woensdag 8 mei 2019

Uilen en andere vogels fotograferen bij Topvogel

Op zondag 5 mei heb ik met Henk een bezoekje gebracht aan Topvogel in Diessen.
Mijn wens was voor deze middag om de aanwezige uilen te fotograferen en vooral de kerkuil.
Maar het was even pech met de kerkuil, ze zat op haar eieren en had een teek bij haar oog waar ze last van had. Ze was zo uit haar hum dat de eigenaar haar weer snel terug zette in de nestkast.
Maar de holenuiltjes, die erg op onze steenuilen lijken....die stalen de show wat mij betreft, wat zijn dat leuke beestjes.


Een van de twee holenuiltjes in mooi licht aan het begin van de workshop.

Het fotograferen was best lastig , je bent met meerdere fotografen, en waar ik liever wat afstand neem , zijn er anderen met weinig mm die voor je staan......of zo dat je net niet vanuit de mooiste hoek je foto kan maken.  Maar dat mocht de pret niet drukken, want ik heb een geweldige middag gehad.


Hier zat een van de uiltjes in het gras, ik hoopt dat ie nog even om zou kijken of wat langer in het gras bleef zitten, maar helaas werd hij geroepen en vloog naar een paaltje. 



zodat we dit soort foto's konden maken. Echte vliegfoto's kreeg ik echt niet voor elkaar dus ik besloot mij maar te richten op de landing op het paaltje.



En nog een keer...



En vanuit een andere hoek.....de lichtomstandigheden waren zeer wisselend, waardoor de ISO sterk varieerde, ik had dit keer de camera op de S stand en geprobeerd een snelle sluitertijd aan te houden, maar zodra de zon even weg was, schoot de ISO omhoog.



De humeurige kerkuil, slechts een paar foto's kunnen maken en niet op een mooie plek...maar toch, dit was voor het eerst dat ik een kerkuil kon fotograferen.



De kwak, een reigersoort die je in de vrije natuur maar zelden ziet. Jaren geleden heb ik bij de lepelaars plassen op grote afstand een kwak gefotografeerd, deze zat lekker dichtbij.



 En de tweede kwak, op de rand van een bootje

De vlieg- en duikbeelden waren bij mij alleen goed genoeg voor de prullenbak....die kun je wellicht in de blog van Henk wel terug zien...



De ooievaar wilde wel poseren en kwam zo dichtbij dat ik er een portretje van kon maken. Mooi met de gele brem in de achtergrond.



De volgende uitdaging was de oehoe.....en dan niet mooi poserend op een stronk..maar vliegend.



Tja, dan hou je geen rekening ermee hoe groot ze zijn en als de vleugels open zijn ook heel breed. Heel veel foto's waren niet goed omdat de vleugels er maar half op stonden, ik had te ver ingezoomd. Dus maar wat minder inzoomen, want verder naar achteren was geen optie omdat er dan mensen voor je staan..... 



Wel de hele oehoe maar ook een meer aanwezige achtergrond...



Ook een zeearend is bewoner op het terrein van Topvogel.
Ik laat het bij een foto, vond de vliegbeelden niet mooi genoeg en had verder niet bepaald aansprekende foto's van deze reusachtige vogel.



Nog even terug naar mijn favoriete vogel van deze dag...holenuiltje Peppie




En nog heel even samen


In de ochtend brachten we ook nog even een bezoekje aan de grondeekhoorns, want dat lag er niet ver vandaan. Het mooie licht van de vorige keer ontbrak dus de foto's zijn kwalitatief wat minder.




Maar het blijft leuk om deze diertjes te fotograferen.


Het was weer een geweldige dag. Lekker geoefend met vliegende vogels, kan altijd nog van pas komen. Verder genoten van de mooie uilen bij Topvogel, en leuk om de kwak zo dichtbij te zien.
Ik hoop dat de kerkuil eieren uitkomen en er dan misschien een kans komt om jonge kerkuilen te fotograferen.....tja, je moet nog wat te wensen over houden.

19 opmerkingen:

  1. Echt genieten van je foto's met die mooie vogels zeg..............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ghita,
    Super mooie foto's van deze vogels.
    Altijd leuk om bij een vogelshow foto's te maken.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ghita, een fraai blog met fraaie foto's. Het is een mooie kans om op deze manier roofvogels te fotograferen maar eigenlijk ben ik hier tegen, ondanks alle aangevoerde argumenten van voorstanders. Waarom zal ik je besparen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ghita,
    Wat een mooi blog en wat deden de vogels hun best om mooi te poseren voor je . Lijkt me heel apart om dat mee te maken.Genieten was het weer en die schattige eekhoorntjes leuke beestjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat een mooie opnames.
    Fantastisch hoe je die uilen hebt gefotografeerd. Mooi ook met die gespreide vleugels.
    Ook je andere vogels zijn heel mooi.
    Die grondeekhoorn is ook super leuk. Dat moet toch geweldig zijn om dit zo voor je lens te krijgen.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Ghita,
    leuke plek om vogels, die je normaal gesproken nauwelijks in beeld kan krijgen, toch te fotograferen. Het holenuiltje lijkt inderdaad erg op een steenuil; leuke vogels. Een oehoe is helemaal top om zo te zien, foto 12 is top. Verder zijn mijn favorieten: foto 5 van het holenuiltje en de kwak op 7.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Topvogel is zeker een bezoekje waard.
    Wat een variteit aan prachtige bewoners.
    Die uiltjes zijn zo schattig en eigenwijs.
    En die zeearend wow wat een koning.
    Eekhoorntjes..... sweet.
    Topvogels levert je een topblog.
    Heerlijke serie die vooral heel natuurlijk overkomt.

    Fijn wekend en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amazing photos, thank's for sharing.
    Have a nice weekend
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Zo'n workshop is een uitgelezen kans om de vogels van dichtbij te zien, een kans die je in de vrije natuur niet zo gauw krijgt. Met een groep mensen moet je dan voor lief nemen dat je dan niet altijd optimale kansen krijgt. Uiteindelijk heb je toch een mooie serie kunnen maken. Nr 12, 13 en 14 vind ik het mooist.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Het voordeel van zo'n workshop is duidelijk. Prachtige soorten vastleggen en ook nog lekker dichtbij. De nadelen van een groot publiek moet je dan maar voor lief nemen. Als het zo lees, dan zou dit voor mij niets zijn, ondanks dat het zulke mooie plaatjes oplevert. Ook goed om te lezen dat ik blijkbaar niet de enige ben die moeite heeft met het vastleggen van vliegende vogels. Landend lukt nog wel en dat is dan een mooi alternatief, misschien zelfs nog wel mooier. Het verkijken op de grootte van een vogel en dan te ver inzoomen komt me ook bekend voor...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ghita,
    Jullie hebben genoten... das wel duidelijk. Holenuiltjes lijken inderdaad veel op 'onze' steenuiltjes.
    Even fotogeniek:)
    Jammer dat er altijd weer mensen zijn die denken dat zij vooraan moeten staan. En vliegbeelden maken valt niet mee... (eigen ervaring) maar oehoe is prachtig geworden.
    Groet, Geert
    www.stieltjeskanaal.com

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Tjonge wat een serie!
    Geweldige platen!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je was daar op een pracht plek met al die mooie vogels Ghita.
    Prachtig in beeld gebracht al deze soorten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een geweldige dag en je maakte geweldige foto's. Ik heb genoten van die prachtige vogels en de leuke eekhoorntjes 😍

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat lijken de holenuilen veel op de steenuilen, leuk hoor! Zal wel een intensieve dag geweest zij om ze goed op de foto te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    ik wist nit eens dat zoiets bestond! Ik bedoel dat je daar naar toe kon en daar kon en mag fotograferen want de uiltjes zitten ook gewoon los zie ik wel. Het zijn echt leuke foto's en vooral die van de holenuiltjes :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Ghita,

    Het is altijd erg lastig fotograferen op dit soort plekken omdat je altijd met andere mensen rekening moet houden en dat bijna altijd grote ringen en leertjes te zien zijn. Je wilt toch een zo'n natuurlijk mogelijk beeld vast zien te leggen.
    De foto's van de uiltjes in het gras zijn daarom voor mij het mooist.
    Foto 3 vind ik een knappe plaat. Zo'n aanvliegbeeld valt niet mee om goed te krijgen. Knap gedaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita,

    Ja, bij zo'n show is het lastig fotograferen met al die mensen om je heen en vooral voor je lens. En zie dan ook nog maar eens de leertjes en ringen buiten beeld te houden. Bij foto nr 15 is dat goed gelukt en dat vind ik dan ook de mooiste van de serie. Er wordt verschillend gedacht over deze vorm van natuurfotografie, maar het is een manier om vliegende vogels te leren fotograferen.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita