zaterdag 25 januari 2014

Amsterdamse Waterleidingduinen: Januari

Geen sneeuw, geen kou, maar wel een paar mooie momenten en een heerlijk zonnetje, een blog met een verslag van mijn wandeling van 10 januari 2014


Hoe anders waren mijn januariblogs vorig jaar. Een winters AWD. Wat was het genieten van de sneeuw, de wintergasten, het roodborstje en de vos die een muis ving. Januari 2014 is anders, de winter is ver te zoeken en met de steeds terugkerende wind en regen lijkt het meer op herfst. Toch hadden we een paar mooie dagen waarop ook de zon nog even te zien was.
En op een van die dagen
was ik al met zonsopkomst in
de waterleidingduinen.
Het blijft altijd een verrassing
wat je op zo'n dag allemaal tegenkomt. 

Een schattig moment, onderonsje tussen moeder hinde en haar jong. De oortjes van het jong werden gewassen, maar of de kleine dat nou zo leuk vond?
Dit is toch gewoon heel schattig. Ik maakte een paar foto's en heb verder rustig vol verwondering staan kijken naar dit stel.

Een jong hertje in het warme ochtendlicht
Het was helemaal niet koud deze dag, een graad of zeven, wel een frisse bries, maar het zonnetje maakte veel goed. Zo ook het mooie licht waarbij ik deze besjes etende mannetjesmerel kon fotograferen.
De gewone merel is toch ook een prachtige vogel, steek ook mooi af in dit decor met de rode bessen en de mooie blauwe lucht.
Ik wandelde door naar het infiltratiegebied om te kijken of mijn favoriete wintergasten, de wilde zwanen, zich lieten zien. Onderweg kwam ik dit schaap tegen, die de uitdrukking schaapachtig kijken hier demonstreert.

En daar kreeg ik toch nog een klein regenbuitje over mij heen, gelukkig maar een beetje gespetter en de wind blies de donkere wolken snel weg. Hier is de opklaring ook goed te zien, het werd alleen maar beter. Ik hoopte nog even dat er een regenboog zou verschijnen, maar dat feestje ging niet door.
Een ander feestje wel, de wilde zwanen waren er, eentje zat er redelijk dichtbij, met een knobbelzwaan. Het lukte mij om beide zwanensoorten samen op 1 foto te krijgen.

De wilde zwaan zwom weg, wat meer naar achteren, waar nog twee soortgenoten waren. Ik was rustig op de grond gaan zitten en probeerde de foto vanaf een zo laag mogelijk standpunt te maken.
Ik zat een beetje in de luwte en met het zonnetje erbij was het gewoon heerlijk. En dit was toch genieten. Zittend langs het water, kijken naar die prachtige watervogels.

Ik telde 12 wilde zwanen (eentje was uit de foto gezwommen), een half uur lang heb ik alleen maar zitten kijken en luisteren, want het geluid van de wilde zwaan is zo mooi.
Helemaal blij wandelde ik weer terug uit het infiltratie gebied.
De moervos stond daar zo mooi (stel je hier een sneeuwlandschap bij voor....dat had helemaal mooi geweest), dat ik het niet kon laten om toch weer een foto van haar te maken.
Verder was het nogal druk op die plek dus ik wandelde verder (ik wilde mijn blije gevoel van de wilde zwanen nog wat langer vasthouden), omdat ik vooral behoefte had aan rust en stilte, en die vind je nog steeds op heel veel plekken in de AWD, daarom vind ik het zo'n heerlijk gebied.
Ik was alweer bijna bij de uitgang Oase, toen ik nog even de macrolens pakte, van de vele foto's van het bekertjesmos, was dit de enige acceptabele, die piepkleine mosjes zijn toch heel lastig te fotograferen.
Zonsondergang vanuit de trein
met hele vieze ramen. Een mooie
afsluiting van een heerlijke dag.

4 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's Ghita, heel mooi zo de wilde zwanen.
    Ook het schaap heb je goed vast gelegd, de damhertjes zijn ook geweldig, zeker de tweede foto.
    Het is en blijft een uniek gebied met een prachtige zonsopkomst.
    Fijn weekend,
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi licht had je bij de zwanenfoto's! De foto van het schaap vind ik ook erg mooi, past erg goed in z'n omgeving :-)

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig warm licht had je hier, waar moeder en kind wel heel mooi uit komen met het oren wassen.
    Ook het landschap en de mosjes heb je mooi in beeld gebracht Ghita net als de wilde ganzen en dan weer de vos een echte beauty.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb nog nooit de wilde zwanen in de AWD gezien Ghita en ik kom er toch wel regelmatig.
    De laatste keer alleen vossen, herten en zaagbekken gezien maar de wilde zwanen willen maar niet lukken.
    Jij hebt er een paar hele mooie platen van gemaakt. super gewoon.
    ook je luchtfoto's zijn prachtig en heel sfeervol.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita