maandag 26 december 2016

Amsterdamse Waterleidingduinen December: Wintergasten

Nog een kleine AWD blog met Decemberfoto's.....
De wintergasten zijn er weer. Oktober is de maand van de damhertenbronst, dan komen de herfstkleuren en de paddenstoelen in november en ja....dan kijk ik uit naar de wintergasten, want zonder echt winterweer, is december toch wel een saaie fotografiemaand.



De grote zaagbekeenden zijn vaak de eerste wintergasten die in de AWD arriveren. Half november zag ik al een grote groep, maar die zaten ver weg en waren superschuw, dus al gevlogen voordat ik een foto kon maken. Deze twee waren een stuk minder schuw en zo maakte ik begin december mijn eerste foto van een zaagbek eend koppeltje.






De wilde zwanen waren laat dit jaar,vorig jaar maakte ik al op 5 november de eerste foto van een wilde zwaan, deze twee spotte ik op 6 december in het infiltratiegebied.





Een week later zat er een grotere groep in het infiltratie gebied, maar helaas lieten de (licht) omstandigheden het niet toe er een heel goede foto van te maken. Dus die wens blijft voor januari en februari staan. Wat zijn het toch mooie vogels.





Op de koudere dagen waarbij het nauwelijks waait, zie je veel vogeltjes, dit pimpelmeesje zat steeds in de schors van deze tak te pikken, misschien zitten er net onder het schors nog wat insektjes.






Dit roodborstje trok mijn aandacht met zijn gezang. Hoog in een boom zat het mooi te poseren.







Het goudhaantje,je hoort ze overal in het gebied. Hun hoge piepgeluidjes zijn heel herkenbaar. Maar zie ze dan nog maar eens te vinden. Dit vogeltje zat mooi in het laatste zonlicht en bleef heel eventjes stil zitten, ik maakte een hele serie, maar slechts deze foto was goed. De rest....onscherp en heel veel lege takken, omdat de vogel net gevlogen was. Het zijn drukke beestjes die bijna nooit stil zitten.






Ook de brilduikers zijn er weer,dit mooie mannetje kon ik op een zonnige dag fotograferen. Vrouwtjes brildruiker heb ook gezien, maar die afstand was te groot voor een mooie foto,maar wie weet komt ook dat in januari of februari nog.






Tafeleenden met tussen hen in een vrouwje kuifeend. Die dag vroeg ik mij af hoe vogels aan hun naam komen, zoals deze tafeleenden. Even Google geraadpleegd:

Betekenis wetenschappelijke naam: eend als wildgebraad. De Nederlandese naam,overgenomen van het Duitse Tafelente, benadrukt het feit dat de eend als wildgebraad een smakelijk gerecht op tafel is.







Kuifeendjes zijn geen wintergasten, je ziet ze het hele jaar door en ze doen het goed in ons land, want hun aantal lijkt steeds maar groter te worden. Deze zwommen mooi in het licht en door de weerspiegeling van het riet leek het water wel van goud.






De grote gele kwikstaart is ook een vaste wintergast in de AWD. Deze foto is meer een bewijsplaatje dus ook voor deze vogel hoop ik de komende wintermaanden nog kansen te krijgen.






Ook met de grote zilverreiger gaat het goed. Deze reigersoort had ik zelf nog niet eerder gezien in de AWD. Op een koude winterochtend stond de reiger aan de waterkant te vissen, precies in het ochtend zonnetje dat net boven de duinen uit was gekomen.







Knobbelzwanen blijven ook prachtig om te fotograferen, hier in het ochtend licht. Het was een beetje mistig boven het water en dat zorgde voor een mooi sfeerplaatje.








Nog een winter plaatje,  de rijp op het gras. Jammer dat het zo snel alweer verdween. Ik hoop ook hiervoor weer in de komende periode nog kansen te krijgen. En eigenlijk wens ik nog eens een dag met sneeuw.......






Langs het betonnen kanaaltje, rijp op de grond, damp boven het water en mooie zonneharpen. Dat zijn die winterochtenden waar ik zo van kan genieten.





De Zwanenplas, hier zag ik brilduikers, tafeleenden, krakeenden, veel meerkoeten en bij een eerder bezoek ook  krooneenden. Helaas was het die dag nogal grijs en vond ik de foto niet goed genoeg voor de blog,dus ook voor de krooneenden ga ik nog in de herkansing.





En al vroeg gaat de zon weer onder en komt er een einde aan weer een mooie wandeling in de AWD.

Dit was de voorlaatste blog van 2016........de laatste blog komt op 31 december, het bekende jaaroverzicht.


12 opmerkingen:

  1. Prachtige fotos Ghita Was weer genieten Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. December is inderdaad een saaie mand op fotografiegebied. Je moet echt zoeken naar leuke onderwerpen en/of een beetje geluk hebben. Dat had jij in ieder geval met de zilverreiger. Dat vind ik het mooiste plaatje uit deze serie, gevolgd door de knobbelzwanen in de nevel. Nevel doet het altijd wel goed, want ook je betonnen kanaaltje met zonneharpen is prachtig. Goudhaantje de voorste staat er ook prima op. Je hoort ze inderdaad heel veel, maar meestal zitten ze - als je ze al ziet - heel hoog in de bomen. Ik heb ook al heel wat mislukte foto's weggegooid, maar we blijven het gewoon proberen!
    Groetjes en prettige jaarwisseling,
    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Ghita,

    Ze zijn weer mooi maar voor mij springt het goudhaantje er uit in die prachtige gevormde boom. Ja, en natuurlijk het roodborstje. De rijp bij het betonnen kanaalbrugje is ook erg mooi maakt er een aparte foto van. Het was weer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    De keren dat ik in november en december in de AWD geweest ben zijn tamelijk schaars. Veel van wat jij gezien hebt heb ik ook gezien, maar nog te vaak op een grotere afstand dan ik prettig vind. Weinig foto's tot nu toe. Dat neemt niet weg dat het wel prettig wandelen was, al leverde het fotografisch gezien weinig op. Het begin is er, nu maar hopen op meer in de komende tijd. In ieder geval laat je goed zien hoe mooi het daar toch kan zijn.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtig mooi en vooral sfeervol blog.
    Vooral de foto van het kanaaltje met de mist er boven en de rijp op de grond.
    Wat ik ook een mega gave plaat vind is het goudhaantje.
    Vooral omdat ik hem nog nooit gezien had, wat een schatje.

    Ik heb weer genoten en weet nu al dat ik dat in 2017 ook weer zal doen bij je.

    Fijne dagen en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita
    mooie serie van die wintergasten maar ook die zilverreiger die zit er al een tijdje in de awd.
    veel foto plezier in 2017
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Werkelijk prachtige foto's Ghita!
    De laatste 4 zijn echt onwijs mooi en heel sfeervol!
    Jij hebt tenminste al wilde zwanen en zaagbekken maar ik hoop die ook nog te fotograferen. Erg leuk ook het pimpeltje, roodborstje en goudhaantje. Echt een geniet serie is deze.
    Groetjes, Helm,a

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Wat een heerlijke blog, zeg! Ik ben gek op zaagbekken, dus extra genieten van dit paartje. De brilduiker en wilde zwaan, soorten waar k ook ieder jaar naar uitkijk. Prachtige sfeerfoto's ook van de knobbels en de grote zilverreiger. Je eindigt met een paar landschapsfoto's die ik echt super mooi vind. Vooral de eerste (ft 14) pffft wat had ik graag naast je gelopen om deze prachtige sfeer van dichtbij te proeven. Fijne blog!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita
    Weer 'n mooie variatie van opnames heb je gemaakt. Wilde zwanen heb ik helaas nog niet gezien, het Goudhaantje heb je er mooi op staan ondanks ze erg bewegelijk zijn, ook de andere vogels heb je mooi in beeld gebracht, de opnames van de omgeving en vooral langs het betonnen kanaaltje met rijp en damp vind ik 'n super foto.
    Wens je hierbij 'n fijne jaarwisseling en 'n gezond en fotojaar voor 2017.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita, wat veel vogels heb je gezien! Het goudhaantje vind ik ook zo leuk maar zo snel, het is jou gelukt er een foto van te nemen. De zilverreiger zag ik de laatste keer dat ik er was ook. Mooie eendjes...oei die tafeleenden, ik wil ze niet eten hoor. Allemaal weer goed om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Ghita,

    Heel fraai verzamelingsblog weer met een aantal soorten welke ik graag tegengekomen was vorige week. Het paartje zaagbekken en de brilduikers zijn mooie wintergasten en ook het goudhaantje heb je er mooi op. Altijd lastig en het kost inderdaad wat moeite voor 1 goede plaat. De laatste drie foto's zijn erg fraai. Ik let daar helaas veel te weinig op en deze foto's laten maar weer eens zien dat dit toch een gemis van mijn kant is.
    Mooie serie foto's.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb weer genoten van je mooie reportage, Ghita.
    Knap, dat je dat beweeglijke kleine goudhaantje toch op de foto hebt gekregen.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita