zondag 24 maart 2019

Zuidpier IJmuiden

Donderdag 21 maart. De eerste dag van de astronomische lente.
De weerberichten waren prima, windkracht 3 uit zuidwest, half tot geheel bewolkt.
Voor mij het weer om de Zuidpier van Ijmuiden te bezoeken.

Maar hoe anders was het.
Toen ik in Haarlem in de bus zat begon het te motregenen, en tijdens de busrit checkte ik motregenradar (had ik eerder moeten doen). een langgerekt miezergebied trok over de westkust.
En waar het in het zuiden en oosten van het land heerlijk zonnig lente weer was,  liep ik bijna in mijn eentje over het strand en de pier van IJmuiden....
Op zo'n dag is het daar toch wel een troosteloze boel...

Maar gelukkig wordt ik altijd blij als ik toch wat leuke vogeltjes tegenkom.


Drieteen strandloper heeft een hapje gevonden in de branding.





Nadat het groepje drieteenstrandlopers eerst tot twee keer toe was opgevlogen omdat loslopende honden erachteraan gingen, werd mijn geduld uiteindelijk beloond met een DTSje die zo druk was met eten, dat ie zich niet aan mij stoorde, ik koos een laag standpunt en schuifelde steeds wat dichterbij....tot ongeveer 3 meter. Ondertussen moest ik steeds mijn camera en lens droogmaken, want gemiezer kan ook veel nattigheid opleveren.




Op de pier was heel weinig te beleven, er waren zelfs bijna geen meeuwen.
Ook het aantal vissers was die dag op 1 hand te tellen.

De aalscholver droogt hier zijn verenkleed.....of het veel zin had weet ik niet want er kwam nog steeds nattigheid uit de lucht...




Ik ben nou eenmaal dol op die drieteenstrandlopers (DTSjes), ze zijn op het strand vaak supersnel. Dan rennen ze door de branding. Op de basaltblokken lijken ze toch wat rustiger, en staan ze soms even stil.




Een andere soort die ik erg mooi vind is de paarse strandloper.




Op het startblok, DTSjes en 1 bonte strandloper.....even later gingen ze er met zijn allen tegelijk vandoor.



Toch nog een meeuw


Portretje



De steenloper is een vaste pierbewoner. Omdat ik deze keer zo weinig soorten zag, stopte ik voor iedere steenloper. Tussen de foto's zaten  nog een paar hele aardige



En dan staat er ineens een steenloper vlak voor je neus.
Hij lijkt gewoon erom te vragen: "Mag ik ook op de foto?"

Er waren slechts een paar schaarse kortstondige droge momenten.
Na een paar uur was ik het dan ook zat.....en als je dan niets ziet....helemaal natgeregend bent, je camera onder je fleece vest hebt gestopt....dan is het zo'n eind lopen vanaf het eind van de pier terug.


De roodkeelduiker kwam ook nog langs, maar ik heb daar geen fatsoenlijke foto van kunnen maken, te ver , te weinig licht en hij keek weg om daarna onder te duiken. Bij betere omstandigheden was ik blijven wachten, maar nu wilde ik maar één ding.....naar huis...... en iets warms drinken.



Op weg naar de bushalte zag ik ineens een klein vogeltje op een hek zitten. Ik dacht zelf een roodstaart vrouw, maar welke? De gekraagde of de zwarte. Bij navraag bleek het toch een zwarte roodstaart vrouw. Dat is dan toch weer een mooie afsluiter.


Ondanks het gemiezer heb ik toch genoten van deze dag, want na 3 weken van storm en regen, kon ik eindelijk weer eens fotograferen.  Ik hoopte op meer soorten, waaronder de kanoeten die een paar dagen eerder waren gezien. Nu heb ik het plan om in april nog een keer te gaan, als de grote sternen, visdiefjes en meer andere soorten er ook zijn...want het blijft toch leuk, zo'n dagje naar de vogelboulevard.



16 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Wij zijn op die dag naar Tilburg geweest en daar was het mooi weer met zon.
    Maar desondanks heb je toch mooie opnames kunnen maken van de Drieteenstrandlopers en ook nog 'n Bonte strandloper er tussen, de Paarse strandloper zijn zeker ook mooie vogels. En op het einde de Zwarte roodstaart, maakt je dag weer 'n beetje goed.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Je hebt ondanks het weer toch een heleboel mooie foto's kunnen maken.
    De drieteenstrandlopertjes vind ik toch wel heel erg mooi hoor.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Ondanks het mindere weer heb je toch hele mooie opnames kunnen maken.
    Prachtig die eerste drie, mooi zo laag bij de grond. En ook die aalscholver die even de wind onder zijn oksels door laat waaien staat er fantastisch op.
    Het weer wordt vast beter binnenkort voor weer een dagje strand.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ghita, verrassend dat vaak ook met miezerweer je een hoop moois kunt waarnemen en fotograferen, dat blijkt maar weer uit jouw foto's. Ik als geen ander ga er zelden op uit met regenweer. Voordeel is wel dat er weinig mensen op uit trekken dus blijven vogels beter benaderbaar en je hebt het rijk alleen. Maar ik word niet graag nat dus ....
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Ghita het zal er best goed fris geweest zijn maar het is altijd de moeite waard om daar heen te gaan aan de foto,s te zien,zelf ben ik er nog nooit geweest maar ik geniet er wel heerlijk van

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zelfs motregen kan mooi zijn en het grote voordeel is dan dat je niet met heel veel mensen tegelijk er op uit bent. Je hebt er weer een mooie serie van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tate Jacqueline25 maart 2019 om 14:35

    Hallo Ghita,
    Ondanks het slechte weer mooie duidelijke foto's . Dat vogeltje dat je op het laatste zag vind ik erg mooi ook zo als het zit hoe je het genomen hebt. De drieteens strandlopertjes zijn ook mooi. Eens zal toch het weer komen waar je na verlangt om te fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ondanks het 'rotweer' Ghita, heb je toch erg gave foto's gemaakt hoor van soorten die ik als plattelander nooit tegenkom. Blijven gaan dus ;)
    Groeten, Geert.
    www.stieltjeskanaal.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt anders mooie foto's meegebracht Ghita
    De drieteen strandloper heb je vanuit een mooi standpunt genomen.
    Foto 5 en 14 zijn favoriet bij mij.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Ik was er twee dagen eerder en toen gebeurde hetet tegenovergestelde. Er was soortgelijk weer voorspeld maar nu trok de lucht helemaal open. Ik had dus wel lekker weer en veel licht, maar dat is ook weer niet alles. Ik vind jouw foto's 10x mooier. Ik ben nog steeds druk om in de nabewerking het harde licht een beetje zachter te krijgen.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als je dan in de miezer loopt van wat doe ik hier....en dan thuis komen met deze hele mooie serie foto's maakt het allemaal weer goed. Zo mooi die drieteentjes zo close!! Maar de paarse strandloper en de steenlopers ( vooral in de lightbox) zijn prachtige foto's. Je bonus is echt wel vrouw Zwarte roodstaart! Een beauty van een foto.
    Ik heb weer genoten van de resultaten van je Pierbezoekje.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Ghita,

    Het mag dan een troosteloze dag zijn geweest maar daar hebben je foto´s niet onder te lijden gehad.
    En het voordeel is misschien ook nog wel dat je niet onder de voet gelopen bent maar gewoon op het gemaakt deze pracht platen kon schieten.
    Sterke belichting waardoor je mooie sfeervolle en zachte opnames hebt gekregen.
    Ik wil gerust een paraplu voor je kopen zolang als jij beloof met dit weer te blijven fotograferen.
    Errug mooi!!

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja sneu is dat soms hè...had je je heel wat voorgesteld van zo'n dag en is het 3x niks
    hebben wij ook vaak een keertje, dus troost je, je bent niet de enigste..
    toch hoe gek het ook is je komt altijd met foto's thuis die dan ook nog bruikbaar zijn..
    Dat is dat weer een geluk bij een ongeluk!!
    Deze serie van jou is toch ook mooi, mooie foto's van de strandlopertjes en de foto van de Aalscholver vind ik ook prachtig!! en als kers op de taart het kleine roodstaartje!
    Dus ondanks alles een heel mooie blog Ghita

    Groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Een bezoek aan de Zuidpier is steeds weer een gok. De ene keer kom je veel meer aan je trekken dan de andere. Je laat hier een drietal soorten strandlopers zien, stuk voor stuk mooi in beeld gebracht. Ook al zijn het vertrouwde soorten, je kan je er toch wel mee uitleven. Het gebeurt zelden dat je niet met een aantal geslaagde plaatjes terugkomt. Een roodstaartje heb ik daar in de buurt een paar jaar terug ook eens gezien, ongetwijfeld op doorreis.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Ghita,

    Het voordeel van iets slechter weer is dat je geen last hebt van hard licht. Je drieteentjes komen nu prachtig tot hun recht. Hele fraaie platen en het standpunt maakt dit soort foto's tot wel helemaal af. De zuidpier is echt een lastige plek om te fotograferen. Soms heb je daar alles en heel regelmatig is er bijna niets. Tsja, dat is soms frustrerend. Gelukkig toch een hoop lekkere platen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    zo ben je toch nog eerder met je serie over de zuidpier dan ik hihi.... ik heb gewoon geen tijd.
    Ondanks het miezerweer toch hele fraaie foto's hoor. Je afsluiter vind ik echt een hele mooie.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita