zondag 12 augustus 2018

boomkikkertjes

Deze keer een blog die geheel aan 1 soort is gewijd .
De boomkikker..
En deze keer is het gewoon lekker plaatjes kijken.
Niet teveel tekst.



Zoekplaatje tussen de varens




nog met restje van het staartje



hidden in green



on my way to the top



En daar is Epke weer



klimmen...



Samen in de zon







Niet alleen in de varens, ook het jacobskruiskruid werd bezocht en dit actieve kikkertje zag ik omhoog klimmen....
hij zou toch niet.......



Jawel hoor, erbovenop, wel een uitgebloeide, maar toch leuk, en dit is weer eens wat anders dan een braam.



En ook dit kleintje was lekker actief. De oudere boomkikkers zitten vaak in de  kenmerkende boomkikker houding, met de voorpootjes onder het lichaampje gevouwen. De kleintjes zijn een stuk beweeglijker. Daardoor wordt het fotograferen wel een stuk uitdagender. Ook omdat voorzichtigheid geboden is, want je wil de boel niet verstoren, dus vaak toch lastig fotograferen tussen sprietjes door.




En de kleintjes zitten bijna nooit stil




En soms zitten ze in een stengel waarbij je het kikkertje wat meer vrij hebt..



Even in de ruststand



groen




Polstok springen...






Het valt niet mee om met mijn macro voorzet lensje het hele kikkertje, inclusief pootjes, scherp te krijgen. Maar ik stel scherp op de ogen, en dan vallen de pootjes net buiten de scherptediepte.
Toch nog even oefenen met diafragma instellingen, en wellicht iets minder inzoomen, waardoor de scherptediepte wat groter wordt....nadeel is dan wel dat de achtergrond weer meer aanwezig is.

Het valt allemaal nog niet mee om die kikkertjes te fotograferen. Gelukkig zijn ze er nog tot eind september en als het warm blijft nog langer....dus ik kan nog even terug, om de pootjes ook scherp erop te zetten.

19 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige serie zeg! Leuke beestjes en je hebt ze in veel verschillende houdingen kunnen fotograferen, mooi!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Prachtige serie van de boomkikker, echt perfect vast gelegd alles.
    Foto 7 is erg leuk zo met twee stuks bij elkaar.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita
    wat een mooie momenten heb je gehad mooie serie is het dan ook.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Ghita,

    Schitterend die serie en die verschillende kleuren groen. Geen woorden voor hoe mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Ghita,
    Wat een verrukkelijke serie.
    Werkelijk briljant.

    Ik ben pas in de brand geweest maar daar zaten er door de warmte en de droogte toch beduidend minder dit jaar.
    Jij vond er gelukkig veel meer en kon ze op unieke wijze vastleggen.
    TOP!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ongelofelijk vertederend, die kleine boomkikkertjes! En je geeft al aan dat het moeilijk is (vind ik gauw macro-foto's), maar wat zijn ze mooi geworden! Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je dit mooi weten te nemen, geheel niet erg dat je alleen maar kikkertjes laat zien. Ik geniet er volop van. Alweer een tijd terug dat ik er even heen ben geweest. Voor volgend jaar weer op de agenda zetten...dank je wel voor deze lieve beelden...beestjes..;-)

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een mooie serie leuke plaatjes. Die kleintjes zijn inderdaad veel leuker dan die oude nietsnutten. Ik hoop deze maand ok nog een keertje tijd te vinden voor een bezoekje. Ik snap best dat je de pootjes met de zuignappen scherp wilt hebben én ook de ogen, maar het is niet erg als dat niet lukt. De ogen zijn het belangrijkst. Een kleiner diafragma levert inderdaad al snel een rommelige achtergrond op en dat leidt alleen maar af. Zou ik niet doen. Soms moet je keuzesmaken en als je dat niet wilt moet je gaan focusstacken ;-). Maar het makkelijkst is -denk ik- proberen ogen en (voor)pootjes in hetzelfde vlak te krijgen, zoals b.v. op foto 11 en 13. Die vind ik dan ook de mooiste van deze reeks.
    Groetjes, Fick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Een prachtige serie van de boomkikker. Nu ik die ook voor het eerst in levende lijve heb gezien, ga ik er toch anders naar kijken ;-) ZO klein zijn ze én zo kwetsbaar! Maar ik begrijp dat je goed hebt opgelet niets te verstoren. foto 1, 4, 6, 7, en 15 vind ik de mooiste!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig kleine kikkers om te zien. Deze heb ik nooit gezien. Wat heb jij mooie foto';s heb je gemaakt. Ik heb hier genoten. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Ghita,

    Het zijn toch wel geweldige diertjes om te zien en te fotograferen. Ik vind ook dat er in deze serie geen foto zit die minder is dan de rest. Echt leuke en mooie momenten en de foto waar je er twee tegelijk hebt weten te platen is helemaal leuk.
    Hele mooie resultaten met zo'n voorzetlensje, maar het is natuurlijk maar een beperkt hulpmiddel. Je zult moeten accepteren dat je dus niet altijd kunt krijgen wat je graag wilt hebben. Met echte lichtsterke merkobjectieven heb je gewoon meer scherpte en meer mogelijkheden. Om alles scherp te krijgen moet het gewoon een beetje meezitten (ook met een lens van 800 euro overigens). Je moet het geluk hebben dat de onderwerpen in de achtergrond ietsje verder weg zijn en je dus een kleiner diafragma kunt gebruiken of gewoon heel veel geduld hebben en heel vaak langsgaan om de trefkans te vergroten ;-)
    Maar met dese serie mag je zeer zeker erg blij zijn. Ik heb er in ieder geval met veel plezier naar gekeken.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een razend knappe serie. Heb veel respect voor je geduld. Maar ook voor Epke!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Erg mooi Ghita.
    Met bewondering naar jouw 'Epke' gekeken. Ik ben net terug van een boomkikker zoektocht en weet dus uit eigen ervaring dat het niet meevalt om die kleintjes op te sporen. Prachtig gefotografeerd!
    Groet,Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke serie en vooral de actieve kleintjes. Mooi zo die bijna doorschijnende pootjes. En dan kijken ze zo heerlijk 'sloom', echt grappig. De gymnastiekfoto's zijn wel favoriet bij mij maar foto 13 vind ik wel de mooiste omdat hij prachtig scherp is en de achtergrond zo fraai.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita,
    Die kleintjes dwingen je wel tot heel zorgvuldig kijken. Als je weet waar je naar zoekt vind je ze wel, al kan het even duren. Ze mooi op de plaat zetten is steeds weer een hele uitdaging, zeker omdat de achtergrond nogal eens minder mooi is dan je wilt. Bovendien zijn het ukkepukjes van ca 1 cm die makkelijk in de omgeving opgaan. Het is je goed gelukt om er een mooie serie van te maken. Wellicht biedt de komende tijd nog wel meer, want ook al hebt je ze al vaak gezien, ze blijven leuk.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een heerlijke serie boomkikkertjes, aandoenlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,
    zo leuk om die kleine boomkikkertjes te zien. Er zijn er nu echt heel veel in de AWD maar ik zal er niet aan toe komen. Misschien in september want dan zijn ze er ook nog wel. Jij hebt echt een hele mooie en ook sfeervolle serie gemaakt zeg. Ik heb zitten genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita,
    Je moet er oog voor hebben om ze te vinden omdat ze zo klein zijn.
    Het is 'n hele mooie serie in verschillende houdingen, vind ze allemaal erg mooi gefotografeerd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wonderful series of images, Ghita. I feel I know this little fellow on a personal level!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita