dinsdag 6 december 2022

De kust en het strand bij Katwijk, een vogelparadijs

 Regelmatig wandel ik even over het Katwijkse strand, met name in het voorjaar en najaar. Vaak is het zoeken naar de strandlopers en zijn de meeuwen er soms wel en soms ook helemaal niet. Maar de afgelopen maanden waren beide soorten volop aanwezig. Dit alles heeft te maken met de zandsuppletie, het opspuiten van zand vanuit zee op het strand. Het strand wordt hiermee verbreed en zo wordt de Noordzeekust weer beschermt.


Bijkomend voordeel van deze activiteit is dan met het zand ook heel veel schelpdiertjes meekomen, en dat is een feestje voor de kustvogels. Honderden meeuwen maar ook heel veel strandlopertjes zitten nu massaal aan de Katwijkse kust. En dat bied kansen om mijn favoriete kleine strandlopers weer te fotograferen. Dichtbij huis, want  een kwartiertje met de bus is toch wel veel fijner dan ruim anderhalf uur reizen naar IJmuiden.



Het werd eb, en deze drooggevallen zandbank was de plek waar de vogels zaten. Het was nog rustig op deze zondagmorgen, en dan kan ik heel voorzichtig dichterbij komen.


Mijn eerste bezoek aan het strand was zondag 30 oktober. De DTSjes stonden wat te rusten en te poetsen. De meeuw in de achtergrond kijkt een beetje op deze kleintjes neer.

Een wat actievere DTS, met op de achtergrond de meeuwen. Ik heb mij vooral gericht op de kleine strandlopertjes, omdat het echt heel bijzonder is dat er zoveel bij elkaar zitten. De meeuwen ga ik deze winter vast nog wel een keertje vastleggen.



De vogels zaten in een grote groep bij elkaar, heel soms waren er een paar die even los van de massa waren, dat vind ik toch fijner fotograferen dan een kluwen vogeltjes door elkaar.


Tussen alle DTSjes zat één verlegen bonte strandloper......


Die even later wat verderop ging staan rusten. Ik kon deze vogel niet dichter benaderen, die was te schuw, maar van afstand kon ik hem toch mooi vastleggen.



Wat een mooi vogeltje..... ik was nog steeds in mijn eentje, maar de zondagochtend ging voorbij en tegen het middaguur waren er veel wandelaars.....en honden.



Maar ik kon nog genieten van een bontbekplevier die beslist niet bang was en later zelfs zo dichtbij kwam dat scherpstellen niet goed meer lukte.

Zelfs een steenloper op het Katwijkse strand, dat was lang geleden.


Samen delen....



Bontbekplevier en de rustende DTSjes in de achtergrond. Die ochtend was er veel sluierbewolking en had ik fijn zacht licht. Twee weken later was het een stuk zonniger.

DTSje met de golven in de achtergrond. Deze vogel was even alleen op pad. De grote groep stond wat verder te rusten.


Shit happens


Deze dag wilde ik vooral de fouragerende DTSjes vastleggen, want van de slaapkoppen had ik nu genoeg foto's.


En dan is het gewoon geluk hebben dat er eentje vrij loopt en wat gaat eten van het feestmaal dat voor de kust is neergelegd.


Aan de wandel


En weer even zoeken naar een hapje



Hebbes


The making of......




De rustende DTSjes, de meeuwen en op de achtergrond Scheveningen.

De werkzaamheden rond de zandsuppletie duren nog tot begin 2023, dus als het weer het toelaat ga ik zeker nog een paar keer kijken.  En wie weet geef ik dan wat meer aandacht aan de meeuwen. Waren er altijd maar zoveel vogels op het Katwijkse strand, ik kan mij daar prima een ochtendje of middag vermaken.

15 opmerkingen:

  1. Oh wat heerlijk om er zo dichtbij te kunnen kruipen wat een heerlijke foto,s prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita
    mooie serie aan het strand
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Wat een prachtige serie van de drieteentjes en de meeuwen.
    Mooi laag standpunt ook, ik heb er van genoten.
    Grtoetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Ghita,

    Dat is nog eens een mazzeltje om dit zo lekker dichtbij huis te kunnen fotograferen en ook fijn dat die mogelijkheid er nog wel een paar maandjes zal zijn. Je hebt de drieteentjes er prachtig vast kunnen leggen en altijd fijn wanneer vogels zo goed mee werken. Ik vind het ook leuk om drieteentjes te fotograferen, maar ik ben wel altijd blij wanneer er ook andere soorten tussendoor huppelen. Die bonte strandloper en bontbekplevier zijn dan al snel de kersen op de taart. Hopelijk duren de werkzaamheden wat langer en kun je straks met de voorjaarstrek helemaal je hart ophalen. Verrassend trouwens dat je met zo'n grote groep vogels er een aantal toch zo mooi vrij hebt kunnen fotograferen. Gaaf hoor. Je laat overigens met je serie wel goed zien wat voor invloed de zon heeft op foto's. De platen met de sluierbewolking zijn zoveel fijner dan die anderen. Dat is dan het voordeel dat het betrekkelijk dichtbij is voor jou. Dan kun je lekker op korte termijn beslissen om te gaan wanneer het licht mooi is.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een mooie blog en foto's van de Katwijkse vogels

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar is je blog dan, leuk hoor! En zoveel DTS'jes bij elkaar gaan we niet snel nog een keer meemaken denk ik.

    Gr. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Je treft het wel, lekker dichtbij. Bovendien is er heel wat te zien, dus mogelijkheden genoeg om lekker bezig te zijn. De soorten waar je je mee hebt beziggehouden hebben je een reeks fraaie platen opgeleverd. Bontbekplevier en bonte strandloper krijg je niet vaak zo mooi voor de lens. Voor jou duidelijk een gebied om nog eens naar terug te gaan.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,

    Wat een overdaad aan vogels daar op het strand in Katwijk en je hebt er een prachtige serie van geschoten. Dts'jes zijn heerlijke vogeltjes om te fotograferen, kan me voorstellen dat als je deze luxe aantreft je vooralsnog geen aandacht schenkt aan de meeuwen. En als er dan ook nog een bontje en een bontbekje tussendoor "fietsen" heb je een fantastische dag toch. Ik vind nr. 5 van de drieteentjes en die prachtige houding van de bontbek op nr. 11 de mooiste. De hele serie kenmerkt zich ook door de fijne lager standpunten, vroeg me af of je met een koekenpan gewerkt hebt.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad, ik werk niet met een koekenpan, maar met een kantelbaar scherm kan ik mijn camera op een cm van de grond houden....zelf zit ik vaak op mijn knieën, dus ik moet niet bang zijn om vies te worden van het zand....... ;-)

      Verwijderen
  9. Ha Ghita,
    wat een buitenkans, zo'n strand vol vogels. Je heb goed van de kans gebruik gemaakt en laat hier een fijn blog vol fraaie belden zien.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een fijne serie heb je gemaakt van de rappe steltlopertjes. Ik ben er gek op, wat leuk nog zo'n bontje en bontbekplevier er tussen door, heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Wat fijn dat je zo dichtbij huis dit kunt bezoeken. Wow, het zat je wel mee, wat een geweldige serie! De DTS-jes zijn echt super maar het bontje ook ! De steenloper wilde ook wel meewerken en niet te vergeten het prachtige bontbekje, pfft wat zal je genoten hebben.... De laatste foto 'met wurmpje is geweldig! Ik heb genoten van je blog!
    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Ghita, Wat prachtig zoals je deze vogels hebt kunnen vastleggen. Welke ik nou mooier vind kan ik niet zeggen, dat dilemma overkomt me wel vaker bij jouw foto's want ze zijn allemaal prachtig. Setting, licht enz. Mijn complimenten.
    Verder wens ik je fijne feestdagen en alle goeds voor 2023.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beautiful photos. The first of photo, there were two little birds on the beach.
    Lovely! Have a wonderful holiday!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie blog van het jaaroverzicht Ghita.
    Je hebt er een mooi uitgebreide blog van gemaakt, met mooie opnames
    van je wandelingen in het AWD, je geliefd vosje, maar ook de macro foto's zien er prachtig uit.
    En dan al die strandvogels, prachtig gefotografeerd...complimenten voor je jaar overzicht.

    Groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita