zondag 11 december 2016

Speulderbos

In de herfstperiode hoop ik altijd één keertje naar het Speulderbos te kunnen. Het bos met de dansende bomen. En liefst als de kleuren op zijn mooist zijn èn als het een beetje mistig is.
Tja , dan moet je ook nog op zo'n dag net vrij zijn.....


Op zaterdag 26 november was het zo'n dag, het was mistig, de herfstkleuren waren nog deels aanwezig en ik was vrij. En laat nu juist op deze dag mijn vriendin Marion haar verjaardag vieren met daarbij ook een wandeling met het hele gezelschap door het mooie Speulderbos.





Vanaf het Boshuis bij het plaatsje Drie wandelden we het bos in....Het was mistig, maar af en toe kwam er een klein beetje zon doorheen.








Dit is waar ik op hoopte,mist en nog wat kleur in de bomen..









De dansende bomen zijn nog niet zo makkelijk te fotograferen










ijshaar, ik had dit nog nooit gezien en vond het dan ook prachtig om te fotograferen. Helaas had ik niet de tijd om hier uitgebreid te blijven zitten,  de wandeling ging namelijk verder......maar mocht ik het ooit weer zien, dan ga ik er toch echt wel even wat meer aandacht aan schenken.








Wat verderop lag nog een tak met ijshaar.


ijshaar is een zeldzaam verschijnsel van een wollige ijsstructuur die ontstaat op dood hout.  Het ontstaat als de lucht temperaturr onder het vriespunt komt bij een hoge lucht vochtigheid. De in het dode hout aanwezige schimmels zorgen dat er water uit het hout naar buiten wordt geperst dat daarna direct bevriest.  










Wat een totaal andere sfeer als de kleurrijke herfstfoto's van een paar weken eerder rond de Posbank, toen de bladeren nog aan de bomen zaten en de zon uitbundig scheen. 








Proberen nog een beetje licht te vangen....fotograferen in het bos lijkt eenvoudig, bomen lopen niet weg, maar ik zeg het eerlijk, ik vind dit veel moeilijker dan een hert of vos fotograferen.








Mysterieus sfeertje









Toch nog wat herfstkleuren




zonnestralen


Rond een uurtje of half 4 waren we weer bij het Boshuis, waar ook de auto's geparkeerd stonden. De zon was verdwenen en de mist werd dikker en daarmee werd het ook meteen erg koud. De warme thee bij mijn vriendin thuis was dan ook heel erg welkom.



19 opmerkingen:

  1. Je tweede en de laatste foto vind ik de mooiste van deze serie. En natuurlijk ben ik helemaal jaloers op die ijshaarfoto's, ik heb het fenomeen nog nooit in het echt gezien laat staan gefotografeerd!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie herfstfoto's Ghita. Prachtig die lichtstralen zo tussen die bomen.
    En wat bijzonder is dat ijshaar. Dat heb ik echt nog nooit gezien. Echt super gaaf gefotografeerd.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Ghita,
    leuk om dat ijshaar te zien, schijnt toch echt wel zeldzaam te zijn.
    Je tweede foto is heel sfeervol; mooi ook het bruin nog aan de tak. Maar met wat zonlicht erop spreken foto's mij meer aan. Ik vind dan ook je laatste foto het mooist.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige serie Ghita. Ijshaar had er nog nooit van gehoord. Gr. Paul.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ghita,
    Prachtige serie. Ijshaar nog nooit van gehoord . Die bomen met de mist ja het heeft iets mystieks geweldig genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige sfeerplaatjes... Zo mooi. En ijshaar heb ik ook nog nooit gezien. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ondanks dat je niet veel tijd had om te fotograferen is het een mooie serie geworden. Prachtig bos is het daar, wij hebben er wel gekampeerd in Drie. Vooral de tweede foto springt er voor mij uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige foto's. Ik was die dag "op doorreis" langs deze fraaie bossen en had geen camera mee. Dus extra leuk om van jouw foto's te genieten. En ijshaar..... dat staat bij mij ook nog op mijn verlanglijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow!! Als ik deze foto's zie krijg ik zin om penselen en verf te pakken en achter mijn ezel te gaan zitten! Welke zal ik dan nemen? Waarschijnlijk de zwarte en grijze stammen waar de zonnestralen doorheen vallen. Echt een uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het echt gaat schilderen ben ik heel benieuwd naar het resultaat. Laat je dat dan zien in jouw blog?
      groetjes Ghita

      Verwijderen
  10. En zo heeft iedereen zijn verlanglijstje.
    Dit bos staat op de mijne in de top 10.
    Prachtige foto's Ghita, de mist zorgt voor een mysterieus sfeertje.
    De zonnestralen zorgen voor het gevoel van hoop en een nieuwe dag.
    En dat ijshaar, wow wat heb je dat mooi in beeld gebracht.
    Super blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tjaa, zo ziet het Speulderbos er heel anders uit dan toen wij er waren, een maand eerder. Misschien wat minder kleur, maar toch een paar prachtige, sfeervolle platen, met voor mij als favoriet nr 2. Daarnaast ook 8. Vreemd genoeg vind ik die laatste mooier in de kleinere weergave. Lastig dat je met een groep was en niet echt de tijd kon nemen, want die dansende bomen goed vastleggen valt idd nog niet mee, maar nr.6 is toch wel een mooi, swingend plaatje geworden. Het lijkt me ook balen dat je dan net op die dag ijshaar tegen moet komen... een fascinerend natuurverschijnsel dat ik ook nog eens hoop te aanschouwen.
    Groetjes, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Ghita,

    Een schitterende serie sfeerbeelden met nummer 2 als absolute knaller. Het standpunt, de bruine blaadjes, mist en boomstammen, alles klopt in die foto. Erg mooi. Misschien dat een staande uitsnede nog mooier is, omdat de stammen dan nog mooier uitkomen. Leuk dat je het ijshaar hebt gefotografeerd. Mooi spul is dat toch.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Ghita,
    Prachtige serie van mijn favoriete bos, wat een heerlijke mistige sfeer heb je vastgelegd. Ook het ijshaar is geweldig leuk, ikzelf heb het daar ook 1 keer waargenomen prachtig om te zien. Ik heb weer genoten van je serie!
    Groeten, Hanry

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Onder deze omstandigheden door de bossen dwalen geeft altijd een speciaal gevoel. Het valt dan niet mee om dat gevoel via beelden over te brengen. Ik dat het jou goed gelukt is. Het ijshaar was een interessant extraatje. Dan is het jammer dat je niet voldoende tijd had om er mee aan de slag te gaan zoals je wilde. Je hebt in ieder geval gezien, en dat kan ik niet zeggen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita,
    dit zijn echt onwijs mooi foto's van een bos met én kleur én mist.
    Echt heel mooi gefootgrafeerd. Ook het ijshaar is supermooi. Ik hoop dat ook ooit eens tegen te komen :-) Foto 2, 8 en 10 zijn echt helemaal geweldig!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie plaatjes laat je weer zien van het Speulder- en Sprielderbos, ik kom er regelmatig en het is elke keer weer anders het verveelt nooit. De tweede plaat vind ik prachtig, mooie die ene tak met blaadjes en de rest een beetje mystiek eromheen. Ijshaar is in deze omgeving genoeg te vinden maar moeilijk om ze mooi op de foto te krijgen. Ik heb weer genoten van je blog, groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita,

    Inderdaad een erg mooi bosgebied, ik was enkele jaren geleden daar in de buurt op vakantie, maar op dat moment was het niet zo'n fotogeniek weer. Je hebt werkelijk parchtige platen geschoten daar met nr. 2 als absoluut hoogtepunt, een echte beauty. Mooi spul zeg dat ijshaar, ik heb het nog nooit gezien. Nr. 6 vind ik ook een mooie, maar ik zou hem bij die boom links afsnijden. Ik ben het met je eens dat bosfoto's maken vaak onderschat wordt, de lichtomstandigheden zijn vaak erg lastig.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita