maandag 23 mei 2016

Arkemheen 2016

Het is inmiddels een traditie geworden dat ergens in mei Henk, Cees en ik een rondje Arkemheen doen. Op zoek naar de weidevogels en de kleine weidevogeltjes (de pullen). Helaas wordt het inderdaad steeds meer zoeken, waar we eerdere jaren bijna op elke paal wel een grutto zagen, mochten we nu blij zijn met de enkele paalzitters die we tegenkwamen.






Al met zonsopkomst waren wij bij het gemaal Hertog Reinout in Nijkerk. Weinig zonsopkomst, het was bewolkt en het regende. Met de auto reden we naar het Nekkerveld, een plek waar altijd wel een weidevogel-op-paal te vinden is.











Maar het duurde nog wel een poosje voordat ik mijn eerste grutto-op-paaltje had.  Het is natuurlijk niet de meest originele foto, want typ maar eens in op Google "grutto op paaltje" en je hebt zomaar 18.000 hits te pakken, maar het blijft leuk en het hoort bij de Arkemheen polder.






Zo ook de vele hazen, we zagen soms meer hazen dan grutto's. Fotograferen vanuit de auto heeft voordelen....de dieren rennen of vliegen niet weg, maar ook nadelen.....geen mooi laag standpunt. Dit is dus niet meer dan een bewijsplaatje van een leuke haas in het veld.


Op deze manier had ik ook foto's van pullen van de grutto en de kievit,maar helaas...deze foto's haalden de blog niet.






Deze foto kon ook beter (lager standpunt) en door de afstand is het niet helemaal top, maar wanneer zie je nu een watersnip, een tureluur en een witte kwikstaart naast elkaar op een hek. 







Even later was de snip verdwenen, werd de kwikstaart verjaagd door de grutto en voegde zich een tweede tureluur bij het gezelschap op het hek. Als variant op de grutto-op-paal had ik dus nu twee-tureluurs-en-grutto-op hek. Dat zal heel wat minder hits opleveren op Google.







Ik kan het niet laten hoor, toch nog een grutto-op-paaltje.








Terwijl wij druk bezig waren met het fotograferen van de koeien verderop in het weiland, landde er ineens een graspieper op het hekje voor ons.









En daar staan de koeien met daarboven de dreigende lucht van de zoveelste regenbui die we even later over ons heen kregen. Gelukkig stond de auto naast ons en zaten we droog.







De koeien waren nieuwsgierig en kwamen even kijken.







Wat verderop kwamen we deze boerenzwaluw tegen, inderdaad, op een paaltje. Deze zat luid te zingen en te kwetteren.








Jonge dieren zijn altijd leuk, een meerkoetjong dat gevoerd wordt is gewoon vertederend.






  Het stoomgemaal Hertog Reinout, ieder jaar ons begin en eindpunt van een tochtje door de polder. Dit jaar vanwege de regen vooral met de auto.




Ook al zagen we dit jaar minder weidevogels blijft de traditie wat mij betreft in stand, 
dus volgend jaar gaan we gewoon weer de polder in.




20 opmerkingen:

  1. Wat een prachhtige dag had je voor deze serie zo mooi fris maar de boerenzwaluw is terecht een plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heerlijke dag ondanks de regen. Je hebt dan toch maar weer mooi diverse soorten kunnen waarnemen. Heel fraai Ghita.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Jullie zijn er niet voor niets geweest want wat jullie gezien hebben lijkt toch wel de moeite waard. En ach, een laag standpunt is niet altijd te realiseren. Bij de koeien lukte dat overigens prima:-).
    Het is wel spijtig om te constateren dat er wel minder te zien was dan andere jaren. Ik heb dat gevoel elders ook wel eens.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Wat maak je toch een mooie foto's.
    Ik ben best wel jaloers op je.
    Ga zo door.

    Groetjes,
    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastisch Ghita!
    Ik kom er ook graag en heb er meerdere keren de traditionele grutto-op-paaltje gefotografeerd. Het is er helaas dit jaar nog niet van gekomen. Maar ik geniet nu mee met jouw foto's.
    Groet,
    Adri

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ghita, mij verveeld het in ieder geval nooit een grutto op een paaltje. Het is en blijft een van de mooiste vogels die je kan tegenkomen. Laten we hopen dat dat nog heel lang kan "een grutto op een paaltje".

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Doe mij ook maar een grutto op een paaltje, hoor. Blijft altijd leuk! Maar de mooiste foto van deze serie is voor mij de graspieper op het hekje, met het fluitekruid erbij. Mooie compo! Jaloers ben ik op je boerenzwaluw, die krijg ik maar niet te pakken.
    groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een herkenbaar verhaal uit een bekend gebied. Al ben ik er de afgelopen tijd niet geweest. Jammer dat het weer niet helemaal mee zat, maar ondanks dat toch een leuke serie foto's.De graspieper vind ik de mooiste foto, maar de foto van de drie op het hekje (met de snip) is het mooiste moment.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Ghita,

    Ik heb het niet zo op dat gebied, omdat er zoveel plekken zijn waar je niet meer in mag rijden. Zo jammer. Ik vind wel dat je een serie gemaakt hebt waar een aantal unieke beelden tussen zit. De foto's 4 en 5 zijn toch waar je naar blijft kijken. Een watersnip op een paaltje is toch ook iets wat je niet iedere dag ziet.
    Mooie plaat ook van de zwaluw.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    je hebt toch een leuke blog bij elkaar weten te schieten. Die drie daar op dat hek ... wel heel leuk. De zwaluw vind ik érg mooi zo. En mama en kind meerkoet - vertederend, mooie foto.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke afwisselende serie!
    De drie soorten (4) op het hek zijn een mooi moment, maar de volgende foto (5)is mooier, omdat daar de lichte achtergrond precies achter de vogels valt, zo komen ze prachtig uit.
    Graspiepertje met fluitenkruid is een heerlijke plaat, en ook de zwaluw met zijn opengesperde snavel.'
    De koeienfoto's spreken me ook aan, echte hollandse plaatjes.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige serie
    En de Watersnip die ik helaas miste ..is geweldig natuurlijk!
    groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. tante Jacqueline26 mei 2016 om 16:43

    Hallo Ghita,

    De gruto op paaltje is erg mooi. Trouwens ze zijn weer allemaal even mooi.We hebben weer genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ondanks het slechte weer toch nog mooie foto's kunnen maken, heel knap ! De graspieper met het fluitekruid is echt een heel erg mooie opnamen en de koeien met dreigende lucht erboven is toch een supermooi "polder"plaatje ! Ik heb weer genoten van je foto's van mn geboortestek, dankjewel ! Groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit is echt een mooie gevarieerde polderblog, met fraaie opnamen. Mooi hoor de grutto's op een paaltje, verveelt me nooit. Maar ook heel leuk de vele soorten op een rijtje,bijzondere opamen. mijn favoriet is de grasmus tussen het fluitenkruid, echt prachtig! Maar ook de rest van je blog is echt een genoegen om te bekijken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,

    Arkemheen, een plek waar altijd wat te beleven valt en dat bewijs jij hier. Dat zul je niet snel meer meemaken die drie soorten op een hek. Vooral de watersnip verwacht je niet zo snel op een hek. Het geeft toch een mooi beeld als je een vogel vanaf gelijke hoogte of zelfs iets van onderen kunt fotograferen zoals je grutto op de tweede foto. Mooi ook dat piepertje in z'n omgeving. Knappe serie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita
    Ik ben het helemaal met je eens dat er weinig weidevogels zijn dat merk ik ook bij ons, er wordt te vroeg gemaaid dat ze het niet overleven.
    Maar je heb wel mooie opname gemaakt van de Watersnip op 'n hek dat heb ik nog nooit gezien omdat ze erg schuw zijn, ook de Graspieper en Boerenzwaluw, weer 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit is echt ontzettend leuk om te zien en dan bedoel ik de watersnip op de paal. Dat ben ik ook nog nooit tegengekomen hahahahaha... echt geweldig. Hier staan de Tureluurs en Grutto's ook alle dagen hoog op de palen. Dan weet ik dat er kleintjes zijn maar het gras is zo hoog dat ik die nog niet heb kunnen ontdekken. Grapspieper en koeien zijn ook mooie platen geworden.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk die koeien die naar beneden kijken. De boerenzwaluw is erg mooi genomen en mooi van kleur. De grutto op de paal heb ik inderdaad talloze malen gezien, maar als je zelf zo'n foto neemt is het toch wel het leukst. Groetjes Marianne en René

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita