donderdag 25 juli 2024

Reeën en koeien op de Westerheide

 Ieder jaar staat er op de Westerheide een klein veldje met boekweit in bloei. De bloeitijd varieert maar meestal tussen eind juni en half juli. Het was voor mij 10 jaar geleden dat ik er voor het laatst was, het kwam er gewoon steeds niet van. Hoe leuk is het dan als je met een groepje bevriende fotografen gezellig een avondje naar de hei kan. Het werden zelfs 2 avonden en tussendoor maakte ik met mijn zus nog een wandeling over de Westerheide waarbij we ook nog een blik wierpen op het akkertje.


Het viel niet mee dit jaar. Het boekweit stond laag.....en bleef laag. En het leek wel of de Schotse Hooglanders alle boekweit opaten, waardoor het gewoon niet omhoog kwam en de reeën dus ook veel voorzichtiger waren en op afstand bleven. Eerdere jaren stond het hoger en liepen de dieren veel verder het veld op.

Het was dus best en uitdaging wat fotografie betreft.

Eind juni, een warme dinsdag middag. De koeien lagen in de schaduw van de bomen, heel dichtbij het boekweit veldje. We hadden wel verwacht dat de reeën nog in het bos zaten, tot het wat koeler zou worden, dus fotografeerden we de koeien.

Blondie

Daar gaat de boekweit

Een ree, ver weg in het veld kwam even kijken. De koeien liepen in het midden van het veld.


En aten erop los. Ik heb in die eerdere jaren nooit gezien dat de Schotse Hooglanders in het veldje kwamen. We spraken ook iemand die zei dat het nog nooit zo laag heeft gestaan als nu.


En nog even de reegeit achterin het veldje. Het werd al laat , die avond in juni. De temperatuur was wel aangenaam maar het licht ging uit, de zon verdween achter de bomen.


Op de terugweg op de hei, zagen we nog een mooie bok. Als straks de heide in bloei staat, is dit natuurlijk ook geweldig, een ree in de paarse hei. Dat zet ik nog even op mijn wensenlijstje.

En even later kwam ook het koppie van een reegeit boven de heide struiken uit. Een mooie afsluiter van de avond, want van de boekweitfoto's hoefde ik het wat de reeën betreft niet te hebben.

Eind juli gingen we voor een herkansing en waren aan het einde van de middag ter plekke.

Heel even kwam een reegeit ietsje dichterbij, op het moment was er ook wat zon.

Maar al snel zaten ze wat verder en werd het voor mij een uitdaging om goede foto's te maken met mijn Panasonic Bridge camera. Voor dit soort omstandigheden, mis ik dan toch wel de kwaliteit van een spiegelreflex (maar ik wil niet met zware lenzen sjouwen).

Lekker hapje boekweit.

Er verscheen ook een bokje en die liet het zich ook smaken.

Bok van grote afstand.

De Schotten kwamen ook weer op het veld, die foto's laat ik voor deze dag even buiten de blog.


In het zonnetje

portretje

boehhh


Met mijn zusje maakte ik op 10 juli een mooie wandeling (oude Roots wandeling) vanaf Station Bussum Zuid, met tussendoor wat koffie / lunch/ snack stops bij Restaurant Heidezicht en La Place. Ook hier lieten de koeien zich zien. Slechts 1 ree heel ver weg op de hei....en een leeg boekweitveldje.
Oh, en die eekhoorn, dat is een grapje, die mag elke wandeling met mijn zus mee en op de foto.



Ik heb heel wat jaren voorbij laten gaan en nu ik weer op de Westerheide ben geweest, zowel voor fotografie als voor een wandeling kan ik alleen maar zeggen...voor herhaling vatbaar.

15 opmerkingen:

  1. geweldig mooi Chita het is zo wie zo gezelliger met vrienden om te gaan fotograferen vooral als je allemaal de zelfde hobby hebt en het is dan ook een prachtig gebied om zomeravond wandelingen te houden.en dan zoveel te kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wij waren ook verbaasd dat de koeien zo makkelijk onder het hekje door het weitje opliepen. Helaas stond het boekweit laag, en moesten we ook lang wachten voordat de reeën zich toch nog lieten zien. Maar ben het wel met je eens, voor herhaling vatbaar, als de hei over een paar weken bloeit. Het blijft een mooie en fotogenieke omgeving, en je hebt er toch weer een paar mooie foto's tussen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto's zijn dit Ghita.
    Leuk om dit samen met je zus te doen en er een heerlijk dagje uit te van maken, ook in de avond kan je mooie foto's maken.
    Ik vind de Schotse Hooglanders echt heel mooi.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Ghita,
    gaaf die reeën die schotse hooglanders die dag uit is wel geslaagd,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou... uitdaging gelukt zeg ik.😁 Ree mooi gefotografeerd en ook 'blondie' staat er gaaf op. Het veldje met boekweit voegt echt wat toe.
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Prachtige foto's heb je daar gemaakt. Fantastisch die indrukwekkende dieren, zoals de Schotse Hooglanders. Ze hebben genoeg te eten daar zo te zien. En wat heb je ook die reetjes mooi kunnen fotograferen. Geweldig zo lekker alert met die gespitste oortjes tussen al dat groen.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ghita, leuk een ree en die koeien doen het ook altijd goed. Fijn dat je een fijne wandeling had met je zus. En die eekhoorn hahahaha wat een leukerd.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Erg mooie serie hoor. Ik vind de reeën super gaaf, maar wel jammer dat het boekweit laag stond, Ik snap dat je je verwachtingen moest bijstellen Ook de reeën in de hei heel mooi. De Schotten zijn super vooral die laatste portretjes, cool!! De collage mét de eekhoorn heel leuk! Zo leuk dat je zo'n wandeling kunt maken samen met je zus, gezellig!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,

    Leuke serie van deze twee prachtige zoogdieren. Je ging voor de reeën tussen het boekweit en die foto's zijn zeer geslaagd, vooral de foto's 1 en 7 tegen die donkere achtergrond vind ik heel tof. Maar die Schotse Hooglanders zijn toch ook wel heel fotogenieke beesten en ook die heb je er mooi op staan. Ik ken de Westerheide niet, maar zie regelmatig aanbiedingen van workshops door Arie van den Hout die hij daar geeft en als ik die foto's zie moet het wel een heel aantrekkelijk gebied zijn.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Ghita,
    tja, met dat heel andere weer dit voorjaar doet de natuur hier en daar ook iets anders.
    Wel jammer dat het boekweit niet zo hoog stond, maar je hebt toch een paar leuke beelden van de reetjes en die koeien zijn ook heel leuk.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Ghita,

    Jammer dat het veldje niet mooi begroeid was, want dat vermindert inderdaad je kansen. Helaas werkt het ook niet mee dat dit veldje meer en meer bekend raakt en er steeds meer mensen op afkomen. De meeste fotografen blijven op afstand, maar een klein deel verpest het voor de rest. Die komen te dichtbij en daardoor zijn de dieren ook meer op hun hoede. Toch nog leuk een paar mooie foto's kunnen maken en hopelijk is het volgende jaar weer beter.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Ook al pakt het niet helemaal uit zoals je gehoopt had, de ervaring is er niet minder om. Mooie omgeving, indrukwekkende Hooglanders en gelukkig ook genoeg reeën. Wandelen in zo'n omgeving is altijd de moeite waard en als je er dan ook nog mooie platen aan overhoudt is het helemaal geslaagd.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat prachtig de reetjes, wat heb je er sfeervolle foto's van gemaakt. Ook heel mooi tussen het boekweit, bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Soorten studentenvisa voor Nieuw-Zeeland

    S.Nee. Soorten studentenvisum
    1 Betaald studentenvisum
    2 Uitwisselingsstudentenvisum
    3 Door de buitenlandse overheid ondersteunde studentenvisum
    4 Pathway Studentenvisum

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beautiful photos and great nature envirenments.
    Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita