vrijdag 10 juni 2016

Amsterdamse Waterleidingduinen: mei (deel 2)

Eind mei had ik vakantie en dan ga ik graag nog een keertje extra naar de Waterleidingduinen. Op de iets betere dagen hoopte ik de eerste vlinders daar te fotograferen, en verder vooral lekker lange wandelingen maken, genieten van de stilte in het gebied, de rust, de ruimte. Voor mij de beste manier om helemaal te ontspannen.



Ik begin deze blog met een aantal foto's van boomkikkers, het zijn zulke leuke beestjes en na een aantal jaar weet ik ze ook steeds beter te vinden.




Deze lag er wel heel relaxed bij...





Maar schijn bedriegt, ineens draaide hij een kwart slag en keek mij recht aan. Helaas had ik net te ver ingezoomd en staat zijn rechterachterpootje er niet op.




Tussen de varens, dat is weer eens wat anders. Maar dit maakt het zoeken er niet makkelijker op, want de kleur van de kikker is gewoon gelijk aan die van de varens.


Valt bijna niet op, groen tussen groen



Nog even eentje in de bekende boomkikker houding, met de pootjes onder zijn lijfje gevouwen.



Ik wilde deze keer eens wat meer naar het Zuidelijke deel van de AWD, en wandelde richting de Limburg Stirum Vallei, pffff...wat een eind lopen is dat. Daarna ben ik doorgelopen naar het gebied "De Vellen" waar bomen vaak in het water staan, maar blijkbaar was het te droog geweest of is de waterstand verlaagd, alles stond droog en dan is dit gebied lang zo mooi niet meer als wanneer de bomen deels in het water staan....
Ik heb dan ook geen mooie foto van deze keer voor de blog, De Vellen moet ik dus echt aan het einde van de winter gaan bezoeken, als het overal veel natter is.



Via het ruiterpad (ploeteren) liep ik terug naar de Van Stirum vallei. Helaas was het zonnetje verdwenen en keek ik tegen een donkergrijze lucht aan






Een prachtig stukje AWD maar de weidsheid van dit gebied is gewoon niet goed over te brengen op een foto.





Al wandelend kwam ik verschillende vogels tegen, vaak te ver weg voor een foto, maar soms ging het net, zoals hier bij de roodborsttapuit (man)




Ook de boompieper liet zich even kort fotograferen, na deze foto (de enige die ik kon maken) was ie weg.....en kwam niet meer terug.


En toch weer vossen, 



Interactie tussen moeder en kind (jong van vorig jaar).




Een van de moervossen die op dit moment jongen heeft. Door het ietswat bewolkte weer kon ik nu wel mooie zachte foto's maken. 



De andere moervos die jongen heeft. Ik ben benieuwd wanneer wij de eerste jonge vosjes te zien krijgen.





Van deze paarse bloemetjes staan er heel veel vespreid door het hele gebied.




Mijn eerste kleine vuurvlinder, hij bleef mooi zitten zodat ik voorzichtig dichterbij kon kruipen met met mijn macrolens deze foto kon maken.





De icarusblauwtjes waren een stuk minder geduldig, die vlogen telkens weg,maar uiteindelijk kon ik ook die genoeg benaderen voor een macrofoto. Maar dit vergt wel heel veel geduld, want ik heb er een uur over gedaan voordat ik deze foto kon maken. Bij eerdere pogingen gingen ze er toch vandoor of zaten er teveel sprietjes in de weg.




Het mannetje van het icarusblauwtje, met de mooi blauwe bovenvleugels




Vos in het landschap




Nieuwsgiere hertjes, en de hindes zien er hoogzwanger uit...volgende maand kunnen we weer uitkijken naar de schattige damhertkalfjes.





Grote bonte specht (m)




De aalscholvers bij het renbaanveld








Alweer een heerlijke wandeling, de blog zou te lang worden als ik alle foto's die ik onderweg maakte zou plaatsen, maar ik heb wel weer gezien dat dit gebied zoveel afwisseling bied en zoveel flora en fauna, daarvan kan ik alleen maar Genieten, inderdaad met een Grote G.

















Juni zal in de AWD in het teken staan van de jonge damhertjes, de mannetjes met hun mooie bastgewei, wellicht ook jonge vosjes en nog meer vlinders en libellen.....ik kijk er alweer naar uit.

12 opmerkingen:

  1. Prachtig om te zien, zoveel natuur bij elkaar. De kikkerfoto's zijn helemaal top maar de rest mag er ook zijn. De moeite zeker waard om er een stukje voor te wandelen.....
    Groetjes
    Joost
    http://ocelotsfotoblog.blogspot.com.es/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Het zoeken naar boomkikkers is steeds weer een uitdaging en het maken van mooie foto's ook. Je hebt je verzameling weer uitgebreid met enkel mooie platen. Het zwerven naar en door de Van Limburg Stirum vallei levert meestal niet veel bijzondere beelden op, maar is wel aantrekkelijk als je op zoek bent naar weidsheid, rust en stilte. Vosjes, altijd leuk. Je hebt er opnieuw enkele prachtige platen van kunnen maken. Laat nu de tijd van vlinders en libellen maar losbarsten.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige serie! Ik vind boomkikkertjes zo grappig, zou ze graag eens in het echt zien. vooral de foto's waar ze tussen de varens zitten vind ik erg mooi.
    groetjes Senna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    leuk dat je steeds meer boomkikkertjes ziet. Dat zal zeker een kwestie zijn van steeds beter herkennen en instinctief weten waar op te letten. Hoe dan ook, dit zijn toch weer andere beelden; heel leuk. Voor vossen heb je al heel lang zo'n speciaal zesde zintuig. Ook nu weer leuke foto's. Heerlijk om weer even met je mee te dwalen door de AWD.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie foto's van de boomkikker Ghita, erg mooi om te zien.
    Net als al je andere foto's in deze serie.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Wat heb je weer een prachtige reeks neergezet. Geweldig die koppies van die kikkers.
    Gaaf van zo dichtbij. Maar je opnames van die vossen zijn toch wel heel erg mooi.
    Knap hoe jij dit toch telkens weer zo voor elkaar krijgt. Echt super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige serie weer Ghita! Ik moet ook nodig weer eens naar de AWD.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat weet je de boomkikkertjes steeds goed te vinden, en je weet ze ook erg mooi in beeld te zetten, complimenten!
    Ook van de vosjes heb je weer een paar prachtige platen gemaakt, fraai werk weer!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita
    Mooie momenten heb je gehad in de awd met de vos sentraal erg mooi.
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig hoe je in de AWD in een relatief klein gebied zoveel verschillende dingen tegen kunt komen. Je boomkikker tussen de varens vind ik echt prachtig, maar ook de vossen mogen er weer wezen.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Mooi hoor die boomkikkers op de varens. Dat geeft toch veel mooiere plaatjes dan in zo'n struik. Ik moet ook nodig weer eens op jacht. Ook had ik plannen om eens richting de natte valleien in de zuidhoek te gaan, maar als ik jouw verhaal zo lees, dan is daar niet veel meer van over. Ik vroeg me al af hoe lang dat goed zou gaan...Jammer, want het was landschappelijk inderdaad erg fraai.
    De 'paarse bloemetjes' is volgens mij een reigersbekjessoort...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie foto's van de boomkikker, zo helder en prachtig van kleur ! Ook je vlinders vind ik top, ondertussen weet ik hoe moeilijk het is om ze op de plaat te krijgen....en dan de vosjes daar krijg je gewoon geen genoeg van, heel erg mooi ! Ik heb weer zitten genieten van je blog, groetjes Adria.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita