zondag 12 januari 2014

Brouwersdam

Er is altijd wel wat te zien langs de Brouwersdam. Voor het blogje met een verslag van zondag 5 Januari,

Zondag 5 Januari, de weerberichten waren goed: Minder wind dan de dagen ervoor en vooral...geen regen. Dus vertrokken Henk en ik richting het Zuiden, om daar een dagje vogels te fotograferen aan de Brouwersdam. 

Het wordt daar ook wel vogelboulevard genoemd.
Het is een geliefde plek bij zowel vogelaars die met hun telescopen de
Noordzee afturen, als de natuurfotograaf die al blij wordt van
de "gewone" steenlopertjes.

Onderweg naar de Brouwersdam maakten we nog even een stop in een natuurgebiedje waar veel baardmannetjes zitten. Een mooi vogeltje dat ik graag nog eens goed op de foto wil zetten. Helaas lukte dat niet. Baardmannetjes genoeg: we hoorden hun herkenbare "pjoepjoe" overal en we zagen ze ook heen en weer vliegen. Soms zaten ze even in een rietpluim.
Meer dan een bewijsplaatje is het niet,
deze baardman-man. Maar zolang ze
er zitten, blijft een tweede bezoek aan
dit gebied op mijn lijstje staan. Want ik
wil nog voor die echt mooie foto. 
Na de zonsopkomst begon het ook harder te waaien, waardoor het riet ook steeds voor de baardmannetjes heen en weer ging. Nee, dit moet je vooral doen op een dag met weinig wind, en ook een beetje zon, want het licht was wel prachtig deze ochtend.
Op naar de Brouwersdam, ik ging met hoge verwachtingen want de dag ervoor stond het pagina's vol met waarnemingen op waarneming.nl.

Scholeksters zitten er altijd wel, ik vind ze prachtig met die felrode snavel en ogen.

Een wulp die van mij nog wel wat meer naar links mocht draaien, maar helaas, deze wulp ging ervandoor, en we zagen er daarna de hele dag geen meer.
De rotgans is ook een vaste bezoeker van de Brouwersdam, vorig jaar zagen we ze op nagenoeg dezelfde plek als waar we ze nu aantroffen.
En ja hoor, al meteen de eerste zeehond bij de spuisluis. We kwamen aan op het moment dat het laag water was. Dan heb je de meeste vogels die tussen de stenen fourageren. Maar dan heb je ook veel kans om zeehonden te zien, zeker als er gespuit wordt vanuit de sluis. Want wanneer het spuiwater naar buiten stroomt, zit daar ook vis in. En daar komen de zeehonden op af.

Even samen dollen. We hebben in totaal vier zeehonden gezien, soms best dichtbij. Behalve zeehonden komen ook de meeuwen op de vis af.
Dus die zaten ook overal. En zo'n zilvermeeuw is toch best wel mooi.

Ik hoopte op veel strandlopers, zoals de drieteen- bonte- of paarse strandloper, maar we zagen alleen veel steenlopertjes. Soms ook gewoon op de weg.

En natuurlijk tussen de stenen. Verder hebben we middelste zaagbekken gezien, een zeekoet maar verder niet zoveel soorten. De vogelaars tuurden de zee af en hebben zeker wel een kuifduiker of ijseend gezien, maar met onze camera's zijn deze ver-weg-vogels toch niet mooi vast te leggen. Ze zitten gewoonweg.....te ver weg.

De meeuwen denken dat ze wat te eten krijgen. Dit zijn een soort rugzakmeeuwen, want als je met eten daar staat, moet je opletten dat ze het niet van je afpakken. De vragende blik van deze jonge meeuw doet mij vermoeden dat ze hier goed te eten krijgen van de vele mensen die hier langskomen.

En toen ging het licht uit....de zon verdween achter een dikke wolkenlaag en dan is het om half 4 ineens donker.

Hoog water en helaas geen betoverende zonsondergang.
Na een heerlijke dag in de buitenlucht, en soms koude wind, keerden we huiswaarts, met veel waarnemingen en toch ook een paar mooie foto's voor de blog.
Het was weer een gezellige dag met mooie momenten, dus wat mij betreft voor herhaling vatbaar. 

3 opmerkingen:

  1. Jammer dat je niet alles hebt gevonden wat je zocht Ghita. Ik hoop dat je snel de kans krijgt voor mooie baardmanfoto's maar die steenloperfoto hierboven vind ik hoe dan ook prachtig. Ook de foto van de twee zeehonden bij elkaar is echt leuk.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie serie Ghita, het wuivende riet met de zon erachter is een hele mooie.
    Ook het baardmannetje is mooi, al is die nog niet zoals je graag wil.
    Komt vast nog een keer, ik ben benieuwd.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    wat een mooie foto's
    en de zonsondergang vind ik helemaal geweldig.
    groetjes Marja

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita