donderdag 15 maart 2018

Natuur rond Leiden: voorjaar

In het voorjaar is er ook dichtbij huis steeds meer te beleven. Waar ik in de wintermaanden vooral in de waterleidingduinen ben om te fotograferen, ga ik vanaf februari ook steeds vaker op de fiets in de omgeving van Leiden kijken wat de natuur te bieden heeft.

In februari werd het dan toch winter. Op een zonnige donderdag pakte ik de fiets richting Lentevreugd, bij Wassenaar. Op de heenweg had ik de oostenwind mee. Oh, wat viel dat tegen op de terug weg, een koude snijdende tegenwind...oh ja..het was toch winter.


Het fotograferen bij Lentevreugd viel een beetje tegen. De stralend zonnige dag met een strakblauwe lucht zorgde ook voor keihard licht, zelfs op een winterochtend in februari. Maar deze grazende Hooglander hoort gewoon bij Lentevreugd en mag daarom toch in de blog.




Ik had gehoord dat er een koniksveulentje was, hier het veulen met haar moeder.




En nog even het schattige veulentje alleen. Ik heb ooit mooiere foto's gemaakt in dit gebied (2016  en 2017) , ook van de veulentjes. Er was nu nog maar 1 veulen, maar een aantal merries waren drachtig dus er zouden vast nog meer jonkies komen. Er zou ook een Hooglander kalfje moeten zijn, maar die kon ik niet vinden...

De dieren stonden allemaal een beetje op verkeerde plekken, en met het harde licht hield ik weinig foto's over. Gelukkig was daar nog een mooie kramsvogel...die de ochtend een beetje goed maakte, want nog niet eerder heb ik de kramsvogel zo mooi vrij voor de lens gehad.



De kramsvogel is een wintergast die vanaf oktober / november in Nederland te zien is, ze eten bessen en zijn dol op de duindoornbessen. Als er tot ver in de winter nog bessen aan de struiken zitten, zijn deze gaan gisten en zit er alcohol in. Kramsvogels kunnen dan ook dronken worden van het eten van deze bessen. Heb het nog niet meegemaakt, een dronken kramsvogel (of merel, lijster of andere bessen eter)


Wat ook in het voorjaar weer voorbij komt....de sneeuwklokjes en krokusjes. Na mijn bezoekje aan Lentevreugd fietste ik naar Warmond om daar bij Kasteel Oud Poelgeest sneeuwklokjes te fotograferen.


Tja, ik kon er niet zo inkomen, de bloemetjes fotografie is toch een vak apart. Ik vind het heel leuk maar heb er niet zoveel geduld voor als voor de dieren, daar kan ik zo uren bij een dier zitten (zolang het dier er niet vandoor gaat) en probeer ik van alles met standpunt, belichting , scherpte diepte maar bij de bloemen lukte mij dat niet.



Dan maar een registerend plaatje van de krokus en dan weer door naar het volgende plekje dat ik deze dag bezocht.


En aan het eind van de middag nog even kijken bij de Polders Poelgeest...



Canadese ganzen


Slobeend (m)


Nog geen grutto's, die zouden er bij mijn volgende bezoek wel zijn....

Toen de kou weer uit het land verdreven was, heb ik nog een poging ondernomen met de sneeuwklokjes, aangevuld met krokussen....



Beetje gewoontjes.....



Dit was het toch net niet....




Ohh, de zon is te fel, zelfs op de ochtend.......



De merel zat zo leuk tussen de krokussen, ja....ik heb gewoon een dier nodig om leuke foto's te maken.









Ik ging naar een andere locatie met meer bomen en minder hondenstront, in de hoop daar wat  inspiratie te vinden. Ik had de tijd, want ik had de hele vrijdag hiervoor uitgetrokken. En net toen ik dacht dat het echt niets ging worden kwamen de bijtjes, de een na de ander bezocht de krokussen om nectar te verzamelen.












 Ik had ineens een onderwerp: een bij op een krokus of...een vliegende bij.... (macro voorzetlens erop gezet en nu geduld hebben tot de bij op die ene bloem gaat zitten.
Nu vond ik deze bij-op-bloem toch een beetje gewoontjes, dus ik ging de uitdaging aan...
een vliegende bij en een krokus in 1 foto.



Dat viel nog niet mee, deze bij kwam aanvliegen maar vloog door naar een volgende bloem.


Ik bleef bij dezelfde krokus omdat die regelmatig door een bij bezocht werd, het zou dan toch een keer moeten lukken. Ik was vaak te laat, dus geen bij op de foto, een halve bij, een onscherpe bij.....

tot het ineens raak was......



Yess, dit wilde ik....



Even later nog hetzelfde gedaan, maar zonder macro lens en  ingezoomd (telezoom)
Ziet er dan weer heel anders uit.



 En toen lukte het mij toch nog om 1 redelijke sneeuwklokjes foto te fotograferen.

Deze dag heeft mij wel aan het denken gezet.
Het is een beetje ingebakken bij natuur fotografen: in februari de sneeuwklokjes, dan de krokussen, gevolgd door de bosanemoontjes en dan de daslook ect.......ieder jaar weer.
En ik vind het ook best leuk, maar terug kijkend op deze ochtend heb ik het meeste plezier beleeft aan de bij -op -bloem oefening. 
Dus volgend jaar...gewoon doen wat ik het allerleukst vind: dieren.......en of daar nu wel of geen bloemen bij zijn, dat zie ik tegen die tijd wel weer.



En over dieren gesproken, deze luidruchtige vogels trokken mijn aandacht.....duidelijk de lente in hun bol, en ja we hadden het toch over de bloemen en de bijtjes dus.....







Na de ochtend bij de bloemen fietste ik even door naar Polders Poelgeest, dat leverde geen geweldige foto's op, maar wel de eerste grutto's van dit jaar gezien, midden op de plas (veerpolder) zaten er honderden, een klein groepje zat wat dichterbij, maar voor de echt mooie plaatjes moet ik nog een keertje terug.












Deze foto's zijn gemaakt op 22 februari en 9 maart. De komende tijd zullen er weer wat meer blogjes uit eigen omgeving komen want de maanden maart, april en mei zijn leuke maanden op fotografie gebied........


17 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Leuk om jouw overpeinzingen te lezen en ja, je trekt de juiste conclusie: gewoon doen wat je het leukste vindt!
    De dieren zijn in deze serie ook de mooie foto's, daarbij zie je gewoon dat die je voorkeur hebben. Het vliegende bijtje van foto 18 is knap geschoten!
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tante jacqueline16 maart 2018 om 07:46

    Hallo Ghita,

    Jij, de dieren ik vind de serie geweldig omdat er zoveel bloemetjes zijn. De krokussen met de bijtjes geweldig. Trouwens het jonge koninks paardje is ook erg mooi. Het was weer genieten .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zag afgelopen woensdag voor het eerst weer grutto's, ik word daar zo blij van! Prachtige serie foto's, ook je bloemenfoto's! Je voelt de passie misschien niet, maar het zijn echt wel mooie foto's. En met die bijen zijn ook heel mooi. En wat is je kramsvogel prachtig! Toch bijzonder dat ze er nog zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi Blog weer Ghita met als favoriet idd de Krokus met bij! De grutto's zijn ook mooi, fijn dat ze er weer zijn, ook maar eens gaan kijken binnenkort :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita
    mooie foto's hier krijg ik helemaal het lente gevoel van.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Het is een heerlijke Post! Prachtig die roestbruine Hooglander en snoezig nu al een kalfje bij de Konikpaarden. Je kramsvogel is beeldschoon op die duindoornstruik. Ook je merel tussen de krokussen gaaf! Ik houd er wel van. De bijen op de bloemen vind ik top! En ik krijg me nu toch zin in de lente!!! De eerste grutto's heb je al te pakken. Ook de canadezen en slobeend in gouden water vind ik mooi. Ik zou zeker doen waar je zelf het meeste zin in hebt. Ik probeer dat ook! Wie weet kun je dit weekend nog een sneeuwfoto maken.....oh wat guur gaat het worden!
    Evengoed een heel fijn weekend,
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita wat een prachtige Lente serie heb je gemaakt geweldig en die Bij super knap gedaan hoor
    en de parende vogels prachtig echt volop Lente genieten !
    Fijne Zondag
    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ghita, zo maar even de daad bij het woord doen en een reactie plaatsen. Dit zijn weer wonderschone platen die je hebt gemaakt. De kleuren spatten er van af met die voorjaarsbloeiers en zelfs al een bij. Die zal nu met deze kou wel in zijn holletje zijn gekropen. Lief ook het jonge konikspaard. Al met al weer genieten van je mooie foto's.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker blogje om te bekijken terwijl buiten de teruggekeerde Siberische beer huishoudt! Van mij mag het nu wel eens echt voorjaar worden. Tijd voor leuke fotografie-onderwerpen. De winter viel toch wat tegen en wat jij aan het eind schrijft is wel herkenbaar: elk jaar weer hetzelfde rijtje onderwerpen. Ik fotografeer nog niet zolang als jij, maar met sneeuwklokjes en bosanemonen ben ik ook wel een beetje klaar. Maar ja, verzin maar eens wat nieuws, hè.
    Ik heb me overigens maar weer aangemeld als email-volger van je blog. Zien of dat werkt. Ik zie idd wel op facebook je berichtjes langs komen, maar als ik dan niet meteen ga kijken, vergeet ik het nog wel eens.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bloemetjes en bijtjes moeten nu weer even wachten met deze kou. Wat een barre temperaturen, terwijl jij zo mooi laat zien dat het toch echt wel lente was.
    Tja, die steeds weer terugkerende onderwerpen. Ik herken het wel. Ik had er ook geen zin in om de krokussen te fotograferen.
    Hoewel de heikikker van mij wel weer mag verschijnen.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een leuke blog Ghita, met genoegen bekeken. Wat schattig dat kleine veulentje, zo krijg je nog extra zin in de lente. Mooie opnamen ook van de kramsvogel, maar helemaal geweldig de krokus met de bij, knap gedaan. Wat betreft de terugkerende onderwerpen, ik richt me er wel altijd even op, maar het gebeurt ook wel dat ik het van plan ben maar dat er opeens wat anders op mijn pad komt en dan ga ik daar vrolijk mee aan de slag. Het belangrijkste is en blijft voor mij het genieten van het in de natuur zijn.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig Ghita,wat is dat veulentje mooi en nog zo klein ,en de eerste is ook met gevaar voor eigen leven gemaakt verder is het al helemaal voorjaar bij je zie ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Ghita,

    Knappe platen van de bij met de krokus. Het lijkt zo simpel, maar het valt nog niet mee om het voor elkaar te krijgen. Mooi hoor. Een heerlijke foto ook van het veulentje. Ik besteed daar nooit aandacht aan, maar jij komt toch zeer regelmatig met hele fraaie foto's van dit soort dieren. Ik wil hier ook nog even zeggen dat jij ook zeer regelmatig met hele mooie bloemenfoto's komt. Soms lukt het gewoon niet zoals je wilt. Volgende keer gewoon weer doen en dan komen er weer heerlijke platen uit je camera.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Fotograferen wat je het leukste vindt. Hoe vanzelfsprekend moet dat toch zijn. In ieder geval ben je dan lekker bezig. De combinatie bloem-bij was een mooie keuze met een prachtig plaat als bonus. Prettige temperaturen, weinig wind, en een exploderende lente, daar wachten we allemaal op. Je hebt hier alvast een voorproefje gegeven dat absoluut naar meer smaakt.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie afwisselende serie heb je gemaakt, fijn om te bekijken. Volgens mij kun je tevreden zijn over de bloemen en ook nog de bijtjes. Ik vind het ook best wel lastig om die te fotograferen maar toch ook weer leuk als het lukt. Weer eens wat anders zullen we maar zeggen. Ik heb vanmiddag ookmweer grutto's gezien, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook dit is een prachtige post. De Hooglander in de eerste foto vind ik echt heel gaaf. Mooi ban kleur ook. Bloemen zijn dan mss niet helemaal je ding maar je hebt ze wel mooi kunnen fotograferen. Ik heb er in ieder geval van genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Onvoorstelbaar hoe snel de seizoenen wisselen, een maand geleden toen jij (een gedeelte) van deze foto's maakte was het nog bijna winter met een snijdende wind. Vandaag een maand later lijkt het wel zomer, vandaag was het hier zowaar 25 gr. Mooie beelden Ghita en hieruit blijkt inderdaad dat jij op je best bent als er dieren in het spel zijn. Leuk dat konikveulentje, prachtig vrijzittende kramsvogel en ook heel mooi de merel tussen de krokussen. Maar de mooiste vind ik nr. 18 de vliegende bij bij de krokus, knap staaltje fotografie. Zo zie je dat de aanhouder wint. En ach, die bloemen ja, erg moeilijk vind ik ook, ik krijg nooit die mooie onscherpte die bij de experts vaak ziet.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita