zaterdag 19 september 2020

Ijmuider strand : Drieteenstrandlopertjes

 Vanaf September is het weer tijd voor mij om de kust op te zoeken. Als de badgasten verdwenen zijn en het strand weer van de vogels is, wil ik wel een bezoekje brengen aan de zuidpier van Ijmuiden, want dat is in deze periode toch wel de vogel boulevard.

Ik had in het voorjaar al willen gaan, maar toen gooide Corona roet in het eten, en mijn laatste bezoek in November 2019....heb ik niet eens een blog aan over gehouden, aan die dag heb ik geen fijne herinneringen, dus ik ging op 31 augustus vol goede moed naar IJmuiden, voor het eerst met het OV verder dan de AWD....



Het drieteenstrandlopertje, hierna DTS genoemd, want die naam is gewoon te lang.  Dit vogeltje speelt de hoofdrol in deze blog. En ik was blij dat deze DTSjes zo goed meewerkten, want mijn dag begon met een teleurstelling. Even dacht ik de de Ijmuidense pier mij gewoon niet goed gezind was, de zuidpier was afgesloten,  ik zag tractoren en vrachtwagens af en aan rijden, en na een check op internet (lang leve Google) zag ik dat er onderhoudswerkzaamheden waren, tot 23 oktober. In deze periode is de Pier door de week gesloten, maar wel in de weekenden open. Nou, weten we dat ook weer.




Ik bleef niet langer mokken en probeerde er nu op het strand het beste van te maken. Ik zag tussen de meeuwen een paar grote sternen, zeer schuwe dieren, die ook  niet goed benaderbaar waren. Dus 2 plaatjes van grote afstand.





De steenloper, dat was een ander verhaal, die liep bijna over mijn schoenen. Ik had geluk dat deze op de grens tussen het strand en de rotsblokken scharrelden. Meestal zitten de steenlopers bovenop de basalt blokken en kun je ze alleen vanaf de pier fotograferen.

Ik hoopte nog op een rosse grutto of een kanoet, maar die heb ik niet gezien.. Maar gelukkig waren de strandlopertjes er wel: bonte strandlopers en mijn favoriete DTSjes.


Bonte strandloper



Rustende DTS


Twee DTSjes

Bonte strandloper en DTS

Dit was smorgens bij laag water. Daarna volgende mijn sessie met de steenloper en heb ik lekker even op de stenen mijn broodje gegegeten. Nu de Pier dicht was had ik immers alle tijd.



Een zilvermeeuw op de uitkijk




En ik begon aan mijn uitdaging: Zo dicht mogelijk bij de vogeltjes komen. Er liep een groepje van 6 vogels, meestal erg druk in beweging. Soms stopten ze even om wat eetbaars te pakken.
Deze vogel had een schelpje gevonden en bij inspectie bleek er nog een lekker hapje in te zitten.




Het waterige zonnetje was inmiddels helemaal achter dikke wolken verdwenen en ik besloot flink over te belichten om toch de zachte tinten te krijgen en niet al te donkere foto's.



Ik had misschien wel geluk dat de pier dicht was, want ik was de enige fotograaf. soms waren er andere wandelaars of een hardloper, maar die liepen op ruime afstand langs. Het andere geluk was dat er nog gen honden op het strand mochten.  En op een overtreder na (die op een moment ook alles verjoeg) was het heerlijk rustig. Na de verstoring door de hond, ben ik blijven wachten, want vaak komen de vogels weer terug naar dat plekje waar zoveel lekkers licht.



En even later waren ze er weer en begon ik mijn spelletje opnieuw, voorzichtig steeds wat dichterbij schuifelen, laag blijven  en tussen door foto's maken. Tot ongeveer 3 meter....toen bleef ik laag bij de grond op mijn plek en zag hoe de DTSjes overstoord verder gingen met het zoeken naar eten.



Al die bruine uitstekende puntjes in het zand zijn schelpjes of stukjes ervan en de vogeltjes gaan ze stuk voor stuk nakijken.



Schelpen inspectie


Het was inmiddels opkomend getij, wat betekend dat de DTSjes (en ik) regelmatig natte voetjes kregen. En dan verdween ook zijn lekkere hapje even onder water.



Om daarna weer boven te komen



Zodat de schelpeninspectie voortgezet kon worden.



Ze kwamen soms zelfs heel dichtbij, deze liep mijn kant op, na deze foto stond hij pal voor mij, maar kon ik niet meer scherpstellen.



Het water kwam steeds hoger en er werd ook meer gerend dan eerder. Inmiddels was het een dik uur later, waren de wolken dreigend geworden (regenbuitje ) en besloot ik terug te wandelen naar de bushalte.

Een dag die teleurstellend begon ( na bijna 2 uur reizen niet de pier op kunnen) maar gelukkig eindigde in een waar DTS feestje. Ik kan echt genieten als ik daar alleen op het strand ben met de vogeltjes die om mij heen lopen en niet bang zijn. Ik ga zeker nog een keer terug, want inmiddels heb ik wel weer een goed gevoel bij de Pier van IJmuiden.

23 opmerkingen:

  1. Hallo Ghita, gelukkig was er nog genoeg te fotograferen ondanks het feit dat de dam zelf afgesloten was. De strandlopertjes prachtig vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi! Vooral de foto’s zonder horizon vind ik heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg leuke blog. Herkenbaar ook, ik kan ook helemaal blij worden van die dts-jes!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi blog weer Ghita, goed dat je een teleurstelling kon omzetten in een mooie dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie blog. Leuk om te lezen. Het en mooie fotos👍

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie blog. Leuk om te lezen. Het en mooie fotos👍

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb ik weer genoten van je blog en de prachtige foto's in zachte kleuren. Heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig blog Ghita.
    Ik ben gek op drieteentjes het zijn zulke leuke vogeltjes.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Ondanks dat de zuidpier niet toegankelijk was , heb je op deze plek op het strand toch ook zeer mooie foto's kunnen maken. Zo grappig om te zien hoe deze vogels al die schelpjes omkeren op zoek naar een gevulde. Een hele puike serie en mooi gefotografeerd zo laag aan de grond/water. Super gedaan Ghita!! Foto 12 met dat open bekkie vind ik ook erg leuk.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ghita, spijtig voor je dat de pier gesloten was. 'Maar elk nadeel heb zijn voordeel' zoals een bekend voetballer tracht te zeggen. Drieteen strandlopertjes zijn dan ook erg leuke vogeltjes om tegen te komen en dan heb je er zulke mooie platen van kunnen maken. Mijn complimenten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo GHita, Wat een geduld om deze vogels zo te volgen hoe ze de schelpen openmaken en wat ze allemaal doen. Volgens mij ondanks de gesloten pier een hele vruchtbare dag,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Ghita,
    die dts'jes zijn een prachtig onderwerp voor foto's. Ze zijn zo mooi en op jouw foto's met fijne, zachte achtergrondtinten komen ze prachtig uit. Top ook dat je ze van zo dichtbij kon fotograferen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Ghita,
    De steenloper staat er hartstikke leuk op! Dan foto 3 die grote stern samen met een stormmeeuw ook heel leuk, foto 7 van het bontje vind ik een juweeltje. Dan alle foto's van de DTS , een feestje, super mooie achtergrond en licht!
    Ik kan wel zien dat je er van genoten hebt en de pier maar gauw vergeten. Heel geslaagd!
    En ik heb meegenoten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Enig weer de drieteentjes, krijg er zin in om daar weer eens heen te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Ghita,
    Zo gauw als jij in het najaar naar de Pier bent gegaan doe ik nooit, dit jaar zeker niet nu ik weet dat je er voorlopig nog niet op mag. Op het strand zit het soms zo goed mee dat je de pier niet eens mist. Je hebt je nu bijvoorbeeld op de DTS-jes kunnen richten. Het is je heel goed gelukt om daar een prachtige serie van te maken. Ze zijn fotogeniek en met geduld goed benaderbaar. Je hebt er lekker van geprofiteerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie plaatjes van de DTSjes , vooral de laatste met op de achtergond het water, zo soft en mooi van kleur. Heerlijk om zulke plaatjes voor de lens te krijgen !

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita .
    Jammer dat de pier dicht was, maar ja op het strand is altijd wat te beleven. De Drieteenstrandlopers, Bonte Strandlopers en Grote Sterns staan er mooi op en het geluk dat ze effen stil staan als ze voedsel vinden want ze zijn erg snel. Het is 'n mooie serie geworden.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita,

    Een blog dat zich kenmerkt door de enorme zachtheid van de tinten. Het heeft je dan wel een nat pak opgeleverd, maar in combinatie met het lage standpunt heeft het je prachtige platen opgeleverd. Het zijn dan wel geen zeldzame soorten, maar daar moet het ook niet altijd over gaan. Je hebt het aanvankelijk vermeende nadeel om weten te zetten in je voordeel en dat leverde een prachtig blog met deze steltlopertjes op.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Ghita,

    Dit is juist de periode dat je naar deze plek moet gaan om te fotograferen. Toen jij je berichtje plaatste op facebook ben ik direct gegaan. Hoe vaak gebeurt het dat het daar zo rustig is? Heerlijk dat de peir afgesloten is en je dus bijna helemaal alleen op het strand bent. Je moet alleen de mazzel hebben dat er dan wel iets op het strand te zien is natuurlijk. Bij mijn bezoekje heb ik geen dts-je gezien. Wel bontjes en genoeg andere soorten, maar geen drieteentjes. Best opvallend. Ook nog eens mazzel voor jou dat er zo'n schelpenbanket werd opgediend. Wat had ik dat graag gezien zeg. Het heeft je een aantal hele fraaie platen opgeleverd. Mooi ook de foto's van de steenloper. Heel geef dat die zo je lens in likt te lopen. Veel mooier dan dat je ze van boven af op de pier fotografeert. Ik trek overigens altijd laarzen aan als ik op het strand fotografeer. Dan hou je altijd droge en warme voetjes.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Ghita,
    Mijn laatste ervaringen met de zuidpier waren een beetje soortgelijks, maar dat heb je vast wel gelezen. Een boete heb ik overigens nog steeds niet gezien, dus dat lijkt met een sisser af te lopen. Maar goed, dank zij jouw blog weet ik dat ik er voorlopig nog niet heen hoef te gaan... Ik vind zo'n wandeling naar de kop ban de pier meestal wel aardig, hoewel je er meestal niets fotografeerbaars ziet en voor DTSjes hoef je daar niet per se naar toe. Die lopen overal op het strand wel een keer voorbij. Ik bewonder trouwens wel je geduld met die beestjes en knap dat je ze tot op 3 meter hebt kunnen benaderen! Het heeft je een prachtige serie opgeleverd, maar de mooiste foto's van dit blog vind ik die van de steenlopers, zo zie je ze niet vaak!
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wow, dit is mooi gefotografeerd Ghita.
    Prachtig standpunt heb je ingenomen.
    Mooi de zachte kleuren en het scherpteverloop.
    Mijn complimenten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Foto's zijn erg mooi (zowel compositie als scherpte) Ghita en ook je verhaal erbij is leuk.
    Ik blijf er naar kijken.👍 Helaas hier in Drenthe niet te zien.
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Ghitha,
    de pier is idd nog een afgesloten maar deze serie van de drieteentjes is ongelooflijk mooi.
    Vanuit een mooi laag standpunt gefootgrafeerd en ook heel mooi van kleur en details. De grote sterns waren een verassing en ook die kon je mooi platen net als de bonte strandloper.
    Heerlijk blog om te zien. Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita