donderdag 30 mei 2019

Amsterdamse Waterleidingduinen : Mei

Waarschuwing vooraf: Dit word een blog met veel foto's.
De maand mei is weer voorbij en ik kijk met een grote glimlach terug op afgelopen maand.
Ten eerste had ik vakantie en ben ik naast weekendjes weg, rondjes op de fiets dichtbij huis ook meerdere keren in de AWD geweest. Er is zoveel te zien nu......
van macro tot furry.....en alles daartussenin.



De vosjes blijven mij trekken, maar ik kies wel de momenten dat het rustig is en de vossen op hun gemak zijn....want alleen dan kan ik de foto's maken zoals ik graag wil. Hier een vosje met in de achtergrond een tweede vos.



De duinen op een minder zonnige dag, maar dat vind ik niet erg.....de zwaluwen vlogen ons om de oren.




De viervlek, een van de vroege libellensoorten die je in de duinen kan fotograferen.



Helemaal uitgeslopen maar de vleugels zijn nog niet droog genoeg om weg te vliegen.
De libel houd de lege larvehuid nog vast waar hij eerder was uitgekropen. Helaas was ik te laat om het uitsluipproces te volgen.



Viervlek in het riet.....zat gelukkig redelijk vrij


Deze foto laat zien dat het uitsluipen niet altijd goed gaat. De vleugels zijn nog verschrompeld terwijl de libel wel bijna droog is...ook het oppompen van het lijfje is niet gelukt.....arme libel.

Het is ook weer de tijd dat de zandhagedissen zich laten zien, opwarmend op een boomstam of gewoon op de bladeren.



Het is paartijd bij de hagedissen en in die periode kleuren de mannetjes mooi groen



En dan heeft meneer hagedis alleen oog voor het vrouwtje en laat het lekkere hapje, de mier, met rust.



Stoere man


De vrouw..


En even samen, helaas niet allebei scherp


Ook de boomkikkers kun je weer vinden, goed zoeken want ze vallen soms nauwelijks op in het groen.


Deze was net omhoog aan het klimmen naar een zonnig plekje. Leuk om de handjes en voetjes met zuignapjes te zien.



Grumpy, deze boomkikker had echt geen zin om op de foto te gaan. Hij keek echt een beetje chagrijnig.



De zonnedauw is nog heel klein, altijd leuk om te fotograferen.



De sporenkapsels van het ruig haarmos, je ziet het op de velden als grote oranje plekken...



Klein paars bloemetje, reigersbek....er staat best veel van dit plantje in de duinen.



Piepklein spinnetje, de komkommerspin, ja het heet echt zo.



De st. Jacobsvlinder, net als de kleine vuurvlinder, kleine parelmoervlinder, en icarusblauwtje een soort die je in mei volop kan zien.



 Tussen het riet



Juffertjes zijn er in vele soorten, dit is een van de blauwe juffers, maar ik weet niet welke.


Juffertje in het groen



Kiekeboe



De rups van de st. Jansvlinder.... op dit moment spinnen deze rupsjes zich in hun gele coconnetjes en vanaf half juni vliegen op deze plek de vlinders rond.



icarusblauwtje, een van mijn favoriete vlinders


En nog even de mooie zijkant.

Ik heb ook al de argusvlinder meerdere keren gezien, maar deze vlinder zit vooral op de grond, dus de foto's die ik daarvan had , zijn niet door de blog selectie gekomen, wie weet later deze zomer....



Vogels....ze zitten toch meestal te ver weg voor een mooie foto.


Boerenzwaluw, kievit, roodborsttapuit, kneu, fitis, putter, vink, braamsluiper en nog een keer de fitis.



Een vogel die wel heel dichtbij zat was de morinel plevier. Deze is al uitgebreid aan bod gekomen in deze blog.




De landschappen vind ik toch wel het mooiste als er ook een leuke wolkenlucht is....hier dreigende buienwolken, maar we hielden het droog.


Hertje in het avondlicht aan het einde van alweer een mooie dag.



En dan nog een selectie vossenfoto's.
De wintervacht verdwijnt.....











Welterusten......


En alvast een sneak preview voor de volgende blog....



Wat kan ik toch genieten van het wandelen en fotograferen in de Waterleidingduinen.
Ik ben in mijn vakantie regelmatig geweest en iedere keer was anders. De weersomstandigheden waren beter dan vorig jaar in deze periode, al was de wind toch altijd wel aanwezig en soms irritant (zand).....

16 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke serie laat je hier weer zien. Alle foto's zijn prachtig maar je laatste twee foto's stelen wat mij betreft de show, het soezende vosje en de twee welpen. Ik kijk uit naar je volgende blog!
    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ghita,
    het was weer heerlijk om met je mee te kijken naar al het moois in de AWD.
    Je preview laat zien dat je nog veel meer voor ons in petto hebt. Ik verheug me nu al.

    hartelijke groet, Corrie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ppffft, Ongelofelijk Ghita, ik moest er gewoon van zuchten, wat geweldig mooi allemaal!
    Al had je het dubbele aantal foto's erop gezet, dan was het nog geen waarschuwing waard (haha)
    Ik heb de foto's op mijn gemak een tijdje stuk voor stuk (eerst met tekst erbij) bekeken en het is gewoon een feestje. Ik verheug me alvast op je volgende deel met die kleintjes, super!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super blog Ghita!Het begint (weer) te kriebelen bij me na het zien van je foto's en het lezen van je teksten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat is het weer genieten Ghita maar de laatste dat is om bij weg te kwijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ghita, nou het is een prachtige selectie aan foto's geworden. De begeleidende tekst is leuk om te lezen. Je hebt dus weer heel mooie platen kunnen maken. Oogstrelend!!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Ghita,

    Een blog als deze kan niet te lang zijn.

    Fantastisch dat je zo'n fijne maand had en fantastisch voor ons dat je er zoveel prachtige foto's van heb kunnen maken.
    Ik ga niet kiezen welke ik de mooiste vind want ik vind het stuk voor stuk pracht platen.
    Het is gewoon een groot genot om met je mee op pad te mogen op deze manier.
    Van mij mogen alle maanden zoveel foto's opleveren.
    Dan kunnen wij blogvolgers lekker lang genieten.

    Fijn weekend en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een super mooi blog is dit Ghita.
    Het is een prachtige selectie foto's geworden.
    De vos blijft geweldig om te zien, knap vast gelegd en ook mooie lage standpunten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo GHita,
    Wat een mooi gevarieerd blog . Dieren van groot tot klein en prachtige bloemen . Een mooi landschap het was weer genieten. Die icarus blauwtje wat is dat een geweldige mooie vlinder . En het reiger bek bloempje ja ik kan ze wel allemaal opnoemen in een woord schitterend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Schitterend wat je weer gefotografeerd hebt. Zo mooi al deze insecten en andere dieren.
    Die plevier op foto 27 is ook hel erg mooi.
    Ja..., en dan toch ook die vosjes weer, dat maakt alles weer compleet. Wat zijn die tof. Vooral die laatste zeven foto's!!

    Groetjes en een heel fijn en zonnig weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat boomkikkertje, zo lief! Mooie serie gemaakt Ghita.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Ghita,

    Een prachtige AWD-serie met alle grote attracties daarin. Boomkikkers en zandhagedissen bijven prachtig om te fotograferen. Vooral de foto van grumppy is erg mooi. Mooie platen ook van de vossen. Verstandig om op de jusite momenten te gaan. Scheelt een hoop ergernis en levert mooiere foto's op. Hele fraaie plaat ook van het zonnedauw.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita,

    Een lang blog zoals je aangeeft, maar het heeft me geen seconde verveelt, veel variatie en prachtige opnames. Voor zandhagedissen moet ik ook maar eens die kant op gaan, ik heb ze nog nooit gefotografeerd, heel mooi. Aan de vossenfoto's kun je zien dat je er echt veel zorg aan besteed hebt en je momenten gekozen hebt, hele fijne en uitgekiende composities.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    hoezo teveel foto's!!!!!!
    Dit is toch geweldig om te zien! Bovendien zie jij altijd heel vele leuke en mooie dingen dus het is altijd een feest als je weer een blog neer zet :-) Al je foto's zijn erg mooi maar er zitten ook echte superjuweeltjes tussen hoor. Die boomkikker van foto 13 bv, maar ook de mooie groene hagedis mannen. Nee, ze zijn allemaal ontzettend mooi :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo Ghita, wat een opbrengst. En allemaal prachtige platen. Op de ver weg vogeltjes na dan. Ik fotografeer ze ook als ze ver weg zitten, maar meestal wordt het niks. Dat vraagt gewoon heel veel geduld en een dikkere telelens. Ik ben lang zo vaak niet geweest als jij, maar toch zie ik veel herkenbare plaatjes. Je (tenminste ik) maakt toch vaak een zelfde rondje langs de 'hoogtepunten' maar toch blijft het leuk om te proberen er steeds weer mooier beelden van te maken. Is jou goed gelukt hoor!
    GRoetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    Jij mag niet klagen over de maand mei, wat een fraaie beelden. Vossen doen het bij jou altijd wel goed, maar de plaat met de welpjes steelt de show. Het juffertje in het groen heeft ook knappe platen opgeleverd. De morinelplevier vind ik heel bijzonder,ik heb hem door mijn vakantie gemist.Zonnedauw heb ik begin mei wel gevonden, maar het was echt piepklein. Jij hebt er al wat moois van kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita