vrijdag 29 maart 2024

Lentebodes





 Ik hou van de lente.

Zodra ik 's morgens de merel weer hoor zingen, maakt mijn hart een sprongetje. Het wordt lente. De dagen worden langer, het frisse groen, de grutto's die terugkeren.... De lente is mijn favoriete seizoen, waarin ik, als het weer meewerkt, tijd tekort kom.

Het roodborstje zong uit volle (rood)borst.

Maar nog even terug in de tijd, de winter die geen winter was ging voorbij met de nodige stormen en veel regen. De sneeuwklokjes en krokussen stonden er in februari, maar waren al snel plat geregend en gewaaid. Gelukkig heb ik tussen alle wind en regendagen door nog wel de eerste lentebodes vast kunnen leggen.

De rode draad in dit blog is wind...... het pimpelmeesje waaide bijna van zijn tak.

Februari was de maand van de sneeuwklokjes en ook de krokussen. Die laatste soort was echt erg vroeg.


Together



just the two of us

Only the lonely

Buzzzzzzy Bee

Ik hou niet van wind...

De vossen in de duinen houden net als ik niet van wind, ze lieten zich weinig zien, doken vaak meteen de struiken in, weg van de wind. Ik heb deze periode veel gewandeld, maar nog nooit zo weinig foto's gemaakt in de duinen.  Dus de meeste foto's in dit blog komen gewoon uit de directe omgeving van Leiden.

Maart, de vogels maken zich klaar voor het broedseizoen.


En in Cronesteyn is de lepelaarskolonie weer neergestreken. Ze hebben dit jaar ook weer gezelschap van de blauwe reigers, die ook in de bomen broeden.


Takkenbende

De bosanemoontjes mogen niet ontbreken in een lenteblog

En het liefst met een beessie





En nog liever met een lieveheersbeestje


Nijlgansje, hier word ik blij van.....jonge dieren gewoon bij ons in de wijk.





In de Poelgeest Polders zijn de grutto's weer aangekomen. Tijd om op te vetten voordat ze naar de broedgebieden vertrekken.
Maar voordat er gebroed kan worden moet er nog wel iets gebeuren. Kleine grutto-tjes in de maak. Helaas vervelend tegenlicht en een lelijke achtergrond, maar wel mooi om mee te maken.


De kievitsbloemen waren er ook al vroeg. En ik vind het altijd een uitdaging om ze te fotograferen.

Holwortel, een stinzenplant die in zowel de heemtuin van Leiden als die van Leiderdorp te zien was. Het staat ook rond kasteel Oud Poelgeest, waar de bosanemoontjes uitbunding bloeiden afgelopen maand.

Reiger en reiger aan de waterkant. Die voorste kijkt wel een beetje boos.

En ik sluit af met een telefoonkiekje, gemaakt voor het Wereldmuseum (voorheen Volkenkunde) in Leiden. Zo mooi die bloesem van de Japanse sierkers.


Deze blog heeft lang op zich laten wachten en heeft nu best veel foto's. Maar wel van twee maanden. En dan heb ik tussen alle sombere regendagen toch nog wel veel gezien. April staat voor de deur, mijn favoriete maand, samen met mei. Hopelijk laat de volgende blog dan ook wat minder lang op zich wachten.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita, wat een geweldige lente foto's.
    Ik hou ook van de lente, dit is ook mijn favoriete seizoen.
    Prachtig het zingende roodborstje en de pimpelmees met de opwaaiende veertjes.
    Ook heel mooi heb je de bosanemonen gefotografeerd, het jonge nijlgansje steels wel de schow deze keer.
    Ik wens je een goed paasweekend.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik deze log van jou ziet Ghita dan heb ik heel wat gemist wat een schoonheid laat je ons zien.geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Genietend van jouw blog en foto's denk ik aan al het moois wat de lente ons brengt. Jong leven, vlinders, libelles, een heerlijk vooruitzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita.
    Het weer werkt ook niet altijd mee en dan komt er 'n dag dat het beter is en erop uit gaan. De zomervogels komen geleidelijk binnen en dan is genieten van de geluiden. Die 2 kleintjes staan er mooi op, die bloemen heb je ook met vervaagd achtergrond mooi gefotografeerd. De jonge Nijlgansjes heb ik ook al gezien en de Grutto's zijn al hard aan het werk om jonge te krijgen. Vos staat er ook mooi op, Lepelaars zijn ook weer aanwezig het broedseizoen kan beginnen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat een mooie foto's heb je weer gemaakt. Prachtig al dat voorjaarsgeluk. Super mooi dat pimpelmeesje. En wat een prachtige beelden van al die mooie bloemen. Die jonge gansjes zijn ook geweldig zo tussen dat groen. Echt heel knap gedaan.
    Fijne paasdagen!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk om te lezen en vooral om te bekijken. Wij denken over zoveel dingen hetzelfde ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hooi Ghita
    lente de mooiste tijd dat heb je ook mooi in beeld gebracht top,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ghita,
    Wat een fantastische lenteblog! De zingende roodborst, daar begint het al mee, je raakt gelijk in de stemming. Prachtig al die bloemen en wat heb je die mooi gefotografeerd. De toppers ertussen zijn voor mij de Bosanemoon met lieveheersbeestje en de bij voor de krokus. De holwortel is ook al beeldschoon. Natuurlijk is de foto van de vos geweldig en helemaal des Ghita's ;-)
    Mooi de parende grutto's en heel gaaf de nijlgans pulletjes. Nu regent het weer, maar ik wil ook naar buiten, net als jij vind ik het een super seizoen!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,

    We hebben er lang op moeten wachten, maar het resultaat mag er zijn. Prachtige composities met fijne onscherpe voor- en achtergronden. Die bloemen fotograferen, naast de vossen is toch wel jouw ding. Ik vind vooral die krokus met aanvliegende bij top. Je bosanemonen, kievitsbloem en holwortel fantastisch en zelfs een paring van de grutto's, heel tof. Laat het voorjaar maar komen, ook mijn favoriete seizoen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, wonderful photos of both birds and flowers. But I must say your soft flower images were just magic !
    Greetings Lasse (sellberg nature photo)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Zwerven door de duinen was dit jaar wel anders dan in andere jaren, vooral door het vele water. Toch was er wel genoeg te zien, als je het in een maandoverzicht bekijkt. Het helpt natuurlijk ook als je er op de mooie dagen op uit kan gaan.
    Met de bloemen scoor je weer hoog, hele fraaie composities. Leuk dat de lepelaars het bij jou in de buurt goed doen, in Haarlemmerliede vond ik het vorig jaar moeilijk te volgen omdat de vogels wat verder van de weg zijn gaan nestelen.
    En wie kijkt er niet naar mooie lentedagen uit? Laat ze maar komen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heerlijk lenteblog, Ghita.
    Heel fijne, zachte bloemenbeelden (vooral de bosanemonen zijn top) en leuke jonge dieren; je zou zo bijna denken dat we een prachtig voorjaar hadden. Maar die moet nog komen, toch...?

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Ghita,

    Een blog met een aantal juweeltjes zeg. De foto van de bij met de krokus is super, maar ook die van het lieveheersbeestje op bosanemoontje is natuurlijk leuk. Gaaf dat je al een grutto-paring hebt kunnen fotograferen. Inderdaad geen optimale foto, maar er komen nog genoeg kansen. Twee geweldige foto's van de krokussen. Erg mooi gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zitten er weer pareltjes tussen, de bosanemonen zijn zo MOOI gefotografeerd door je. Holworten en kievitsbloem ook erg mooi, net als de nijlgansjes en de vogeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita