zondag 26 mei 2024

Voorjaarsvaria

 En zo vlogen april en mei voorbij. Het bloggen lag een beetje stil, maar ikzelf heb niet stilgezeten. De gebruikelijke lange wandelingen in de duinen, fietstochtjes dichtbij huis, een vakantie op de Veluwe. Ik ga vandaag maar eens door een archief van 2 maanden om de mooiste foto's eruit te vissen voor deze blog.



Eerst april, mijn favoriete maand. Het frisse groen, de eerste vlinders, jonge dieren en aangename temperaturen. Dit keer was april wel erg nat, en was het aantal uitstapjes toch wat minder dan voorgaande jaren.

Een dagpauwoogvlinder op het blad van een brandnetel. Veel vlinders hebben brandnetel als waardplant.

Een andere vroege voorjaarsvlinder is de gehakkelde aurelia. Een prachtige vlinder. Ik was deze dag tevergeefs op zoek naar het oranjetipje maar was helemaal blij met deze twee soorten. Beiden gefotografeerd in park Cronesteyn in Leiden.

Een lammetje op de dijk van de binnenwatering in Katwijk. Er kan voor mij geen voorjaar voorbij gaan zonder dat ik lammetjes heb gezien.

Op 13 april bezocht ik met een groepje bevriende fotografen "De Valk" Roofvogels, daar hadden we een fotoshoot met onder andere uilen. 


Ransuil
Steen uiltje


De frisgroene beukenblaadjes, je moet wel even omhoog kijken om dit te zien.

Eind april hadden Jeroen en ik vakantie. We verbleven heerlijk een midweek op de Veluwe. Het was wel wandelen tussen de buien door.......

Druppels

Telefoonfoto van een naderende bui op het Kootwijkerzand.

Natte eekhoorn.

En zo werd het mei, eigenlijk ook een favoriete maand wat mij betreft. De natuur loopt nog verder uit, de jonge dieren gaan op ontdekking en de hagedissen en libellen laten zich ook weer zien.


In mei veranderd een deel van Cronesteyn in Daslook Paradise.... je moet wel van de geur van uien houden, anders kun je dit stukje beter vermijden.

Daslook

En ineens kwam meneer fazant uit de struiken.

Tijdens mijn bezoekjes aan de Waterleidingduinen nam ik een paar keer de tijd om de zandhagedissen te fotograferen. Vaak zie je ze niet maar op zonnige dagen komen ze naar boven om zich op een boomstak / stronk op te warmen.

Begin mei is het mannetje nog niet helemaal groen gekleurd.

Maar een paar weken later is het knalgroen en vallen de mannetjes ook echt op als ze zitten te zonnen.

Weer een telefoonfoto van een dreigende lucht.....net op tijd bij de uitgang voordat het los ging.

De eerste libel die ik zie is de viervlek.... een zeer talrijke libel in de duinen.

Veel minder talrijk is de gevlekte witsnuitlibel. Ook gezien in de duinen

De glassnijders werken aan nageslacht

Op 16 mei stond er weer een fotografie uitje gepland. Altijd leuk om ijsvogels van dichtbij te fotograferen. De jongen waren net een dag eerder uitgevlogen, maar gelukkig kwamen pa en ma ijsvogel nog regelmatig langs.

Pa ijsvogel (geheel zwarte snavel, vrouwtje heeft een rode onderkant)


En daar was ook mijn eerste icarusblauwtje. Een mooi vlindertje, maar ook heel erg ADHD. Hier zit het mannetje even rustig op zijn waardplant, de rolklaver.


De vosjes komen in een volgende blog weer voorbij, maar deze foto wilde ik toch hier al delen. Wat was dat een mooi moment, ik zat in de schaduw wat te rusten en dit vosje ging 1 boom verder in de schaduw liggen.....een heerlijk zen momentje, bijna een uur lang alleen met dit vosje.

Net als de zandhagedissen zijn ook de meikevers een wenssoort voor mij in deze periode. Het is alleen niet ieder jaar zo dat je ze ziet. Dit jaar zat er een eikenboom helemaal vol. Ze aten de boom aardig kaal. En soms zaten ze even op de boomstronk.


Ik vind ze er zo grappig uitzien met die antennes.

En dan tenslotte......de weidevogels. Mijn favoriete weidevogel heb ik, in tegenstelling tot vorig jaar, dit jaar nog niet mooi voor de lens gekregen. Maar gelukkig waren er op een vroege zondagmorgen nog een tureluur en een paar goed meewerkende scholeksters.

Tureluur

Scholekster

En de koe keek toe

Een blog waarin ik streng mijn foto's moest selecteren want in twee maanden heb ik toch aardig wat bij elkaar verzameld. Een aantal soorten die ik graag fotografeer in deze maanden kon ik vastleggen, maar ook een paar soorten niet zoals oranjetipje en blauwborst. En natuurlijk hoop ik nog een mooie grutto foto te kunnen maken.....  

De motivatie en inspiratie ontbrak de laatste tijd een beetje, maar hopelijk gaat het nu weer terug komen en zullen er wat frequenter blogjes verschijnen.

12 opmerkingen:

  1. Weer een prachtige blog en even zo mooie foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita, wow wat een heerlijke rijkgevulde blog! Prachtige foto's Je hebt zeker meer foto's overgehouden van het bezoek aan De Valk, neem ik aan. Deze twee zijn in ieder geval al heel bijzonder, klasse hoor! Zo kom je ze niet tegen onderweg. Ontroerend je moment met het vosje . Mooi al zoveel vlinders en al drie grote libellesoorten. De telefoonfoto zijn prima. Wat een luchten en buien steeds! Het is teveel om allemaal te benoemen, maar een paar vallen extra op: die knalgroene zandhagedis, de meikevers, de ijsvogel, weidevogels èn het natte eekhoorntje. Pffft ik heb weer genoten van je oogst van je zwerftochten.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Geweldig blog weer deze keer, zo gaaf de uilen.
    Ook de libellen de hagedis en de meikerver zijn super om te zien.
    Je hebt je wel vermaakt deze maanden de mooiste tijd van het jaar vind ik.
    Ik heb genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Prachtige foto's heb je weer gemaakt.
    Dat steenuiltje vind ik erg mooi. En wat een gave foto's van die ijsvogel en dat vosje.
    Foto 9 is ook heel indrukwekkend met die dreigende lucht.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ghita wat is dit weer genieten vooral zoals jij verslag doet van je belevenissen is het net of je over je schouder mee mag kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,

    De inspiratie en motivatie mag dan ontbroken hebben maar je zet hier toch een aantal prachtige platen neer. Ik vind vooral die tweede zandhagedis super en natuur de gevlekte witsnuitlibel, die zie je niet vaak. Ook de meikevers vind ik top vooral het mannetje met z'n antennes. Heerlijk als je zo een uur lang alleen met een vosje kunt zijn en het leverde een prachtige foto op. De ransuil en het steenuiltje zijn mooie foto's, maar ik ben niet zo van de roofvogelshows. Maar ontegenzeggelijk kun je er prachtige foto's maken.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw, Ghita, twee lentemaanden fotograferen en daar dan één blog van maken. Dat moet lastig selecteren zijn geweest. En hier zien we dan een veelheid aan onderwerpen langskomen, uiteraard je mooiste beelden. En tóch valt het vosje extra op; de manier waarop die de lens in kijkt...

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Ghita,

    Tsjonge, je stopt wel een heleboel in 1 blog zeg. Je moet natuurlijk zeker nog een enorme berg andere prachtige platen hebben, die ook zo in dit blog geplaatst hadden kunnen worden. Bij de Valk heb je ongetwijfeld nog veel meer mooie platen gemaakt en ik mis ook de paringsfoto van de ijsvogels in je blog. Je had daar toch de beste dag qua aantal paringen op 1 middag. Ik begreep dat je niet de beste plek in de hut had. Mooie beelden van de meikevers.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie en zoveel variatie ook, de ene foto nog mooier dan de andere.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Twee maanden in één blog, wat een prestatie. Als ik zie wat ik nog allemaal kan laten zien, dan gaat het nog lang duren voordat ik door mijn voorraad heen ben. Je bent weer veel moois tegenkomen en bovendien heb je dat ook weer fraai in beeld gebracht. De Valk staat ook op mijn wensenlijst. Als ik jouw platen zie dan motiveert mij dat opnieuw. Meikevers, zandhagedissen, vossen, regelmatig te zien in de AWD, waarbij je ook nog kansen genoeg kreeg om er mooie platen van te maken. Sommige maanden leveren heel veel op, dan zie je ook bij andere bloggers.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Ghita, oh so many lovely photos ! I can see that you enjoy natures beauty!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ben je actief geweest en wat heb je veel gezien en vastgelegd. Erg mooi allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita