woensdag 18 mei 2016

Vogelplas Starrevaart varia

Hieronder een selectie foto's die ik de afgelopen maanden heb gemaakt vanuit de Vogelhut bij de Starrevaart vogelplas en in de omgeving van deze plas. Het begint met wintergasten in februari tot de blauwborst in april. Ik hoop de komende maanden hier nog meer te fotograferen, vooral de visdiefjes (vis overdracht).....



In februari  had ik het geluk dat een brilduikermannetje dichtbij de hut zwom, hij kwam geregeld langs dus ik had mijn fotokansen om dit mooie vogeltje vast te leggen.







Kuifeendjes zijn ook altijd leuk, en je ziet ze nu eigenlijk overal wel, en ook het hele jaar door.





Een mooi momentje ( grote afstand), een nonnetje (m) komt voorbij zwemmen, in de winterperiode zijn er regelmatig nonnetjes ( kleinste zaagbek eend soort) gezien op de plas. Op de palen de scholekster en de kievit. Omdat de winter zo zacht was, zijn de kieviten gewoon gebleven.





Kievit op paal





De ooievaars hebben het nest ook weer gevonden. Ben benieuwd of er kleintjes komen, weer een reden om binnenkort weer eens naar dit gebied terug te gaan.




Baltsende futen voor de hut. Even later boden ze elkaar waterplanten aan, alleen toen waren ze veel verder van de hut verwijderd, dus geen foto's hiervan. De winter is voorbij, de lente komt alleen wat moeizaam op gang. De grutto's zijn ook weer aangekomen maar ik vond de foto's van de grutto's niet mooi genoeg. Ook de kokmeeuwen hebben het eilandje voor de hut gevonden om hun nesten te bouwen. Ze laten luidruchtig merken dat ze er weer zijn.





Scholekster op paal





Visdiefje op paal. Het licht was echt beroerd die dag, dus geen beste foto






En soms komt er zomaar een bijzondere vogel voorbij. Hier is de roodhalsfuut. Deze soort had ik nog nooit gezien, dus als ie dan zo mooi voor de hut voorbij zwemt, kan ik alleen maar blij zijn.




Nog eentje van de roodhalsfuut





De rietzanger zong uitbundig



Hier een kort filmpje om zijn zang te horen..






De blauwborst ook,maar op grote afstand. Ik moest helemaal inzoomen en dan de foto nog wat uitsnijden, maar ja...mijn eerste blauwborst dit jaar, dus die mag dan toch niet ontbreken in dit verslag.





Biddend visdiefje









Landschapje bij de vogelplas Starrevaart, de polder in het voorjaar, veel geel van het koolzaad, fris groen en een blauwe lucht....heerlijk, daar kan ik zo van genieten....lente zoals lente hoort te zijn.







Ik hoop dat de weersomstandigheden binnenkort weer goed genoeg zijn om een fietstochtje naar De Starrevaart te maken en dan te zien wat voor vogels er nu de plas bezoeken.




13 opmerkingen:

  1. Zo dat is nog eens een aangename verrassing Ghita als er een roodhalsfuut voorbij komt zwemmen, daar wordt iedere vogelliefhebber blij van. Mooie impressie verder van het gebied de Starrevaart waar ik nog nooit geweest ben, maar dat al lang op mijn lijstje om nog eens te bezoeken staat. Ik zie er regelmatig foto's van voorbij komen op Birdpix. Filmpje van de rietzanger is heel leuk.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Bij deze plas ben ik pas één keer geweest, in de afgelopen "wintermaanden". Ook toen waren er brilduikers en nonnetjes. De roodhalsfuut is een prachtige verrassing. Mooi dat je die goed kon vastleggen. Persoonlijk vind ik het jammer dat de hut meer geschikt is om vogels te bekijken door een vogelkijker dan om daar vanuit te fotograferen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Kees, voor fotografie is de hut niet echt handig, hoog standpunt als de vogels een keer dichtbij zwemmen ( of je moet ze op de palen hebben) en vaak zit alles ver weg. Voor mij is het een leuk fietstochtje door de polder en combineer ik een bezoekje aan de hut op die manier.

      Verwijderen
  3. P-rachtig serie foto's om te zien., Sommige vogels kunnen leuk fluiten. De eerste foto is heel apart om te zien. Ik heb deze nooit gezien. Er zijn sommige ooievaars geboren. Echt heel leuk om te zien. Maar ook triest. Mooie foto's allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Wat een mooie reeks laat je weer zien.
    Prachtig die twee futen en wat heb je die rietzanger mooi te pakken. Grappig dat je ook even een stukje van zijn optreden hebt kunnen filmen...hihi..!! Helemaal Top!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. tante Jacqueline20 mei 2016 om 14:42

    Hallo Ghita,
    Een hele mooie serie en leuk het deuntje van de rietzanger. Landschapsfoto vind ik ook erg mooi. Wat zijn de bomen nog vrij kaal tegenover hier bij ons.
    weer genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    best een mooie vangst daar bij de Starrevaart. Roodhalsfuut en nonnetje!
    Heel mooi vind ik je startfoto's, de brilduiker en het kuifeendje.
    En natuurlijk heel leuk: het filmpje met het mooie geluid van de rietzanger.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De Starrevaartplas is voor mij net iets te ver weg om geregeld te bezoeken. Daarnaast zit alles ook meestal te ver weg (zoals bij de meeste plassen trouwens) en de hut ligt te hoog naar mijn smaak. Maar je kan er dus wel leuke soorten tegenkomen als nonnetje en roodhalsfuut. De laatste zag ik vorige maand bij de Zuidpier (blog volgt nog). Mooie vogelsoort. Misschien moet ik eens langs voor de visdiefjes... De blauwborst staat er ook prima op (zie ik een libel links onder?)
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige serie Ghita.
    De rietzanger hoog in de boom is favoriet voor mij ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooie serie Ghita met een grote variatie aan waarnemingen. De foto's zijn prachtig. Echt genieten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Ghita,

    Inderdaad een prachtige plek en ze moeten daar gewoon een paar gaten bij maken op grondniveau.
    Dat zou al een stuk beter zijn. De plas zelf herbergt prachtige soorten het hele jaar door, maar de hoogte houdt mij tegen om er vaker naartoe te gaan. Dit is wel een van de plekken waar je heel mooi brilduikers kunt fotograferen. Je laat met jouw serie zijn dat de plas een prachtige multi-soortenplek is. De roodhalsfuut in zomerkleed is natuurlijk een prachtige bonus.
    Mooi hoor.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt heel wat soorten kunnen fotograferen en die roodhalsfuut is wel heel bijzonder om voor de lens te krijgen, gaaf hoor!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita