donderdag 18 juni 2015

Amsterdamse Waterleidingduinen juni 2015 (2)

In mei en juni ben ik een aantal keer naar de Amsterdamse Waterledingduinen geweest. Het gebied is in het voorjaar zo mooi, er is zoveel te zien, het is gewoon teveel om allemaal vast te leggen. Met de vlinders lukte het nog niet zo om ze mooi op de foto te krijgen, maar dat komt vast nog wel, als het in de AWD net zo'n goed vlinderjaar wordt als vorig jaar. De wens om een uitsluipende libel vast te leggen ging niet in vervulling, ik was er waarschijnlijk net niet op het moment supreme. Maar ik heb vooral genoten van de wandelingen en het prachtige weer op de dagen dat ik daar was. Hier een selectie van foto's die ik tijdens mijn wandelingen heb gemaakt.
De maand mei staat in de AWD voor verandering. Niet alleen de natuur verandert waarbij het ineens overal groen wordt en het wit van de bloeiende meidoorn tevoorschijn komt. De damherten gaan hun wintervacht inruilen voor de zomervacht, dat is op deze foto goed te zien, de bekende bambi vacht met de witte stipjes komt weer tevoorschijn. Deze beide dames lijken ook nog voor kleine hertjes te gaan zorgen. Maar dat zal vooral in juni gebeuren.

Dit plantje, hondstong, staat door het hele gebied. Een paar jaar geleden heb ik er zelfs nog een heel veld vol van gezien. Nu zijn het vooral losse planten. 


Ook de varens ontrollen zich weer



Mei is de zandhagedissen maand, in die maand krijgen de mannetjes de mooie groene kleur en zie je op steeds meer plaatsen op lage boomstronken hagedisjes die zich warmen in het voorjaarszonnetje

Dit was een klein hagedisje, met een hele lange staart

Na de tjiftjaf, fitis en nachtegaal (in maart en april) voegt in mei nog een luid zingende vogel zich in de AWD toe aan de toch al rijke vogelwereld....de grasmus.

De icarusblauwtjes laten zich ook in mei weer voor het eerst zien. Ook de kleine vuurvlinder heb ik weer veel gezien en af en toe een kleine parelmoervlinder, maar die heb ik nog niet naar tevredenheid gefotografeerd, dat geld ook voor de st. jacobsvlinder, tja, ik wordt steeds kritischer met de blogselectie.

Parende icarusblauwtjes op een duindoornstruik. 

Het landschap in mei..fris groen, bloeiende meidoorn en mooie Hollandse stapelwolkjes.

De mannetjes hebben eind april hun gewei afgeworpen en eind mei hebben ze alweer kleine bastgeweitjes. Wat gebeurd er toch veel in de natuur in die maand mei.

Een van de bekende vossen, maar dan anders.....

Begin juni had ik een mooi natuurmoment op de Beukenlaan, waar mijn aandacht werd getrokken door het roepen van een jonge specht. Ik volgde de moeder, vond het gat....heel hoog in de boom en maakte een serie foto's van het voeren van het jonge spechtje door de moeder.
Dit was na het eerste bezoekje van moeder specht, dat ik kon vastleggen, ze vloog weg, maar was binnen 5 minuten terug, ze roept dan ook, waarom het jong harder gaat schreeuwen en het koppie naar buiten steekt.

Een snavel vol insekten


En dan vertrekt moeder specht weer, voor de volgende ronde.


Ook de libellen, waaronder deze viervlek, komen in mei weer tevoorschijn, net zoals de verschillende soorten waterjuffers.

 En soms heb je dan een onverwachte ontmoeting met een jong vosje....eerst van grote afstand, later nog van iets dichterbij.

Begin juni kon ik dit jonge vosje fotograferen, en niet op de bekende vossenplek maar ergens anders in de AWD. Dan is zo'n ontmoeting verrassend en des te leuker. Jammer genoeg had ik maar 1 goede foto, het vosje verdween in de beschutting en liet zich niet meer zien, moeder vos ook niet trouwens.

Ik hoop deze maand (juni) nog wat meer vlinders en libellen te fotograferen, misschien laten de jonge vosjes zich zien en kan ik de boomkikker vastleggen. En in juni worden de damhertkalfjes geboren, altijd een mooie periode. Dus ook komende tijd hoop ik regelmatig een rondje in de AWD te lopen en vast te leggen wat ik daar tegenkom en dat komt dan natuurlijk weer allemaal terug in de volgende AWD blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita