vrijdag 17 februari 2012

Bambi en de wintergasten

Vrijdag 17FEB12, een dag die wat grijs en nevelig begon, maar waarop smiddags de zon doorbrak en met een temperatuur van een graad of 8 en bijna geen wind, voelde het bijna lente achtig aan. Ook de bosvogeltjes voelden dat blijkbaar, want de pimpelmezen zaten achter elkaar aan, de vinken zongen boven in de boom of struik en ook de zangliijster liet zich horen.
Deze koolmees bleef een tijdje op 1 tak zitten en zong ondertussen wat. De pimpelmeesjes bleven geen seconde stil zitten, dus die kreeg ik vandaag niet op de foto, wie weet een volgende keer.
Bambi. Wat een lieffie. Ik naderde heel rustig en het beestje bleef liggen, zodat ik van behoorlijk dichtbij deze foto kan maken. Die oogjes met wimpers, echt schattig (smelt).

De stoere hertenmannen ware ook in het bos. Deze meneer staat in de houding, afwachtend wat ik zou gaan doen...ik maakte wat foto's en liep rustig weer terug, waarop de herten verder gingen grazen.
Alweer zo'n lief koppie. Nu zul je misschien denken, steeds weer die herten, verveelt dat nou nooit. Nee hoor, ik vind ze elke keer weer geweldig om te zien. Nu merk ik wel dat ik op zoek ben naar ander soort hertenfoto's, maar dat valt niet mee, dan staan ze op een mooie plek in een leuke houding, op het moment dat je afdrukt lopen ze net verder of draaien ze hun kop weg. Dus toch maar weer een wat statisch geposeerd plaatje. De uitdaging voor de rest van het jaar....ander soort hertenfoto's.....
Ik zag dat er toch nog veel water dichtgevroren was, of in ieder geval, bedekt met een dun ijslaagje. Een deel van het Zwarteveldkanaal was open, en daar trof ik deze prachtige krooneenden. En het zonnetje brak door, wat wil je nog meer, dit is prachtig...zo valt die mooie roodbruine kop pas echt goed op.
Meneer en mevrouw krooneend.
Splash....ik wilde de krooneend fotograferen, en ineens kwam er al spetterend een kuifeend langs. Wel een grappig moment, een verbaasde krooneend en een wazige kuifeend.
Wat minder wazige kuifeendjes, links het mannetje en rechts mevrouw kuifeend.
Ik zag een stuk of 5 wilde zwanen, wat verder nog 4, maar het riet zat in de weg voor mooie foto's, deze poetsende wilde zwaan zat precies op een plek waar het riet een opening had.
 
Ik liep door naar de schuilhut, waar deze keer geen vos te bekennen was. Het ijsvogeltje zag in nog net in een flits wegvliegen, en verder was het weer heel gezellig met bekende bloggers (Ria en Kees). Even een praatje gemaakt, wat gegeten en daarna weer op pad, richting het infiltratie gebied. Helaas weinig wintergasten daar. Wel andere vogeltjes..
De staartmeesjes zijn ook al van die hyperactieve  diertjes, dat ze even stil zitten is echt een gelukje, zeker als ze dan ook nog met hun kopje niet in de takken verstopt zitten.
Dit was de enige redelijke foto die ik kon maken, heb wel veel staartmeesjes gezien. Ze zitten altijd in groepjes, dus als je er eentje ziet of hoort, dan zijn er vaak nog meer in de buurt...dus meer fotografiekansen.
Het nonnetje (vrouwtje) kreeg ik op die mooie zonnige zaterdag niet goed op de foto, omdat er steeds andere eenden voor haar zwommen. Dit nonnetje zat even alleen en ik maakte een foto, daarna ging ze ervandoor, misschien toch van mij geschrokken (sorry vogeltje).
Bij de uitgang Oase zag ik nog deze Gaai , dus net voordat ik mijn camera op ging ruimen, maakte ik deze foto. Wat is een gaai toch mooi.
 
Op de terugweg liep ik langs het betonnen kanaaltje, ik hoopte daar nog de grote gele kwikstaart tegen te komen, die er in de koude winterweken steeds zat. Geen kwikkie,maar wel een hert dat een bad nam.
En als laatste weer een landschapje, het nieuwe kanaal waar nog een dun laagje ijs op lag. De mooie wolkenlucht en de kleuren van het landschap deden mij even stilstaan om deze foto te maken.
 
Ik had weer erg veel foto's, meer dan ik in een blog kan plaatsen, maar zo kijk ik wel kritisch wat de mooiste foto's zijn, en ja...soms is het moment mooier dan de foto. En daar gaat het toch om, genieten van die mooie natuurmomenten. Ik was blij dat ik deze dag toch naar de AWD ben gegaan, want het was weer heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita