donderdag 30 juni 2016

Amsterdamse Waterleidingduinen: juni

Begin juni had ik nog vakantie en ben in die week meerdere keren naar de Waterleidingduinen geweest. Ook later deze maand kon ik nog een paar middagen een bezoekje brengen aan mijn favoriete gebied. Juni is de maand van de damhertkalfjes, mannetjes herten met een bastgewei, de vlinderdip, st jacobsrupsen en meer........


De eerste foto's zijn gemaakt op 6 en 7 juni, toen het even zomer leek......



2 bastaardzandloopkevers zijn bezig om voor meer kevertjes te zorgen





juffertje gevangen in de zonnedauw





Deze boomkikker gaf even een showtje weg





Klauteren in grassprieten




Hallo daar
De boomkikker op deze foto was zo'n 2 cm klein, foto's heb ik met mijn macro voorzet lensje gemaakt.





De meikever dacht, wat die kikker kan, kan ik ook....en hij begon omhoog te klauteren in de grasstengel. Helaas kon hij het toch niet zo goed,want iedere keer gleed ie weer omlaag. Op zo'n moment zou ik moeten filmen, het is niet meer dan op 1 knopje van mijn camera drukken, maar ik ben dan zo in verwondering aan het kijken naar het beestje, dat ik het hele filmen gewoon vergeet.





Eerder die middag zagen we een andere meikever. Ik was heel blij met deze foto's want ik had nog nooit eerder zelf een meikever gezien.




De wandeling op 7 juni eindigde met een donkere buienlucht...maar gelukkig, we hielden het droog.




Op zaterdag 18 juni was ik weer in de AWD, samen met Henk
 Deze middag ging ik vooral op zoek naar de kleine damhertjes.






Het is vaak goed zoeken, ze zitten in de beschutting en bovendien zijn ze nogal schuw, dichtbij komen lukt bijna nooit dus de foto is van grote afstand gemaakt, 3 kleine kleutertjes






En alsof ze door hadden dat wij op vele meters afstand stonden te fotograferen, kwamen de volwassen hindes erbij en keken onze kant op, of het allemaal wel te vertrouwen was.



Een vosje maakt de oversteek





Misschien niet de meest geweldige foto, maar wel een geweldig moment. Een dodaars met jong. De dodaars is een heel kleine futensoort, het jonkie is nog kleiner, we hadden geluk dat ze op niet al te grote afstand zaten.




Dreigende luchten, die zagen we veel die middag / avond. Het zou in de middag opklaren, maar helaas bleef het bewolkt en miezerig.





Een week later was ik weer in de duinen en fotografeerde de rups van de st. Jacobsvlinder.
Deze zebrarupsen zie je nu overal in het duin op het st. jacobskruid dat ook door het hele gebied te vinden is.




Damhert mannetje met bastgewei




Vingerhoedskruid





En daar is bambi, ik zag haar liggen in het gras (oortjes die erboven uit staken), de moeder stond iets verderop, dus ik ben op gepaste afstand gaan wachten, want als moeder hert aan de wandel zou gaan, dan zou dit hertje in het gras overeind komen. En dat gebeurde, ze keek zelfs nog even mijn kant op voordat ze doorliep , achter moeder aan.




Een piepklein padje, er waren heel veel van deze  padjes van zo'n 1 cm, ze staken de wandelpaden over, dus het was echt opletten geblazen waar je liep.





Een paringswiel van juffertjes. Waar ik de vlinders aardig bij naam kan noemen , weet ik het bij de juffers echt niet, ik gok op de azuurwaterjuffer, maar wie het zeker weet, mag het zeggen






Twee hertenmannen met een mooi bastgewei





Nu nog de dikste vrienden, deze twee waren echt maatjes, ze bleven onafscheidelijk van elkaar. Over een paar maanden , als de bronst begint , zal dit anders zijn.






Vlak bij uitgang zandvoortselaan stond  deze hertenman mij aan te kijken.







En zong de rietgors uit volle borst





Dit jonge zwaantje kon ik van een afstandje fotograferen ( wat is zo'n zoom lens toch fijn), langzaam kwam ik iets dichterbij en ik merkte dat de beide ouders het goed vonden.  Ik kwam tot zo'n 3 meter, de zwanen bleven rustig en ik heb lang naar ze zitten kijken.




Een van de poetsende ouderzwanen, zich helemaal niets van mijn aanwezigheid aantrekkend. Er kwam ook nog even een damhertje kijken, de zwanen keken even op, het hert bleef kijken en stil staan, waarna de zwanen het poetsritueel voortzetten, de jonge zwaantes ( 3 stuks) volgden het voorbeeld.





Het valt niet mee om een keuze te maken uit de vele foto's die deze 4 bezoekjes opleverden. Ik zei al in de introductie ..vlinderdip.....dus geen vlinderfoto's. Maar..ik heb wel vlinders gezien: kleine parelmoervlinder, groot dikkopje en de kleine vuurvlinder. Maar er moeten keuzes gemaakt worden, dus de vlinders haalden deze blog niet. Maar juli is de vlindermaand,ook in de AWD, ik hoop dus op mooie zonnige wandelingen zodat ik in mijn volgende AWD blog wat vlinders kan laten zien....en meer.

18 opmerkingen:

  1. Wat heb je weer een prachtig blog gemaakt. Heerlijk gebied blijft het toch hè? Echt genieten en nooit hetzelfde. Groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Ondanks de wat grillige maand heb je toch weer veel moois gezien. Het is de tijd van de damhertkalfjes. Je hebt er in ieder geval behoorlijk wat gezien. Ook jij hebt prachtige platen gemaakt van meikevers en een boomkikkertje; het steeds weer bijzonder om ze te zien. Ik hoop van de kikkertjes binnenkort met warm weer nog wat meer te zien. Een dodaars met jong vind ik heel bijzonder. Ik heb nog nooit een dodaars met jong gezien. En tenslotte de "plassende" vos, een leuk moment.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze zeggen wel eens dat ík veel blogjes schrijf, maar jij kan er ook wat van hoor. Gelukkig zijn ze meestal de moeite van het bekijken wel waard en deze al helemaal! Een hele serie fantastische platen laat je hier zien, waarvan ik vooral op de boomkikker stinkend jaloers ben. Zo hoop ik er ook ooit nog eens eentje te zien. Ook de meikever staat er top op. Ik heb alleen een lijk gezien.
    Zonnedauw en rups zijn ook top, evenals het jonge zwaantje. En een dodaars in zomerkleed heb ik in de AWD nog niet eerder gezien, laat staan met jong en laat al helemaal staan gefotografeerd! (Dat is me wel gelukt in het verre Drenthe, ook op grote afstand).
    Op naar de maand juli. De weersvooruitzichten zijn helaas niet best...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ghita, Wat een prachtige natuur in de AWD. Je hebt een grote diversiteit laten zien. Bijzonder genieten.

    Gr. Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tante Jacqueline1 juli 2016 om 19:32

    Wat grappig die boomkikker . Het is een blog met heel veel verschillende dieren op erg mooi die variatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie Ghita!
    Zonnedauw en boomkikkers springen er uit, en ook de vos in de waterplas.
    En ja, lieve kleine damhertjes, ook heerlijk om te zien.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is echt een hele mooie serie foto's, met wat mij betreft de Meikever als uitschieter. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Wat heb je weer schitterende foto's gemaakt!! Die zonnedauw is echt prachtig met die kleuren en die gevangen juffer er zo bij. Ook die boomkikker heb je fantastisch gefotografeerd zo langs die grassprieten. Je hebt hem ook lekker close in beeld gekregen, want je zou zo niet zeggen dat dit kwakertje in werkelijkheid maar zo klein is.
    En die actieve kevertjes zijn ook grappig. Heb je weer prima gedaan Ghita!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    leuk zeg, zoals je die meikevers en het kikkertje erop hebt.
    Prachtige foto's ook van de hertjes. Mooi, zoals de geweien er nu uitzien.
    Klein zwaantje is om te knuffelen en de hele serie om van te genieten.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een heerlijke verzameling van foto's.
    Geeft meteen aan dat jij een echte allrounder ben.
    De kikkertjes en het Meikevertje zijn werkelijk briljant.
    En alle andere zijn gewoon toppers die een echte natuurbeleving achterlaten.
    TOP!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Schitterende foto's, mooi om te zien dat er nog genoeg natuur is om mooie foto's te kunnen maken.
    De kikkertjes vind ik helemaal top.
    Groetjes
    joost

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Na een langdurige internetstoring vanaf 23 mei eindelijk weer internet en kan ik weer mijn rondje doen.
    Van jouw foto's vind ik de kleine diertjes altijd het meest intrigerend. Doet me ook altijd denken aan die Franse film Microcosmos.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Stuk voor stuk zijn het weer juweeltjes van foto's Ghita. Wat heb je weer een hoop verschillende dieren kunnen zien. Super!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Ghita,

    Geweldige platen zijn het en eigenlijk allemaal goed prachtig om te bekijken. Maar toch zijn de foto's van de boomkikker degene die er uit springen. Een schitterende diersoort, maar op deze platen ook nog eens in een heerlijke positie. Meestal zitten ze in de braamstruiken, maar zo in de grassprieten is super.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita,

    Ik weet hoe moeilijk het is om keuzes te maken als je zo veel opnames hebt, maar je hebt er een wonderschoon blog aan overgehouden met veel variatie. Ik vind de eerste foto van de meikever prachtig, als je die nog nooit gezien hebt heb je hier toch al direct een topplaat te pakken. De boomkikker is een prima tweede, mooie positie neemt ie in en fijn een beetje van onderaf gefotografeerd, waardoor zo'n klein beestje toch nog groot lijkt.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig Ghita.
    Wat mooi de juffer in de zonnedauw gevangen, prachtig vastgelegd.
    Mooie kevers ook op de eerste forto, die heb ik nog niet in het echie gezien.
    Mooie serie weer.
    Fijn weekend, groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,
    hele erg mooi dit blog.
    De hertenkalfjes zijn sowieso altijd leuk om te zien maar nu zie ik veel meer.
    Prachtige zonnedauw met juffer en ook de boomkikker kon je heel mooi vastleggen. Het overstekende vosje in de plas is ook een beauty. De Dodaars misschien niet de mooiste foto maar ik vind hem wel super. Geweldig dat je die zag met dat jong. Ook je openingsfoto van de kevers is heel fraai. Waar ik echt voor ben gevallen zijn de foto's van de meikever 6 en 7. Echt hele gave foto's zeg. Het blijft ook een schitterend gebied.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hoi Ghita,

    mooi blog weer!
    de juffers zijn watersnuffels :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita