donderdag 15 augustus 2024

100% schattigheid en een fotografie dilemma

 Het voorjaar staat voor mij al een aantal jaren in het teken van jonge vosjes. Dat begint al in de winter met het zoeken naar de moervossen en mogelijke burchten. En dat was lastig want de laatste jaren zie ik bijna heel de winter geen enkele vos.

Toch heb ik vanaf april een aantal keer jonge vosjes met hun moeder kunnen fotograferen. Hier een lief interactie moment tussen moeder en kind.


 De jongen van 1 moervos heb ik ongeveer 3 weken kunnen volgen, ze kwamen al een tijdje buiten maar bleven eerst nog dichtbij de burcht.

Hello world
 

De moervos 

Diner....vandaag staat er zandhagedis op het menu.


 en melk


"Mama, wil je spelen? "

"Nee, kind.....we gaan eerst even teekjes verwijderen".


moe

Op de avond van Koningsdag was het heerlijk rustig en konden we met een klein groepje fotografen genieten van de jonge vosjes die echt de omgeving gaan verkennen. Als je dan met weinig mensen bent en de dieren de ruimte geeft, dan zie je de leukste dingen.

ik ruik regen...




Nog meer schattigheid

Het begon te regenen

Een week later....in de ochtend kwam ik aanlopen en zag ik heel veel mensen bij de burcht..
Ik zag wat bekenden en sloot daar even aan. Net toen ik overwoog weg te gaan kwam moervos eraan met 3 jongen en ging vlak voor mij zitten om 1 van haar jongen te knuffelen.



Na dit knuffelmoment vond ik het genoeg. Ik wandelde verder, want er is meer te zien dan alleen vosjes. En ik kon niet aanzien hoe mensen achter de moervos en haar welpen aan renden.... met wel tien tegelijk.

Het jonge vosje vind er ook wat van.....


En een paar dagen later stonden er deze borden rond de burchten. 


De laatste twee jaren zag ik steeds meer ( dagjes) mensen bij de burchten. De sociale media, en in het bijzonder grote Facebook groepen (wandelgroepen en verschillende fotografie groepen ) met meer 100.000 leden, zorgden voor een enorme toestroom van mensen, die ik dan ook burcht toeristen noem (omdat ze de rest van het jaar niet in dit duingebied komen).  Verstoring was er zeker en daarom snap ik de afsluiting van de gebieden ook. 

In de wereld van de vogelaars is er een woord voor: Twitchen, het gericht zoeken naar een bijzondere vogel, geïnformeerd door derden. Ik zag bij de vosjes hetzelfde gebeuren. 50 man bij een burcht.....dat is niet leuk meer voor de dieren. Dus als fotograaf vond ik het jammer dat de gebieden werden afgesloten, maar als mens en als dierenliefhebber had ik er begrip voor.

Dus het dilemma....wel of geen jonge vosjes fotograferen?  Ik vind vossen ontzettend leuke en mooie dieren, dus ja....ik kan mooie foto's maken, ook van schattige welpjes. En ik deel mijn foto's ook in deze blog en op mijn eigen facebook tijdlijn. Mijn blog heeft maar een klein aantal bezoekers en ook niet iedereen gaat naar aanleiding hiervan volgend jaar op vossenjacht. Daarnaast volg ik de vossen in de duinen al sinds 2010 en plaats ik ook blogs over deze dieren. Dat wil ik zo houden, want het is mijn blog, mijn digitale fotoboek met mooie herinneringen. Maar wanneer fotografie ten koste van het dier gaat, laat ik het aan mij voorbij gaan.

 De foto's hieronder zijn van juni en zijn allemaal gemaakt op momenten dat er weinig mensen waren. De vossen waren relaxed, kregen de ruimte en gingen hun eigen gang, wat wij vanaf een afstandje konden vastleggen. 

En al wandelend zie je dan toch weer een andere ouder vos met een jong dat niet zo heel klein meer is.


twee jongen


knuffelmomentjes

Verliefd op dit schattige kleintje en voor mij persoonlijk een van mijn mooiste foto's van de jonge vosjes dit jaar. Deze was nieuwsgierig en kwam onze richting in lopen.

Het is weer teken verwijder tijd.


In de avondzon, al bijna een volwassen vos. Dit is dus één van de vosjes van het begin van deze blog, maar ik heb geen idee welke.  
Vlak na deze foto zag dit vosje een konijn, en ging er razendsnel achteraan. Met dat jacht instinct zit het wel goed.

Een heel ander welpenjaar, ik heb niet echt 1 vossenfamilie gevolgd, want na de afsluiting zaten de jonge vosjes overal verspreid. In juli gaan ze helemaal hun eigen weg en zijn ze bijna net zo groot als hun ouders. Daarom laat ik het wat jonge vosjes betreft bij deze blog. Hoe het volgend jaar zal gaan, we wachten het af. Het zal mij niet verbazen als in het broedseizoen het hele gebied afgezet wordt en je even niet van de paden mag. Ik snap het wel. We gaan het zien. Gelukkig is er zoveel meer wat natuurfotografie betreft dan alleen vossen, dus ik blijf lekker fotograferen in de natuur.

Deze blog bevat een selectie van de foto's. Meer foto's kun je HIER bekijken.

16 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Dit is echt een geweldig blog over de jonge vosjes en de ouder vos.
    Tja mensen verpesten het zelf dat ze de boel afsluiten, heel lang geleden ben ik ook eens daar geweest, ik heb toen zelf gezien dat de vossen werden gevoerd, echt een schande vind ik en dat alleen maar voor een mooie foto.
    Het probleem met de wolf gaat denk ik dezelfde kant op, fotografen die zo nodig een wolf willen fotograferen en dan zeggen ze dat het probleem wolven zijn, nee er zijn probleem mensen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    maar de foto's die je gemaakt hebt zijn dan ook geweldig het blijven mooie beesten ,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Dit is toch weer fantastisch hoor. Geweldig hoe je deze groep met vosjes zo hebt weten te fotograferen. Foto 15 zo samen is ook erg schattig. Ik begrijp dat er toch maar borden zijn geplaatst, want als er inderdaad zoveel mensen op af komen zoals je zegt, dan word de rust voor deze dieren natuurlijk wel verstoord.
    Jij was er in ieder geval op tijd bij, want wat zijn dit heerlijke beelden.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Ghita, Wonderful images of the foxes. Great nature experience.
    Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig dat je dit probleem zo mooi omschrijft. maar ik hoop dat het jou niet weerhoud om de liefde die jij voor de vossen tentoon spreid met ons te blijven delen want velen genieten van jouw foto,s

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een prachtige blog met hele mooie foto's van de vossen. Het zijn prachtige dieren en hoop dat we ze kunnen zien met respect voor hun.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb ik weer genoten van je blog en prachtige foto's. Wat kunnen we genieten van de vosjes hé. Hopelijk mogen we de komende jaren weer genieten van al het moois wat de awd ons biedt, inclusief vosjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. prachtig en herkenbaar Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat je enigszins verdeeld in je mening bent, kan ik me helemaal voorstellen Ghita. Allereerst de foto's.... geweldig. Als 'Drent' kan ik hier alleen maar van dromen 😒 Ik heb ooit eens het plan opgevat om een bezoekje in de AWD te brengen, naar de vosjes, maar het stond me toch tegen wat ik op diverse sites tegenkwam. Dan maar van jouw AWD tochtjes genieten. En ja... ik zie ze met enige regelmaat op FB voorbijkomen; de (uiteraard) betaalde vossen excursies... 😢 Dan krijg je o.a. de situaties zoals je hier boven omschrijft. Ook met de wolf lijkt het dezelfde kant op te gaan.
    Opvallend veel mensen gaan dus voor de foto ten koste van 'alles'
    Fijn weekend,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We zijn deze mooie intieme vossenfoto's van je gewend Ghita waaraan je kunt zien dat ze met de nodige zorgen omkleed gemaakt zijn en ik snap daarom heel goed je verontwaardiging over het gedrag van veel "mede-fotografen". Je ziet dit niet alleen ook bij vogels, maar vooral ook bij het fotograferen van boomkikkers die vaak worden opgepakt om op een mooi plekje te zetten onder het mom alles voor de foto. En hier gaat nou juist ons imago als natuurfotograaf van naar de knoppen. Als je ziet hoeveel werk en voorbereiding jij daar insteekt al vanaf de winter dan zie je dat in de foto's terug. Ik vind foto 21 zeker een hele mooie, maar de foto's met de actiemomenten vind ik zeker zo fraai. En wat te denken van foto 2, smelten...

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Het zijn weer super foto's, jammer dat andere fotografen het moeten verzieken dat ze de gebieden moeten afzetten en het verpesten voor anderen. Dat is ook bij vogels , het liefste hebben ze de vogels in de lens, ik zeg er wat van dat ze de vogels verstoren en gewoon geduldig moeten wachten, dan zijn er nog die achter de vogel aan gaan geen geduld. Er zijn ook mensen die vlinders verplaatsen voor 'n mooi plaatje. Maar ik heb genoten van de Vossen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Ghita,

    Tsja, de wereld van de natuurfotograaf is enorm veranderd met de opkomst van de digitale camera. In 2013 kon ik nog samen met Kees met z'n tweetjes heel rustig jonge vosjes fotograferen. In 2019 ging ik weer een keertje op pad in de AWD en schrok me rot. Ik was heel vroeg aanwezig en ging op behoorlijke afstand op de grond liggen. Er kwamen steeds meer mensen bij en de kring rond de burcht werd kleiner en kleiner. Rokende, druk pratende mensen en de moervos kon de burcht niet eens bereiken. Jij en Miranda waren daar toen ook en nog voordat ik een jong vosje had gezien, ben ik er vandoor gegaan. Echt te gek voor woorden. Toen zei ik al dat ze gebieden af moeten zetten en eindelijk is het dan gebeurt dit jaar. Volkomen terecht. Massaal ergens aanwezig zijn is niet erg, maar blijf een beetje op afstand. Nou kan niemand er meer van genieten. Straks zal misschien ook het gebied van de boomkikkers afgezet worden etc etc. Mensen zoals jij, die er veel tijd in steken, vinden vanzelf nieuwe mogelijkheden. Wanneer mensen dan een maandje wachten met plaatsen van foto's op facebook, zal er ook geen grote toeloop meer zijn. Ik hoop in ieder geval dat jij wel weer een burcht weet te vinden en dan nog steeds dit soort fijne series kan plaatsen. Reken er maar op dat het volgend voorjaar weer afgesloten zal zijn.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita,Van a
    Je geeft een duidelijke beschrijving van het probleem bij de vosjes in de AWD. Ik ben er een aantal keren geweest en heb gelukkig weinig excessen gezien. Ik had al op mijn blog gemeld dat ik er zelfs een keer alleen was. De meest bijzondere foto's heb ik in één aflevering op mijn blog gezet, op een moment dat het de vosjes niet zou kunnen storen. De beperking van de toegankelijkheid van delen van het gebied was wel even wennen, maar aan de andere kant ook heel begrijpelijk. Het is inderdaad afwachten hoe het volgend jaar aangepakt wordt. Het resultaat van jouw bezoeken is als vanouds, schitterend. Het weerspiegelt jouw ervaringen en daar mag je dik tevreden mee zijn. Vossen blijven een aantrekkelijk foto-onderwerp, ook buiten de tijd dat ze jongen hebben.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een heerlijk vossenblog, Ghita, met beelden zoals we van jou gewend zijn.
    Aan jouw foto's zijn de problemen niet te zien, maar ik begrijp heel goed dat de AWD bepaalde gebieden af gaat zetten. Binnen een groep mensen zijn er altijd een paar, die menen dat regels niet voor hen gelden. Triest, maar best kans dat ze komende jaren nog veel eerder delen gaan afzetten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Ghita, weer een schitterende serie van de vossen. En je dilemma snap ik helemaal. Het is triest zoals het soms gaat met mensen die ook eens een vos willen zien en dan de gekste acties uithalen voor een plaatje. Zoals je beschrijft dat ze er achteraan hollen. En dat massaal. Ik snap ook niet dat men in groepen de natuur in wil, vaak nog georganiseerd en voor een bedrag. Komen ze soms ook nog met bussen. Ik zie het helemaal voor me. Dus goed dat de boel wordt afgezet! Dieren eerst.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita