donderdag 23 mei 2019

Plevier plezier

In mei 2013 had ik ook al een blogbericht met deze titel.
die blog is nog steeds een van mijn mooiste series ooit.
Voor den nieuwsgierigen...... KLIK HIER


Maar ook dit blogje is de titel plevier plezier waardig. Ik had tot afgelopen weekend nog nooit van de morinelplevier gehoord.  In mijn geliefde Waterleidingduinen bleek een koppeltje zich al een paar dagen op te houden. Dan is het altijd afwachten of ze er nog steeds zitten als je ook een bezoekje brengt aan deze leuke vogeltjes.



Het was een wat sombere ochtend, zwaar bewolkt en soms wat gespetter. Maar dat mocht de pret niet drukken. 


We hoefden niet heel lang te zoeken, er waren al twee fotografen ter plekke en dan weet je meteen dat je goed zit. Dan is het een kwestie van standpunt innemen (lees: plat liggen) en hopen dat ze wat dichterbij komen.


Even waren man en vrouw dicht bij elkaar,  maar net te ver achter elkaar om ze allebei scherp te fotofraferen. Bij deze vogels, die broeden in in de noordelijke hoogvlakten. In Nederland is het een doortrekker en het is een zeldzame vogel hier.



Het mannetje en vrouwtje zijn lastig van elkaar te onderscheiden. Bij deze soort is het vrouwtje opvallender gekleurd, feller en  meer getekend.



In het duinlandschap



Op het veldje waar de pleviertjes rondscharrelden, stonden veel duinviooltjes. Dus toen de vogels even wat verderop zaten, maakte ik een foto van de bloemen. 
Ik hoopte dat een van de twee vogels vlakbij zo'n bosje violen zou gaan zitten, maar dat gebeurde niet.





Maar soms heb je dan zo'n paars bloemetje in de voorgrond.
De vogels hebben een enorme schutkleur, je ziet ze bijna niet in dit landschap met vrijwel dezelfde kleuren.






Totaal niet bang kwam een van de twee steeds dichterbij













En dan zit zo'n vogeltje op ongeveer een meter afstand en schud even zijn veertjes los.




Gaap...... vermoeiend hoor dat poseren.




De andere vogel zat wat verderop.





De vogel op 1 meter liet het zelfs toe dat ik even inzoomde en zo een portretje kon maken.





En nog eentje met een wat paarse gloed van de viooltjes op de voorgrond.
Veel foto's leken op elkaar. Na een uurtje hebben wij de beestjes verder met rust gelaten. 

Ik had nog kunnen wachten op wat meer actie of interactie tussen de vogels, maar het werd wat drukker met fotografen. Het was inmiddels ook behoorlijk koud geworden en ik was al dik tevreden met deze serie (en nog meer mooie foto's die ik niet in deze blog heb opgenomen). We vertrokken riching parkeerplaats en dronken nog een kop koffie in de nabijgelegen strandtent. Op een mooie, geslaagde ochtend. Genieten met een hele grote G.

22 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig mooie foto's Ghita, kiezen is onmogelijk! Die paarse viooltjes geven het een mooi kleur accent!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel gaaf Ghita met prachtige foto's. Mijn blog komt nog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een super mooie foto's van deze Morelplevieren Ghita.
    Mooie voorgrond ook zo met de viooltjes, de ene foto van de viooltjes zelf is ook prachtig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat kan je wel zeggen zeg "Plevier Plezier"
    Wat zijn ze mooi, maar niet alleen de vogeltjes.
    Ook je foto's zijn echt briljant, om door een ringetje heen te halen.
    Of ze zo mijn scherm binnen komen lopen.
    Mooi, helder scherp...
    Echt een top serie.

    Fijn weekend en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat is dit weer mooi wat je laat zien.
    Zo ie zo al een prachtige vogel en zo fantastisch gefotografeerd.
    Mooi laag bij de grond. Schitterend gedaan!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ghita,
    Het paarse duinviooltje maakt de foto's echt apart . Genieten met een grote G.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige vogels zijn dit, Ghita,
    en je hebt er beeldschone foto's van geschoten. Heel mooi, die vage voor- en achtergronden in bijpassende tinten. De paarse vlekjes geven soms een leuk accent; leuk dat je de duinviooltjes ook nog even goed in beeld neemt.
    Supermooi blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Wat een prachtige foto's!
    Groetjes, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Mooie serie van de Morinelplevier en ze laten zich mooi fotograferen.
    Heb ze in Finland ook gezien en gefotografeerd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt heel gaaf Ghita; zowel de foto's als het model en het verhaal erbij.
    Best nu een beetje jaloers hoor... :) Ik denk dat door het wat sombere weer het vogeltje er qua kleur zelfs beter uitziet op jouw foto's.
    Groet, Geert
    www.stieltjeskanaal.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    WOWwwwwwww!!!! Wat een prachtige foto's ! Deze vogels had ik zo graag gezien. Ik ging samen met Marianne naar Texel. Daar zaten er 16....een dag later 10....de dag voor we gingen nog 2....en toen we er waren GEEN één meer, zucht, jank, pech!!! Maar dat terzijde. Ik geniet van je succes!!! Wat zal je er blij mee zijn. gefeliciteerd.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een herkenbaar verhaal, Ghita. Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar nu vergeet ik ze nooit meer. Erg fraaie vogels en zo heerlijk tam ook. Echt een genot voor ons soort volk! Misschien wat minder uitdagend, maar dat mag ook wel eens een keer, toch? Het heeft jou mooie beelden opgeleverd. Gelukkig blijft het voor mij niet bij kijken naar plaatjes van anderen, want - zoals je weet - was ik er net op tijd bij. Langer dan drie kwartier heb ik ze niet gezien, maar ik heb ze wél weg zien vliegen! En dat kan ook niet iedereen zeggen...
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie serie en wat een leuke vogels zijn dat! En je duinviooltjes mogen er ook zijn hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Ghita, wat een super mooie serie. De kleuren met het subtiele paars van de viooltjes een mooiere setting had je niet kunnen bedenken voor deze prachtige vogel. Ik heb ze ook nog nooit gezien en dus is het weer genieten van wat jij voor de lens hebt gekregen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeeeee, wat prachtig! Echt genieten deze mooie foto's van de mooie soort. Wat zul jij genoten hebben die dag, dit is echt een geweldig mooie soort om zo dicht voor je neus (en lens) te krijgen.
    Super!!!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, Ghita wat is dit mooi !!!!!!!!!!!!
    Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar wat een mooie vogel.
    En wat heb je er een super mooie serie van gemaakt.
    Mijn complimenten hoor, knap fotowerk.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ghita, wat een prachtige serie van de zeer fotogenieke Morinelplevier. Ben ook nog geweest maar was een uur te laat... Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Nou, dit is onvoorstelbaar Ghita, een van de mooiste blogs die ik van je gezien heb. Hoop ik al wel 20 jaar om ooit eens een morinelplevier te zien en te fotograferen, jij had er tot voor een aantal weken nog niet eens van gehoord en maakt dan zo maar even deze werkelijk schitterende foto's. Ik heb met stijgende verbazing en likkebaardend zitten kijken. O, wat zou ik hier graag naast je gestaan (gelegen!) hebben. Wist je trouwens dat het vrouwtje, heel uitzonderlijk, mooier getekend is dan het mannetje omdat het mannetje bij deze soort de broedtaak en het opvoeden van de jongen voor zijn rekening neemt waardoor hij minder opvalt.Dit geldt overigens ook voor de franjepoten.
    Mijn complimenten voor deze schitterende serie.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Ghita,

    Dit was nou echt een oprapertje he? Heerlijk wanneer zo'n zeldzaamheid op zo'n plek heerlijk loopt te poseren. Mooi gebruikt gemaakt van de verhoginkjes waardoor je zo nu en dan een fraaie onscherpte in de voorgrond hebt gekregen. Het was zeer uitdagend om ze samen op 1 foto te krijgen of mooi met de duinviooltjes in de voorgrond. Maar goed dat je bijtijds gegaan bent, want zo'n kans ga je niet snel nog een keertje krijgen. Prachtige serie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Echt..... dit is zo mooi!!!!!
    wat een geweldige mooie serie foto's laat je zien van deze aparte plevier.
    Ik heb deze op verschillende blogs voorbij zien komen en ook bij jou ziek ik werkelijk (gezond) jaloersmakende platen zeg. Mijn complimenten voor deze supermooi serie.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita