woensdag 3 juni 2015

Natuur rond Leiden mei 2015

In mei lijkt de natuur wel te ontploffen, ineens is alles groen, staat er veel in bloei en komen de eerste vlinders tevoorschijn. Kortom, tijd voor een selectie foto's die ik in mei in de omgeving van Leiden maakte


 In park Cronesteijn staat het begin mei vol met daslook. De geur vind ik niet erg dus ik kan het daar best een poosje uithouden tussen de naar knoflook ruikende bloemetjes



 Maar het valt nog niet mee om daslook goed te fotograferen, hier heb ik door de begroeing heen gefotografeerd, op zoek naar wat zachte tinten. Gelukkig scheen de zon niet al te fel deze dag.



 Koolzaad stond er ook overal....gek genoeg werd dit koolzaad niet door vlinders bezocht, ik was echt verbaasd dat ik ook op zonnige dagen nauwelijks vlinders zag.



 Pinksterbloemen, ik heb ze allemaal afgespeurd, op zoek naar dat vlindertje dat ik nog zo graag wil fotograferen....het oranjetipje.
Ineens zie ik iets fladderen boven de pinksterbloemen, het gaat zitten en.........



 helaas, geen oranjetipje, maar wel een klein geaderd witje. Dit is dus zo'n beetje de eerste vlinder die ik dit voorjaar fotografeerde



 De vogeltjes hebben het in deze tijd druk met nestjes bouwen en later de jongen voeren. Dit kauwtje heeft ook wat verzameld, een worm of rups zo te zien, maar hij eet deze zelf op.



 een blauwe reiger op de uitkijk. Als ze zo staan, vind ik ze toch ook wel leuk om te fotograferen.



 Van meneer fazant krijg ik niet snel genoeg, zeker bij zo'n mooie achtergrond. In Cronesteijn zitten nog steeds veel fazanten.



 Op weg naar huis kwam ik bij een slootje deze zwanenfamilie tegen. Ik ben afgestapt en aan de slootkant gaan zitten, waar ik mij bijna anderhalf uur heb vermaakt.



 Een beetje door het riet heen gefotografeerd zodat ik een laag standpunt kon innemen.
De zwanenfamilie kwam mijn kant op zwemmen en wat ik niet verwachtte....ze kwamen op de kant.


Ik ben een paar meter verder naar achteren gaan zitten, toch een beetje op mijn hoede, want je weet het nooit met zwanen die jongen hebben. Maar dit paartje bleef rustig, op de kant gingen ze zich lekker poetsen, de kleintjes volgen het voorbeeld. Voorbijgangers (zowel wandelaars als fietsers)...het maakte helemaal niet uit voor de zwanen, bleven staan en keken ernaar of maakten een foto.



 Even uitrekken..



 Het kleine zwaantje is net uit het water gekomen, en is een beetje vies.



 Dit is gewoon zo schattig. De kleine zwaantjes bleven een tijdje poetsen en vervolgens gingen de oogjes dicht....



 Welteruste!



 Eind mei, op een zonnige ochtend, ben ik nog even naar Cronesteijn gegaan, in de hoop daar vlinders te fotograferen....
maar wederom viel het tegen met de vlinders


Wel een uitbundig zingende kleine karrekiet, meestal hoor ik die wel maar zie ik ze niet, maar deze vogel liet zich heel mooi zien, al blijft het lastig fotograferen tussen het riet door.



Toch nog een vlinder, de kleine vuurvlinder



twee bonte zandoogjes die om elkaar heen fladderde, heel lastig om dit te fotograferen, ook met het verkeerde licht...maar deze foto heeft toch wel wat.
Cronesteijn in mei heeft toch wel wat variatie laten zien. Ik hoop in de zomermaanden dan wat meer insekten te kunnen fotograferen in dit gebiedje. De ooievaar zit op de nieuwe nestpaal (nadat eind maart hun vertrouwde nest was omgewaaid) maar er zijn geen eieren denk ik. Ik zie ook steeds maar 1 ooievaar. Helaas, geen kleintjes dit jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita