vrijdag 13 mei 2016

Voorjaar in de polder

Een varia van foto's die ik in maart en april maakte in de omgeving (Polders Poelgeest, Cronesteijn en de Oostvlietpolder bij Leiden) en in mei in het Groene hart.





Bij de Poelgeest polders waren er veel puttertjes die zich te goed deden aan de zaden van de elzen.





De grauwe ganzen hebben hun plek in de polders ook weer gevonden, zij zijn weer in grote getalen aanwezig, hoewel minder dan voorgaande jaren. Ook zag ik in de Poelgeest polders Canadese ganzen, brandganzen en nijlganzen.





Eind februari kwamen de eerste grutto's aan in de poelgeest polders. Het is mij dit jaar nog niet gelukt om een echt mooie grutto foto daar te maken. En ook bij de grutto's had ik het gevoel dat het er minder waren dan voorgaande jaren...





Koppeltje grauwe ganzen in het avond licht





Kievit in het weiland bij de Poelgeest polders, ik zag er meerdere kieviten in het gras zitten, waar andere kieviten rondvlogen en de kauwen verjoegen. Het zou mooi zijn als ze dit jaar ook weer broeden in het weiland daar.





Een blauwe reiger, ook zo'n doodgewone vogel vind ik mooi om te zien, zeker als ie aan het jagen is.





Moeder eend met nog maar 1 pulletje







Het groene hart, de boom rechts lijkt wat raar te zijn aangesneden, maar ik kon niet anders omdat ik de snelweg A4 buiten beeld wilde laten.




Nieuwsgierige lammetjes





Zoef de haas



En deze mooie fazant fotografeerde ik in polderpark Cronesteijn, aan de rand van Leiden.




Daar staat tussen half april en half mei de daslook weer volop in bloei.






Een paar weken later was het ineens zomers, tijd voor een fietstochtje door de polder.




Boerenzwaluw op de reling van een bruggetje




Kluut en een kleine plevier




Twee kluten


Prachtige vogels die kluten, en leuk om ze nu op fietsafstand van huis te kunnen zien





Gele kwikstaart




Daar issie, de grutto op paaltje, toch ook gevonden in onze Randstad.




Mijn eerste en tot nu toe enige vlinderfoto. Op zoek naar het oranjetipje (op de pinksterbloem) vond ik dit klein geaderd witje, ook mooi.




Fuut met jong, het andere jong zit op haar rug.









Het licht was keihard die middag, dus ik heb heel erg onderbelicht om deze futen foto's te maken. hier nog een foto van de fuut met haar beide jongen.










Heel veel foto's deze keer, hopelijk is het niet vervelend geworden......


Het voorjaar is een periode dat ik echt tijd te kort kom om alles te zien en te fotograferen, er gebeurd zoveel, de bloemen, de jonge dieren, de eerste vlinders....dus ik moet keuzes maken. Waarschijnlijk komt er snel weer een blogje met foto's die ik hier in de omgeving heb gemaakt......

18 opmerkingen:

  1. Mooie serie, waarvan ik er al wat of facebook had gezien. Bij foto 3 heb je het over minder Grutto's dan andere jaren, ik vind het er veel maar ik heb er dan ook nog nooit eentje in het echt gezien ;-)

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tante Jacqueline13 mei 2016 om 17:44

    Prachtige serie. Mooie duidelijke scherpe kleuren. Puttertje en fazant geweldig die kleuren, ja en dan de 1ste vlinder. Kan bij alles wel iets vertellen heb weer genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een bekend probleem voor natuurfotografen: alles komt vrijwel tegelijk en je wilt overal bij zijn. Zelfs als pensionado lukt mij dat niet!
    Desalniettemin een lekkere voorjaarsserie die je laat zien met voor mij als hoogtepuntjes de twee grauwe ganzen, daslook, grutto-op-paaltje en de vlinder (al is het dan geen oranjetipje!). Blijven zoeken, Ghita, want ze zijn er wel, maar niet lang meer...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Gita
    wat een mooie serie is dit en je heb best veel gezien.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super mooi serie weer! Zeker die vlinder op de pinksterbloem!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijke lenteserie, Ghita.
    Hoe kan dat nou gaan vervelen??
    Extra mooi vind ik hier foto 2 van de grauwe gans; en de vlinder op pinksterbloem; heel mooi standpunt en prachtig de doorschijnende vleugels. Zo zie je maar weer, dat je van ogenschijnlijk "gewone" onderwerpen wel bijzondere foto's kan maken.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Het zijn drukke tijden, niet alleen voor natuurliefhebbers. Op blogs valt die drukte overigens wel mee, velen zijn natuurlijk buiten aan het wandelen en/of fotograferen. De kluten, gele kwik en grutto springen er deze keer voor mij uit, samen met de grauwe ganzen.
    Verveling zal in deze tijd niet gauw toeslaan, ook niet op blogs.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat heb je veel gezien en vast kunnen leggen. Leuk hoor! Het is ook super als je lekker fietsend het een en ander ziet en daar van kan genieten. Jammer dat het nu weer zo koud is...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig gevarieerd blog Ghita.
    De 1 nog mooier dan de ander.
    Wat heb je de daslook mooi in beeld gebracht.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk Ghita, deze voorjaarsserie.
    Erg mooi vind ik het hoe je regelmatig vanuit een laag standpunt door de begroeiing heen fotografeert, zoals bij de ganzen, de kievit en de reiger. Mooie zachte beelden krijg je daardoor.
    Daslook heb je ook prachtig gedaan, dat wil mij meestal maar niet lukken.
    Erg leuk, kluut met pleviertje, en wat een verschil in formaat!
    Alleen je futen vind ik eerlijk gezegd niet zo mooi, daar had je duidelijk veel te veel licht, jammer, maar je krijgt ongetwijfeld nog wel meer kansen.

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb genoten van al je waarnemingen Ghita en wat heb je alles weer schitterend op de plaat kunnen zetten. Mijn complimenten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Gisteren zei iemand tegen me: hier in de buurt is niks te beleven. Zou hem eigenlijk naar je blog hebben moeten verwijzen. Ik vind het een grootse natuurreportage.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een fijne gevarieerde blog Ghita, zo geef je ook mooi aan dat je momenteel inderdaad ogen en oren e kort kot in de natuur. Ik heb geen echte favoriet, maar het is gewoon leuk om even met je mee te genieten van deze lekkere voorjaarsserie.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    deze tijd is ook echt geweldig. Alles groeit, bloeit en vliegt.
    Ik kan er dit jaar helaas weinig mee maar ik geniet er wel bij andere van.
    Een heel mooi en sfeervol blog heb je hier neergezet. Dat van dat snoeiharde licht komt me bekend voor en je hebt met de onderbelichting echt hele mooie foto's kunnen maken.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ghita een prachtige serie.
    Het is mij ook opgevallen dat er dit jaar veel minder Grutto's zijn daar waar ik andere jaren meer dan 100 telde heb ik er nu nog maar een 10-tal gezien misschien zitten ze in een ander gebied.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Ghita,

    Mooie gevarieerde serie platen hoor. Het witje op de pinksterbloem is prachtig. Ik vind meestal de vogelfoto's het mooist, maar die vlinderfoto is super. Mooie plaat ook van de kievit. Ook de gele kwik staat er goed op. Ik zie ze alleen maar op paaltjes en op de grond. Zo op een plant is toch een stuk fraaier.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,

    Een uitgebreid blog dat zeker niet verveelt, zeker door de grote diversiteit. Ik vind de eerste daslookfoto een hele knappe en van de vogels gaat mijn voorkeur uit naar de gele kwikstaart, mooi in zijn omgeving vastgelegd.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zo dat is weer een prachtige serie van alles wat en stuk voor stuk zijn ze heel erg mooi en dan vooral de kluten, ze zien er zo sierlijk uit ! En de gele kwikstaart , de daslook het vlindertje allemaal top. Het oranjetipje heb ik wel gevonden maar nu het juiste weer nog; een rustige ochtend met liefst wat zonneschijn, ja we zijn niet gauw tevreden..... Groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita