zondag 12 februari 2012

vogels met koude voeten in de stad

Nog even  terug naar vorige week, toen het nog winter was. Sneeuw en ijs, een koude wind. Voor de vogels niet leuk. In dit soort omstandigheden trekken vogels naar plekken waar het water nog open is, in de hoop daar nog wat eten te kunnen vinden.
Een aalscholver op het ijs in de Leidse binnenstad. Hiij tilde steeds een poot op, had zeker last van koude voeten.
Hij zat dichtbij genoeg om een mooi portretje te maken.
Ook in de binnenstad....grote zaagbekeenden. Het was een donkergrijze zondag, wanneer er meer licht was, had ik veel betere foto's kunnen maken. Maar dit was toch wel bijzonder. Jammer dat ik er niet aan heb gedacht een overzichtsplaatje te maken van de gracht waar deze vogels zaten.

Mevrouw zaagbek kwam even op  de kant staan, en op de achtergrond zwom een fuut voorbij.
Echtpaar zaagbek. Er zaten zo'n 8 zaagbekeenden, 3 aalscholvers en een aantal kuifeenden in het water.  Het viel me op dat er toch best veel water open is gebleven in de stad.
 
Een paar dagen eerder, in park Cronesteijn. Een grauwe gans op weg naar het wak.
De ganzen verzamelen zich  in het wak.
Gans ontmoet knobbelzwaan.
Deze meerkoet fotografeerde ik weer op de grijze zondag, bij de poelgeest polders (Warmond).
De grote zilverreiger. Die zat ineens in de sloot achter het gebouw
waar ik werk. Ook gezien rondom ons bedrijf: zaagbekeenden en nonnetjes.
Helaas geen ijsvogel, maar zoals je ziet, in de barre tijden trekken de vogels
steeds dichter naar de bewoonde wereld.
 
Als afsluiter nog een winters landschapje, park Cronesteijn.
De winter duurde 2 weken, van mij had het wat langer mogen zijn, maar als ik zo naar de gevederde vriendjes kijk, is het voor hen goed dat de dooi is ingevallen en zij weer overal  hun voedsel kunnen vinden. Hiermee zullen de wintergasten ook weer uit de Leidse binnenstad wegtrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita