zaterdag 31 december 2022

jaaroverzicht 2022

 Het jaar 2022 loopt ten einde en dan is het weer de tijd van terugblikken. Op fotografiegebied was het voor mij een jaar met heel veel mooie momenten die niet direct de mooiste foto's opleverden. Toch is het mij gelukt op per maand een foto te kiezen die ik het mooist vond,  voor mij een speciale betekenis heeft of gewoon passend bij die betreffende maand. Hier is het overzicht van 2022.


Januari


Winter, daar horen de wilde zwanen bij. Ze komen wel vaker terug in mijn jaaroverzicht. Zelfs als het de hele maand niet vriest en vooral mistig is, geven deze vogels mij het wintergevoel. Hier had ik het geluk dat ik even alleen was om in alle rust van hen te genieten. Door de afstand en het wat nevelige weer geen super foto, maar wel een heerlijk moment.

Februari

Al in februari komen de kopjes van de eerste krokussen boven de grond, dit was wederom een mistige ochtend, wat mooie druppels op de bloemen opleverde, het waterige zonnetje zorgde vol voldoende licht en toch een zachte sfeer waar ik zo van hou.

Maart

Banjer! Het oudste vosje van de AWD is 10 jaar geworden. Ze was oud en helemaal op. Dit is haar laatste foto en je ziet het gewoon.. In maart plaatste ik een speciale blog voor haar, tevens de meest bekeken blog van 2022.  Dit is niet mijn mooiste foto van maart, maar wel de meest dierbare.

April

Het wordt voorjaar. De moervosjes zijn bevallen en laten zich weer meer zien. Dit mooie vosje had ik sinds de herfst van 2021 niet meer gezien. Ik wist wel dat ze er nog was, maar kwam haar gewoon niet tegen op mijn lange wandelingen. Daarom was deze ontmoeting in April voor mij een geluksmoment, wat was ik blij haar te zien. En het leverde de mooiste foto van die maand op.

Mei

Nog een vosje. Dit jaar had ik het geluk om van meerdere moervosjes de jongen te volgen. Ik maakte heel veel foto's, maar de welpen zitten niet altijd op de meest fotogenieke plekken. Deze jonge vos zat op een avond in mei op een heuveltje. Met de mooie achtergrond kon ik deze foto maken, dus ook de mei foto is een vosje.

Juni

Het is niet de meest originele foto, want ook de juffer in ze zonnedauw is al vaker langsgekomen in een jaar overzicht van mij. Deze juffer had een narrow escape, via het bloemetje van de zonnedauw kon ze omhoog klimmen en het kleverige spul van het vleesetende plantje ontwijken. Na de foto heb ik haar op mijn vinger gezet en weg laten vliegen. De zonnedauw had nog wat andere insecten die minder geluk hadden.


Juli

Zomer, niet mijn favoriete jaargetijde. Het enige wat ik leuk vind aan zomer zijn de vlinders. En die kun je ook dichtbij huis fotograferen, dus ook op een warme dag kon ik even een uurtje in de buurt in de heemtuin vlinders zoeken. Deze mooie dagpauwoog kwam steeds bij mij op het bankje zitten, maar daar wilde ik hem niet. Gelukkig koos hij later wel wat groen en ik kon hem met een mooie achtergrond fotograferen en zo werd dit mijn zomerse juli- foto.


Augustus

De maand van hitte, dorheid en gelukkig ook nog wat vlinders. Juist in augustus zag ik ineens veel icarusblauwtjes. Deze fotografeerde ik op een bewolkte dag, weinig wind en het geluk dat de vlinder heel lang bleef zitten zodat ik met mijn macro voorzet lens dichtbij kon komen. De zomer wordt afgesloten met een tweede vlinder foto in de reeks.

September

Het is inmiddels traditie dat ik eind september vrij neem, en dan hoop op een mooie dag om naar de Zuidpier van IJmuiden te gaan. Ik hoopte op de rosse grutto en zag die ook maar te ver voor een mooie foto. De rustende drieteenstrandlopers waren gewillige fotomodellen en bleven in de rust stand, zelfs toen ik ze tot 3 meter had genaderd. Dat ik zelf onder het zand zit maakt mij niet uit, ik heb deze foto kunnen maken zonder de vogels te verstoren..... altijd een geluksmomentje.

Oktober

In deze maand had ik veel keuze: paddenstoelen, vogels met herfstkleuren in de achtergrond, nog een keer vogels op het strand. Maar het werd deze mooie grote bonte specht man. Die kwam aanvliegen, ging vlak voor mij zitten om twee seconden later weer weg te vliegen. Ik had mijn camera al aan staan en kon snel genoeg reageren (zonder onverwachte beweging) en zo werd dit de foto van oktober.

November

Herfstblingbling. De herfstkleuren bleven lang, gelukkig. November is de maand dat de kleur uit de natuur verdwijnt en het grijs en donker wordt. Dit herfstblad van de beuk en de lichtjes in de achtergrond waren dan ook een van de lichtpuntjes van deze maand.

December

Toch nog een dagje van het winterse weer kunnen genieten in de AWD. Eerder die week was het nog mooier maar kon ik geen vrij krijgen. Maar wat was ik blij met dit cadeautje op zaterdag 17december.


Het is weer gelukt een mooi overzicht samen te stellen. 
Bij deze wil ik ook mijn trouwe volgers van deze blog bedanken. Ik waardeer het enorm als mensen even de tijd nemen de foto's te bekijken en een berichtje achter te laten. Er staat weer een nieuw jaar voor de deur met allerlei uitdagingen. Wat het voor blogjaar gaat worden, ik weet het nog niet. 

Voor iedereen een heel mooi 2023 toegewenst en vergeet niet te genieten van al het moois in de natuur.....Carpe Diem!

18 opmerkingen:

  1. Hallo Ghita, wat ben je lekker vroeg. Wat een mooie serie heb je weer weten te maken, en al je andere foto's die ik wel via Insta of Fb heb voorbij zien komen. Geniet er elke keer van, vooral ook van de vosjes, soms ben ik een stille mee genieter. Zoals elk jaar weer, veel variatie en mooi op de kiek weten te zetten. Volgend jaar zal vast weer een prachtig jaar worden, kijkuit naar je foto's. Ook voor jullie een heel mooi, liefdevol en gezond 2023. Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Wat een prachtig overzicht van dit jaar 2022 laat je zien.
    Ik heb er van genoten.
    Laten we hopen dat 2023 weer een heel mooi fotojaar voor je gaat worden.
    Ik wens je een goede jaarwisseling en een goed begin van 2023.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ghita,

    Een schitterend overzicht heb je gemaakt. Ik hoop volgend jaar weer veel moois van jou te zien. Het is altijd verrassend hoe ieder op zijn eigen manier foto's maakt en geniet van de mooie natuur.
    Fijne jaarwisseling!

    Hartelijke groet,
    Tjerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Wat een prachtige serie heb je gemaakt in dit overzicht.
    Die specht vind ik echt super gaaf. Zo mooi in deze bekende pose en prachtig van kleur. Fantastisch!!
    Ik wens je alle geluk en gezondheid voor 2023 met hopelijk weer vele mooie foto's!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ghita,
    Wat een prachtige foto's!!
    Geweldige kwaliteit en mooie bijschriften.
    Ik wens je in het nieuwe jaar weer veel mooie fotomomenten in je geliefde AWD.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Het is je weer gelukt om een mooi overzicht samen te stellen, waarbij vossen als bijna vanzelfsprekend de hoofdrol opeisen. Het is natuurlijk geen verrassing waar jij de mooiste ervaringen hebt gehad.
    Ik wens je voor 2023 toe dat je vergelijkbare momenten in de natuur mag meemaken. Natuurlijk wens ik je ook op ander vlak alle goeds toe.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Ghita,
    stuk voor stuk juweeltjes wat je hier laat zien.
    Maar als trouwe volger van je blog had ik ook niet anders verwacht. Ik lees/bekijk ze altijd met veel plezier; dus hoop dat je nog lang doorgaat met bloggen.
    Ik wens je alle goeds voor het nieuwe jaar.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ha Ghita wat kan je terug kijken op een prachtig foto jaar ik wens je dit jaar ook vele mooie momenten toe

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Ghita,

    Allereerst de beste wensen voor jou en Jeroen en vooral veel gezondheid in 2023 en uiteraard daarna ook. Een prachtig overzicht met hele fraaie foto's. Ik ga ze niet 1 voor 1 benoemen, maar wat ik zo mooi vind aan dit overzicht is dat het vanwege de inhoud chronologisch is. Alleen de GBS zou in iedere maand gemaakt kunnen zijn, maar de rest is toch wel gebaseerd op het seizoen. Ik heb genoten van je vossenfoto's door het jaar heen. Hopelijk kun je nog lang van ze genieten.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita.
    Weer 'n mooie jaarblog en ook weer met veel variatie waar de Vos eruit springt.
    Wens je ook weer 'n goed en gezond 2023.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,

    De beste wensen voor jou en je dierbaren voor 2023. Het is je inderdaad gelukt om een prachtig jaaroverzicht samen te stellen. Petje af voor de keuzes die je hebt gemaakt uit het ongetwijfeld zeer uitgebreide bestand van een jaar, het moeten welhaast onmogelijke keuzes geweest zijn gezien de grote hoeveelheid vossenfoto's alleen al. Ik wist al wel dat de zomer niet jouw favoriete seizoen is, maar dat is aan die vlinders niet af te zien, poeh wat een scherpte op die dagpauwoog. Mooie compositie die twee groepjes van drie wilde zwanen in je eerste foto. En ja, je vossenfoto's blijven onovertroffen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,

    Zag dat je ook weer een overzicht had gemaakt.
    Prachtige foto serie van het afgelopen jaar. De vosjes, zo lief,
    de macro van vlindertjes en Libelle en de drieteentjes in ruste zijn allemaal prachtig.
    Prachtige blog, heerlijk hier eventjes te struinen.

    Groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige blog weer, ik heb van alle foto's genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtig overzicht Ghita, ik hoop dat je in 2023 ook weer veel kan genieten in de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Ghita, een prachtig overzicht van je prachtige foto's. Verder wensen ik je voor het nieuwe jaar gezondheid en weer veel mooie waarnemingen en foto's.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita
    dit is een mooi jaar overzicht van 2022 ik hoop dat het dit jaar net zo mooi is,
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,
    Ook dit jaar heb je weer een prachtig jaaroverzicht van je foto's gemaakt.
    Het blog met de aandoenlijke foto's en het aangrijpende verhaal van Banjer is mij zo bij gebleven. Bij het zien van haar foto in het overzicht moest ik er dan ook meteen weer aan denken.
    Ik wens je een jaar met heel veel mooie fotomomenten toe en kijk weer uit naar je volgende blogs.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ja... het is je (alweer) gelukt. Een prachtig jaaroverzicht. Echt genieten hoor van de geweldige foto's te samen met het mooie overzicht. Top 👌
    Groet uit Drenthe,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita