zondag 18 december 2016

Amsterdamse Waterleidingduinen: Winterwonderland

Begin december hadden we een paar heerlijke winterdagen. Ochtenden met rijp en een beetje mist en daarna stralend zonnig. Wel koud,  maar daar kun je je op kleden. Wat mij betreft mogen er nog veel meer van dit soort winterdagen komen want voor mij is het Genieten, inderdaad....met een Grote G.


Op zondag 4 december ging ik weer een keertje met Henk en Herman mee.








Nog voordat de zon boven de bomen uit kwam lieten deze hertjes zich mooi zien in het witte landschap, alles zat in de rijp, jammer dat er net niet genoeg licht was voor een echt mooie foto, maar het gaat om het sfeerplaatje en dat prachtige natuurmoment: koud, stil en wij alleen met de hertjes.












De zon komt tevoorschijn








Damhert mannetje in het eerste ochtendlicht.








Winterlandschap







blingbling








Het berijpte gras kleurde goud.








Nog zo'n mooi Winterwonderland plaatje








We maakten in korte tijd veel foto's, de rijp smolt namelijk razendsnel weg.







Damhert in het winterlandschap








En nog maar eentje







Deze dame keek ook even nieuwsgierig om: Wat is dat toch voor geklik elke keer.








En deze vond ik het allermooist












Groepje damherten, dat is toch lastig fotograferen, want ze willen nooit allemaal tegelijk mijn kant op kijken.








En nog een keer dit mooie mannetje.






Wintermacro,
dat viel nog niet mee,echt lastig om de rijp scherp op de foto te zetten. Gek he,het loopt niet weg, en toch vind ik dit lastiger dan een dier fotograferen.



~~~~~~~~~~


Een paar dagen lager had ik nog een dagje vrij, en ook die dag was het's morgens nog onder nul en bleef het de hele dag koud, maar wel weer met een zonnetje.






Winter langs het Zwarteveld kanaal,toen de zon nog niet boven de bomen uitkwam.







En ook deze keer werkten de hertjes goed mee.





Lief






Wintermacro, rijp op de duindoorn






En rijp op een boomstronk








Zwarteveld kanaal toen het nog wit was, niet veel later deed de zon zijn werk en was alle rijp verdwenen. Het was windstil, dat heb je niet zo vaak, prachtige spiegelingen.






De zon gaat al vroeg onder, dit was rond half 4, ik moest nog aardig doorlopen om voor zonsondergang bij de uitgang te zijn.



Wat een heerlijke dagen! Hier wordt ik echt blij van. Naast deze winterplaatjes maakte ik ook foto's van wintergasten en andere vogels,die laat ik in een volgende blog zien, anders wordt deze veel te lang.



En tenslotte nog een warme Kerst groet







22 opmerkingen:

  1. Je hebt er weer een prachtig Blog van gemaakt Ghita. Super mooie winterplaatjes. Jij ook hele fijne feestdagen en een gezond en liefdevol 2017 met heel veel mooie fotomomentjes. Groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Ghita, sfeervol blog heb je weer gemaakt. Wat geweldig dat je van die paar mooie dagen zo hebt kunnen genieten! De herten doen het natuurlijk altijd goed, maar ik vind je Winderwonderlandschap met die mooie dieptewerking in de gloed van de zon prachtig evenals de foto's van het Zwarteveld kanaal. Fijne feestdagen en gelukkig 2017 met heel veel natuurgenieten!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig winterlicht heb je in je foto's, echt heel sfeervol. De blingblingfoto vind ik ook erg mooi trouwens. Dieren- en macrofoto's zijn natuurlijk ook heel verschillend en dat maakt ook niets uit dat je het een moeilijker vindt dan het ander: de resultaten van beide zijn toch mooi en daar gaat het om.

    Ook voor jou/jullie de allerbeste wensen voor 2017.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Wat een mooie reeks. Prachtig hoe je die herten zo in dat winterse landschap hebt gefotografeerd.
    Bij sommige heb je ook heel mooi licht. Foto's 12, 14, 17 en 18 vind ik echt super gedaan.

    Alvast hele fijn kerstdagen toegewenst!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Om de een of andere reden is het er bij mij niet van gekomen op die dagen de duinen in te trekken. Ik kan nu zien wat ik toen gemist heb. Je laat hier mooie sfeervolle beelden zien. Laten we hopen dat dit soort dagen in de komende tijd vaker zullen voorkomen.
    Je hebt een mooie kerstkaart gemaakt. Ik wens je nu ook vast prettige Kerstdagen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sodeju, daar heb je geen letter van gejokt.
    Dit is genieten met een grote G.
    Ik heb je wel op 1 foutje kunnen betrappen ;-)))

    Bij de eerste foto schrijf je "jammer dat er net niet genoeg licht was voor een echt mooie foto"
    Maar Ghita het is wel een prachtige foto.
    Misschien mist hij ietsje aan scherpte door het ontbreken van licht maar dat maakt hij ruimschoots goed aan sfeer.
    Ik vind het een plaatje, net als de rest natuurlijk.

    Ook voor jouw en een ieder die je lief is hele fijne dagen gewenst en een mooi, gezond en foto-rijk 2017.

    Groetjes, Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Schitterend blog om het jaar mee af te sluiten. Het zijn stuk voor stuk kerstkaarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ghita,
    Prachtig foto's met de rijp erop. Als je niet erbij gezet had waar je ze gemaakt hebt zou je nog afvragen of het niet in het buitenland zou zijn geweest . Die rijp op de boomstronk geweldig. Dit is echt genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Ghita, prachtige sfeerbeelden. Geeft echt een winters gevoel... Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wauw, Ghita, als je dit blog zo ziet, zou je denken dat we al een fikse winter achter de rug hebben. Prachtig, die witte landschappen. En dan de mooie herten in die omgeving. Een aantal foto's daarvan zijn nog extra mooi, door het bijzondere licht: 8,9,12,14 en 18. Ik hoop toch ook eens met deze omstandigheden door de AWD te lopen.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita
    Wat 'n sfeerfoto's heb je gemaakt, vooral de rijp en de Damherten staan er mooi op zo ook van het landschap, geef toch weer 'n ander sfeertje.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig allemaal! Oh ik houd zo van dat weer! Heerlijk! En jij ook, dat weet ik.

    Fijne kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ik geloof direct dat dit genieten met een hele grote G is Ghita want zo ziet het er ook uit. Werkelijk prachtige platen met zelfs een gouden gloed erbij. De rijp is ook al zo mooi maar de hertjes komen echt supermooi uit in deze koude maar zonnige foto's. Echt super.
    Ook voor en al je dierbaren om je heen een paar hele fijne kerstdagen en alle goeds en moois voor 2017. dat we in dat nieuwe jaar ook weer van elkaars mooie fotomomenten mogen en kunnen genieten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi GHita,
    Wat sprookjesachtig mooi! Wat een fantastische sfeer. Je hebt het goed overgebracht. Zo knap gefotografeerd!
    En bedankt voor je kerstwens op je kerstkaart met een poepie van een roodborstje ;-)
    Ik wens je ook mooie feestdagen en een heerlijk 2017!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige blog weer Ghita! Ik geniet er van en ik hoop in het nieuwe jaar nog heel veel blogs kan lezen! Mooie feestdagen gewenst en een prachtig 2017! Groetjes Ankie van der Meer

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Ghita,

    Wat een schitterend licht heb je in een aantal foto's. Mooi met de wit berijpte omgeving, wat vooral in foto 3 erg goed tot z'n recht komt. Dan maakt het ook niet zoveel uit wat voor dier er op staat, maar het is natuurlijk wel erg fijn wanneer dat nou net een mannetjes damhert is. Foto 6 (berijpte gras) is ook zo'n hele fraaie. Heerlijk toch wanneer je op dat soort dagen de natuur in kunt. Heel mooi gedaan.
    Jij ook fijne kerstdagen en een goed 2017 toegewenst.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heerlijk al die herten in dat winterse landschap. Je hebt er hele mooie foto's van kunnen maken. Helaas duurt de winter in Nederland vaak maar een paar dagen. Gelukkig was jij op het goede moment in de AWD.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een schitterende plaatjes en wat lekker als je met zulk prachtig weer de natuur in kan met je camera. voor mij zijn ze allemaal even mooi ook de macroplaatjes zijn top ! Ook goede kerstdagen en weer veel fotoplezier in het nieuwe jaar, groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, dit is winterweer zoals je het graag ziet, alhoewel het best nog wat witter had gemogen. Hier aan de kust was duidelijk minder rijpvorming dan elders, maar toch mogen we niet klagen. De wegen blijven zo wel goed begaanbaar. Jij had op 4 december duidelijk nog net ietsje meer wintersfeer dan op 6 december. De landschapjes zijn het mooist, maar ook de macro's zijn fraai. Dat is inderdaad niet heel erg makkelijk vastleggen. Ook heel herkenbaar dat je veel plaatjes schiet omdat het zo weer weg kan zijn.
    Groetjes, Dick

    PS: kan het zijn dat ik van je mailinglist ben afgevallen? Volgens mij krijg ik geen berichtjes meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb geen idee, heb nooit zelf een mailing list voor deze blog ingesteld,die had ik wel bij mijn punt.nl blog, maar daar ben ik gestopt. Wil je deze blog volgen,kun je rechtsboven je mail adres invullen.
      groetjes Ghita

      Verwijderen
    2. Ik heb inmiddels een Bloglovin' account en daar heb ik jou uiteraard ook bijgezet. Is erg handig. Groetjes, Dick

      Verwijderen
  20. Hallo Ghita,

    Mooie winterwandeling zo door de AWD, ik heb lekker meegelopen en genoten van de winterse sfeer!

    Fijne kerstdagen en een mooi en gezond 2017!

    groeten, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita