woensdag 1 augustus 2018

Amsterdamse Waterleidingduinen: juli, heel veel zon en heel warm

Juli was een op en top zomer maand, met zon.....heel veel zon. En soms was het gewoon te warm om de duinen in te gaan. Maar de keren dat ik er wel was, heb ik volop genoten van de jonge hertjes, de vlinders en libellen , de vosjes en de boomkikkertjes. Een hele opgave om een blog selectie te maken.

Ik had voor deze maand een paar doelen: vlinders, kleine damhertjes en boomkikkers..
De vlinders waren volop aanwezig, dus hier kwam het probleem: keuze stress....welke foto's ga ik plaatsen, welke niet. 


De prachtige keizersmantel mag niet ontbreken in dit blog, en deze foto laat zien hoe mooi zijn ondervleugels zijn.


Van voren, ook mooi....hij wordt al zo vaak van bovenaf gefotografeerd....




Begin juli was het groot dikkopje nog veel te zien, wat later in de maand was de vliegtijd van deze soort toch een beetje over, ik zag ze haast niet meer.



De distelvlinder, een invasie vlinder die soms in grote aantallen in ons land neerstrijkt.


Verder een groot aantal soorten deze maand, ik zou er zelfs een heel vlinderblog aan kunnen besteden, nu toch maar even de soorten in een collage



Groot dikkopje, icarusblauwtje, dagpauwoog, bruin zandoogje, keizersmantel, bruin blauwtje, bont zandoogje, distelvlinder, metaalvlinder, groot koolwitje, kleine vuurvlinder, boomblauwtje.

ook gezien in juli maar niet (mooi) op de foto: st .Jansvlinder, citroenvlinder, eikenpage, heivlinder, argusvlinder......


In juli verschijnen ineens overal de heidelibellen, de steenrode, de bruinrode, de bloedrode. Ik ga proberen in augustus deze 3 soorten vast te leggen, en hopelijk leer ik dan ook eens het verschil. Bij deze weet ik het dus al niet....zijn de pootjes helemaal zwart, dan zou het wel eens het vrouwtje van de bloedrode heidelibel kunnen zijn.



Dan is deze makkelijker, de viervlek, en die heeft een juffertje te pakken, azuurwaterjuffer of watersnuffel. Met de juffers en libellen heb ik duidelijk meer moeite als met de vlinders.



De bastaardzandloopkever, een heel klein (1,5 cm) beestje dat zich snel voortbeweegt over het zand. Met heel wat geduld kon ik hem dicht naderen en met mijn macrolens deze foto maken, die kaken zien er toch wel afschrikwekkend uit.




De verbaasde juffer in de zonnedauw, het beestje zat al helemaal vast met haar vleugels en was niet meer te redden....sneu voor de juffer maar het leverde een mooi  plaatje op. En ook dit hoort bij de natuur.



De grote groene sabelsprinkhaan is ook echt groot, en zijn sprieten zijn bijna net zo lang als de hele sprinkhaan.



Naast de keizersmantel is er nog een landelijk zeldzame soort die in de Waterleidingduinen de laatste jaren steeds meer te vinden is...de harkwesp. Een mooie wespensoort met hele grote groene ogen.



En nog even heel rustig zo dichtbij komen dat ik met de macro voorzetlens een foto kon maken, dat viel niet mee, want dit wespje zit nooit stil.


En nog even van opzij, met macrolens...



En dan de damhertjes, het is de tijd van de kalfjes en ik heb veel mooie momenten vast kunnen leggen, maar ik kan niet alle foto's in een blog zetten, dus hier een selectie van de mooie momenten...


klein en nog kleiner




dorst, niet de mooiste foto, maar zo vertederend....



tweeling



lief, de zorgzame moeder..



Nog eentje, ik kon niet kiezen..


en hier vond ik het koppie van de kleine zo leuk
Dit was echt een geniet moment, omdat de herten even mijn kant op liepen (tussen de vorige en deze foto).....ik bleef heel stil zitten en maakte af en toe een foto. Maar het was vooral mooi om naar te kijken. Even later liepen ze samen heel rustig verder. Ze hadden mij wel gezien, maar zagen (gelukkig) geen gevaar.



Maar de aandacht ging niet alleen naar de kleine hertjes, ook de grote mannen mochten op de foto...


Dit mooie hert stond in de avond zon bij ingang Zandvoortselaan voor mij te poseren.



Mooie damhertman met bastgewei, alerte houding omdat er een vosje aan kwam lopen.

En dit was het vosje....dat even later lekker ging liggen.




Relaxed vosje



jong vosje



En nog een zomervosje.....



het vosje met die prachtige sprekende ogen, en wat ziet ie er in de zomer anders uit als in de winter.





En in de tweede helft van deze maand kon ik weer boomkikkertjes vinden. Niet de grote exemplaren, maar ieniemienie kikkertjes zo groot (klein) als een duimnagel. In een volgende blog aandacht voor deze kleine groene beestjes, die tussen de varens nauwelijks opvallen...wat een schutkleur.


En dan nog een landschapje



Deze foto was van 6 juli, de blaadjes aan sommige bomen kleuren al.....herfst in juli.

Wat zal augustus brengen, nog meer droogte of eindelijk regen. De natuur kan dat laatste goed gebruiken, want ik heb de duinen nog niet eerder zo droog gezien. Meer daarover en over de libellen in de augustus blog..... de volgende blog zal gaan over ....boomkikkers.

21 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita, de serie is weer mooi gevarieerd. De jonge damhertjes zijn schattig zeg, leuk zo samen op de foto. De vos in dat mooie zachte geel vind ik ook fraai. De foto van de bastaardzandloopkever en de Harkwesp vind ik geweldig, wat een beesten en inderdaad die kaken en ogen, heel bijzonder. Leuk om dat eens te zien want het is weer iets heel anders dan de 'gewone' soorten.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita
    ondanks de hitte heb je weer mooie foto's kunnen maken mooi al die vlinders.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Je boft met zo'n mooi gebied met een uitgebreid aanbod van foto-onderwerpen!!Prachtig die vlinders en de herten en vosjes zijn zo mooi!!! Daar kan ik echt ademloos naar kijken. Super!
    De Harpwesp heb ik nu ook voor het eerst gezien, wat een gaaf beest is dat! En ik heb ook ees plat in het zand geprobeerd om een bastaard zandloopkever op de foto te zetten. Maar ik schrok gewoon toen ik door de macrolens die kaken zag. Ik dacht straks springt ie in mijn gezicht en bijt (doet ie vast niet...maar ik heb de foto niet genomen. hihi) Het boomkikkertje is schattig en je laatste foto van het landschap maakt de blog compleet. Heerlijk genoten van je blogpost, Ghita.
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was weer heerlijk om zo met je mee te lopen door de duinen, Ghita.
    Wat heb je veel verschillende vlinders gezien. Foto van het dikkopje op 3 vind ik supermooi. Die harkwesp vind ik eigenlijk wel een engerd, hoor. Het is maar goed dat die niet groter is. Maar wel heel mooi vastgelegd, m.n. foto 11.
    Verder zijn je moeder en kind beelden van de hertjes aandoenlijk; en je vosjes weer prachtig. Je afsluitende landschap is prachtig.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo, dat is weer een mooie blogpost, het is net alsof ik ook even in de natuur was. Prachtige foto's, wat een vlindersoorten heb je gepakt! En die hertenfoto's zijn heel vertederend 😍En nu dan augustus... Tja... we hopen natuurlijk ook op regen. Maar als je dan 14 dagen vooruit kijkt komt er amper iets. Wat een zomer hè!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een prachtige blog weer Ghita, er was, zeker in het begin van juli, zoveel te zien. Inmiddels zijn sommige plekken in de AWD wel erg droog en troosteloos, we duimen voor een beetje meer regen.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Wat een prachtig gevarieerd blog is dit, zo veel vlinders geweldig om te zien.
    De herten zijn echt schattig, zo vertederend om te zien..
    Ik heb weer genoten van je blog.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Weer een typisch AWD blog met van alles wat. Ik ben vooral onder de indruk van je Harkwespen, om niette zeggen jaloers. Ik zoek er altijd naar, maar kan ze niet vinden dit jaar. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik dan ook niet vaak geweest ben. Mij te heet. Ik ben niet zo'n die-hard als jij, dat is duidelijk. Hopelijk wordt het eind volgende weeg beter. Kan ik misschien nog een inhaalslag maken. De distelvlinder is ook een heel fraaie plaat, overigens.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Wat een mooie en tegelijk bijzondere post. De insecten (de bastaardzandloopkever, grote sabelsprinkhaan en harkwesp) stelen de show met schitterende platen. Maar ook de vlinders heb je mooi vastgelegd. Kleine damhertjes blijven boeien, je hebt er een aantal originele platen van kunnen maken. Zo'n moeder-kind moment heb ik vorig jaar een keer meegemaakt. Boomkikkers heb ik dit jaar nauwelijks gezocht, maar dat komt vast nog wel een keer in augustus. Het lukt je steeds weer om vossen te vinden en er mooie platen van te maken. Ook deze keer is het je weer gelukt. Alles in de vergroting bekijken is absoluut de moeite waard.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super blog weer met mooie foto's, mijn favoriet is toch wel de eerste wat een mooie vlinder, die heb je mooi vastgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is weer een heerlijke serie om van te genieten. Prachtige foto's met prachtige onderwerpen!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Je hebt er weer veel moeite voor gedaan om deze mooie macro opnames te maken.
    En leuk die jonge Damhertjes zo ook natuurlijk de Vos en Boomkikker.
    Het was weer genieten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. een groot oog genoot vd pracht....je wandeld gewoon mee carin

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik wil wel geloven dat je keuze stress kreeg Ghita. Een prachtige serie. Heel mooi de Keizersmantel, lief de damherten met jonkies en super de vosjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi, mooi mooi Ghita.
    Geweldige serie heb je hier, ik kan ook niet kiezen welke ik nu het mooist vind.
    Mooi de harkwesp, nog nooit gezien of van gehoord. (nu wel )
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Schitterende serie Ghita, ik heb hiervan genoten.. Allemaal even mooi, dit is echt genieten. Ik kom graag nog eens bij je langs. Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat is een hele serie dit keer, Ghita! Maar ik werd meteen gevangen door de allereerste. Kleuren bloem, vlinder en achtergrond. Zo'n prachtige combi kun je niet bedenken. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Geweldig wat een mooie blog heb je weer, je begint al met supermooie plaatjes van de keizersmantel; prachtig!! De verbaasde blik van de gevangen juffer, de tweeling damhertjes; een aandoenlijk plaatje ! Ook de vosjes staan er weer mooi op, je krijgt het elke keer weer voor mekaar om weer een boeiend verslag met foto's te maken ! Groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Ghita,
    Wat een gave foto's!! Super hoe je al die kleine beestjes hebt gefotografeerd.
    En ook die hertjes met jonkies en natuurlijk de vosjes zijn erg mooi, zoals bv. foto 21, 24 en 25.
    Jij zult het daar zeker weer naar je zin hebben gehad en wij ook om dit nu zo te kunnen bekijken.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw!!! Wat een geweldig mooi blog Ghita! Je openingsfoto van de keizersmantel is al geweldig (ik heb ze nog steeds niet op de foto), maar ook je libellen zijn supermooi vastgelegd. De Harkwesp is echt een unieke waarneming en dan ook nog zo mooi fotograferen. Echt geweldig hoor.
    Ik smelt natuurlijk weer helemaal bij de vosjes. Echt ene onwijs gaaf blog.
    Ik zat niet zovele achter de pc want het was me echt te heet.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita