zondag 5 februari 2012

Sneeuw! Topdag in de waterleidingduinen

Zaterdag 4 februari..ik wachtte al de hele winter op wat sneeuw, en ja hoor, precies in het weekend was ons land bedenkt met een mooi wit laagje sneeuw.
Ik hoefde niet lang na te denken toen Henk mij vrijdag belde of ik met hem mee wou naar het AWD. Deze blog bevat weinig woorden en veel foto's. Maar soms zijn woorden overbodig.
Ochtendgloren in een berijpt AWD.
Wilde zwanen op het ijs. Zo dichtbij zie je ze niet vaak. En ze bleven rustig zitten, helemaal niet bang of verstoord.

rijp zet zich af als ware kunstwerkjes op de takken van bomen en struiken.
Wondere witte wereld.
Damhertje speelt verstoppertje.
We hebben deze dag weinig damhertjes gezien, maar dat mocht de pret niet drukken.
Want ik wilde vooral wilde zwanen zien in het winterse landschap. Die kreeg ik te zien. Zelfs een groep van zo'n 30 exemplaren. Deze lagen wel erg mooi in het licht.
Als de kanaaltjes dichtvriezen en er maar enkele wakken overblijven, gaan alle eenden daarheen. Mooi voor ons want zo heb je kuifeendjes, een brilduiker, dodaars en krakeenden op 1 foto. Ook de wintertaling was erg dichtbij. Omdat ik zoveel eendenfoto's heb, komen die nog in een aparte blog.
Een bonte strandloper, die had ik nog niet eerder gezien in het AWD. Het vogeltje zat helaas in de schaduw, maar kwam steeds dichterbij ons. Deze foto vind ik ondanks het wat blauwige zweem erg mooi met de spiegeling van de vogel.
Een konijntje in de sneeuw, gewoon een schattig plaatje. Onze dag was al top, maar we hadden nog als wens..een vos in de sneeuw.
Ook al is het een van de tamme vosjes, het is toch een mooi plaatje.
Het werd wel erg druk met fotografen, logisch want net als  ik hebben velen de wens om een vos mooi in de sneeuw te fotograferen. Wij namen afscheid van de bekenden die we daar tegenkwamen en liepen verder naar de volgende verrassing.
Een ijsvogel in het riet. Wauw, wat een topdag. Een ijsvogel zien is al heel wat. Eentje fotograferen is nog lastiger  en vaak kun je dat alleen vanuit een vogelhut. Maar deze ijsvogel zat aan de overkant van het kanaal in het riet en dook regelmatig omlaag om in het kleine open stukje water  een visje te pakken.
voor de ijsvogeltjes is dit koude weer niet goed. Het is te hopen dat er genoeg water open blijft zodat deze mooie beestjes hun vis kunnen blijven vangen.
Sommige kanaaltjes stromen en blijven open. De grote zaagbekeenden vinden prima en zijn niet eens zo schuw meer, we konden dit paartje dicht naderen en daardoor goed op de foto krijgen.
Ook de roodborst poseerde als een gewillig model.
Herten in de sneeuw. Ook altijd mooi om te zien.
Wat was het een mooie dag. Sneeuw, zon, bijna geen wind en zoveel te zien.
Dit was genieten met een hele grote G. En......er volgt nog een blog met brilduiker, wilde zwanen, ijsvogel, nonnetje, en nog meer winterse plaatjes, maar dat later.

2 opmerkingen:

  1. Ben begonnen met het overzetten van mijn mooiste blogs vanuit Punt.nl naar blogger. Dit was een van mijn allermooiste blogs, laten we hopen dat deze winter ook van dit soort dagen gaat brengen.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita