijl ik hier mijzelf even lekker uitleef, lopen de anderen verder en zien een gladde slang.....helaas die heb ik gemist, maar Henk had hem op de foto, zie zijn blog




Aan het einde van de middag klaart het op...




Hei met druppels in plaats van hei met beestjes....




En door al dat vocht schieten de paddenstoelen uit de grond, zoals deze.....die mij altijd aan tijgerbollen doen denken.



Of dit paddenstoeltje, waar ik de naam niet van weet.




Detailfoto van een zwavelzwam, deze zagen we op een dode boomstronk bij het bezoekerscentrum


Dinsdag 22 augustus had ik weer een dagje hei gepland, en dit keer waren de weersomstandigheden een stuk beter.



We kwamen net aan op de Westerheide toen we in de verte de schaapskudde zagen. We liepen direct die kant uit want zo'n schaapskudde op het paarse heideveld is natuurlijk ook erg leuk.




Maar wat krijgen we nu.....de kudde verlaat de hei....dat was nou jammer. We zijn er even achteraan gelopen en zagen dat de schapen achter een hek werden gezet in het bos.




Waar de schapen lekker dicht bij elkaar stonden, warm.....daar hadden ze blijkbaar geen last van.





En ook nu ging ik op zoek naar de kleine beestjes, bijtjes waren er genoeg, maar weer geen vlinders. Libellen waren er wel maar die waren zo actief dat ze maar bleven vliegen en geen moment stil zaten.




Paars. De Westerheide ziet er dit jaar weer goed uit, het wisselt per jaar, zeker als het heidehaantje heeft huisgehouden is de hei niet mooi. Maar dit jaar is het weer een goed jaar voor de hei.






In het bos zagen we een reegeit, tja..in het bos...ik wilde haar zo graag in dat paarse vlak hierboven, maar ja, de natuur laat zich niet dwingen en ook de reeën niet. Ook later op de avond lieten ze zich niet zien op de hei, helaas...




Dan nog maar een plaatje van de reegeit in het bos.




De enige vlinder die ik zowel in Kalmthout als op de Westerheide goed kon fotograferen was de heivlinder, deze zat mooi in de avondzon. De heivlinder zit vaak op de grond en valt dan bijna niet op met de vleugels die hetzelfde eruit zien als de grond. De binnenvleugels laat hij zelden zien, die zijn oranje.




Naast het veldje met boekweit waar in de vroege zomer de reeën komen snoepen (helaas was ik daarvoor dit jaar te laat dus ook dat blijft op mijn wensenlijstje voor volgend jaar staan) liep dit kleine konijntje te scharrelen.




Op de terugweg naar station Bussum Zuid, kwamen we op de Bussummerheide nog de Schotse Hooglanders tegen.

Het was beide dagen genieten op de hei, twee verschillende gebieden, verschillende weersomstandigheden en verschillend gezelschap.  Helaas heb ik niet alles van mijn wensenlijstje kunnen afstrepen (vlinders op een heidestruik, ree op de paarse hei), maar zo hebben we volgend jaar weer iets om op de kalender te zetten.

13 opmerkingen:

  1. Het gaat om de foto's en wat wij zien,
    maar zéker ook het samenzijn met ons clubje wat enkel hechter en gezelliger wordt.
    Het wordt toch telkens een mooi verslagje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ghita,
    Geweldig die paarse heide . Ja, je kunt niet altijd krijgen wat graag zou willen. Een schitterende serie . Tip misschien het weekend op de Brunssumerheide voor foto's en vlinders. Weer genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Ghita,

    Wat maak ik toch graag een wandeling met je :-)
    Prachtig meteen de eerste foto al, veel paars en een dreigende lucht er boven.
    En dan lekker door over de paden en langs veel moois.

    Ik denk dat ik erachter ben waarom ik je blog zo graag voorbij zie komen.
    Ken je die oude Engelse serie nog?
    All Creatures Great and Small

    Dat gevoel heb ik nu altijd hier.
    Het maakt jouw helemaal niet uit of het een groot dier is of een kleintje.
    Je weet het altijd prachtig vast te leggen.

    Complimenten daarvoor.

    Fijn weekend en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wederom ene prachtige reportage, mooi in beeld gebracht. Misschien dankzij de ontbrekende zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig allemaal en ik kan niet kiezen wat ik mooier vind. Ze zijn allemaal bijzonder. De natuur laat zich niet afdwingen nee. Maar dat maakt het juist bijzonder. Voor namen moet je ook niet bij mij zijn ;-) Slang heb ik ook even gezien, lijkt me geweldig om te zien, jammer dat jij dat net miste!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Wat 'n mooie serie van de bloeiende heide en ook nog met schapen erbij dat maakt het af.
    Ook leuk dat je weer 'n Reegeit heb gezien, de paddenstoelentijd en mossen gaat nu ook beginnen.
    Het is weer genieten van deze mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Je hebt in ieder geval veel meer heide gezien dat in het duingebied. De Veluwe en de gebieden die jij bezocht hebt geven het beeld waar je naar op zoek bent gegaan. Dat het anders loopt met dieren dan je hoopt klinkt bekend. Het hoort erbij en het is de charme van de natuur, ook al wil je dat niet altijd. De beelden die je laat zien ademen de rust en sfeer die bij heidevelden past.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh Ghita die hei wat is dat mooi in beeld gebracht.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita, wat ziet de hei er op je prachtige foto's aantrekkelijk uit! Zeker met de wisselende weersomstandigheden mooie landschapsfoto's en detailfoto's) en met de schaapjes al was dat maar even! De heivlinder is mooi, maar de foto's van het reegeitje en de Schotse Hooglanders zijn dat ook! Ik moest lachen om je tijgerbollen!! Nooit aan gedacht, maar je hebt helemaal gelijk, zo leuk! Je grote groene sabelsprinkhaan met regendruppels vind ik ook al super. Echt weer genoten van je foto's! Fijn weekend, groetjes, Maria
    PS misschien ga ik volgende week nog even naar 't Bluk en omgeving ;-))om ook wat van de hei te genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie standpunten, fraaie wolkenluchten! Super om zo'n ree te zien zeg. Je hebt wee een mooie serie gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    de heide is ook prachtig om te zien en je meot het ook maar ent treffen.
    Je laat hier toch heel veel moois zien van de paarse heide. De schaapskudde ertussen vind ik echt heel erg mooi om te zien. Het rode bekermos vind je dan inderdaad ook vaak bij d hei. Jammer dat je de slang hierdoor misten maar dat is weer een goede optie om volgend jaar weer terug te gaan.
    De reetjes, paddenstoelen en zwammetjes zijn echt heel sfeervol.
    Tijgerbollen!!??.... hahahahahaha... geniaal. Ik heb weer genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heb je mooie foto's gemaakt op de heide Ghita.
    Mooi hoe je de roze bloemetjes laat zien, pracht kleuren en scherpteverloop.
    Mooi ook om de schaapskudde te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita, wat leuk dat je ook weer een keer naar de Westerheide bent geweest, hij stond echt prachtig in bloei dit jaar! alle Gooise heidevelden trouwens, ik heb er heel veel gewandeld en genoten.
    Je eerste foto met de dreigende lucht vind ik prachtig, mooi weer is echt niet altijd nodig.
    Het schaap van nr 13 is ook helemaal top!
    En volgend jaar moesten we maar weer eens 'ouderwets' samen gaan?

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita