donderdag 25 januari 2024

Zeehondjes en vossen in de winter.

 Een januari met twee weken winter, zoals het hoort. Kou, een beetje sneeuw en af en toe wat zon. Weinig wind dus.......alle ingredienten om te genieten. 

Vos op het ijs. Dit was wel mijn mooiste winterse plaatje van januari. 


Helaas was het in deze periode lastig om vrij te krijgen en door wat gehannes met het omruilen van parttime dagen kon ik toch nog een beetje winter meepakken.


De winterperiode begon op 8 januari, een maandag die ik gelukkig vrij had. Op het Katwijkse strand lagen 3 zeehondjes (gewone zeehond) en er kwamen zelfs enkele kleine sneeuwbuitjes over.

in de sneeuw

oh, ben jij het

Happy together

oh nee, moet je nou alweer een foto maken?

Kijk eens, zonder handjes....


Het water steeg en de temperatuur daalde. Na een paar uur reikte het water tot de zeehonden-buiken en gingen ze één voor één het water in. En ik ging met ijskoude vingers terug richting de bushalte. Wat was het een koude ochtend maar zo de moeite waard.

Nog diezelfde week, wat zuidelijker langs onze westkust, konden we nog genieten van een grijze zeehonden pup, samen met zijn moeder (of haar moeder)

De grijze zeehond is een stuk groter dan de gewone zeehond. De pups van deze soort worden in december op het strand geboren. De gewone zeehond pup wordt in de zomer in zee geboren.

Moeder en kind, wat een verschil in grootte. De kleine heeft nog zijn witte vachtje maar ging later wel al met mama de zee in. 

Na de geboorte blijven de pups nog 3 weken op het strand en worden gezoogd in die periode. Deze pup zal wel bijna 3 weken oud zijn geweest.

Hallo daar

Kom maar bij mama

Ik vind het zo van opzij net een klein ijsbeertje zonder oren. De drieteenstrandloper kwam toevallig langsrennen.


Ook deze dag was het behoorlijk koud, gelukkig niet zoveel wind meer als de voorgaande dagen. Het licht ging wel snel uit waardoor het bijna schemering leek. Maar ook deze middag was  het genieten met een grote G. Wil je meer zeehondjes zien? Klik dan HIER.

De tweede winterweek begon op zaterdag met een wandeling door de duinen. De wilde zwanen waren mij te vlug af en ik zag ze nog net wegvliegen. Maar een knobbelzwaan was wel aanwezig, in het ijskoude water.

ijsbreker




Ooit een schaatsende meerkoet gezien?


De vogeltjes kunnen in deze periode moeilijk aan hun eten komen, en zijn blij met een beetje hulp. Dit roodborstje is de aanwezigheid van mensen gewend en kwam bijna op schoot zitten.



Op donderdag 18 januari had kon ik nog even genieten van de sneeuw, en zelfs een flinke sneeuwbui die over trok.


Winter



En een vosje in de sneeuw. Dat was voor mij een wens voor januari. Altijd maar afwachten of er sneeuw komt. En dan ook nog hopen dat je een vos ziet, want ik had afgelopen 3 maanden geen vosjes meer gezien, dus dit vosje in de sneeuw was een cadeautje.

Het vosje ging aan de wandel en wij keken even waar zij heen zou gaan.......


Het ijs op.  

Ik vond dat nog best spannend, had geen idee hoe sterk het ijs is, en wat een vos weegt, maar met dat zonnetje op donderdagmiddag smolt de sneeuw heel snel weg en ik nam aan dat de ijslaag ook wel snel dunner zou worden. Moet er niet aan denken dat een vosje voor mijn ogen door het ijs zakt.
Het was lastig fotograferen, felle zon, grote schaduwen en blauw ijs. Dus het was even spelen met de instellingen en een beetje nabewerking.


Nog wat andere foto's van de winterwonderland wandeling

De lichtpuntjes uit mijn vorige blog (december foto) zijn wat groter, het ruig haarmos tussen de smeltende sneeuw.


De sneeuw is bijna verdwenen in het landschap en in de verte trekt de laatste winterse bui van die dag weg naar het noorden.

Het weer in januari begon onstuimig en zal weer net zo onstuimig eindigen met na Gerrit en Henk nu ook storm Isha. Hopelijk gaat februari nog wel wat winter brengen en vallen de mooie winterdagen een beetje samen met mijn parttime dagen......... dan kan ik nog een keertje genieten van Koning Winter, want die zie ik toch liever dan Isha.



21 opmerkingen:

  1. Wat geniet ik altijd van je blog en prachtige foto's. Vooral het vosje op het ijs, prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Het zijn allemaal cadeautjes, je tien koude vingers erbij !
    Wat een heerlijke platen. Vosje op het ijs, schitterend!!!!
    De gewone zeehonden super gaaf, zo met z'n tweeën en met zonder handjes, zo leuk!!
    Mooi het Hert in het koude winterlandschap. De foto van het kleine grijze zeehondje mét de drieteenstrandloper is echt gaaf. Dan je wens in vervulling met mooie foto's van een vosje in de sneeuw! Mooi haarmos en winterlandschap. Ik heb genoten van je prachtige foto's!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk om je blog op mijn gemakje te lezen. De vos is mooi, ook hoe je het omschrijft. Maar dar ijsberen-zeehondje vond het het leukst! Bedankt voor het delen! Groetjes: Aritha van: https://momentsfrozentime.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is weer genieten van je foto's, geweldige serie!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Ghita
    mooie winterse foto's zijn dit die sneeuw was veel te koord misschien krijgen we nog meer,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anne-Rie de la Cousine26 januari 2024 om 08:57

    Hele leuke blog. Mooie foto’s en leuk geschreven

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Ik heb genoten van je winterfoto's, zo leuk de zeehonden.
    Die ene zonder handjes is echt superleuk, ook de vos in de sneeuw vind ik prachtig.
    Ook het roodborstje vind ik heel gaaf, het is nu beangrijk om bij te voeren voor de vogels, maar dat doe ik het hele jaar door, juist in de broedperiode is het ook heel belangrijk.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Wat een super mooie foto's heb je weer weten te maken. En dat met die kou...brrrr...!!
    Maar je resultaten zijn echt super tof. Gaaf die foto's van die vosjes in dat egale sneeuw. En wat vertederend zijn die zeehondjes, zo mooi!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie serie Ghita. Prachtige beelden van de zeehonden, vossen en vogels. Nog altijd aan het bloggen zie ik. Mooi gefotografeerd. Groetjes Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi de vos in de sneeuw Ghita.
    Maar wat lief die zeehondjes, pracht gezicht.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Je heb weer je best gedaan van je mooie foto's en dan nog in het winterlandschap, ook je Zeehondjes staan er erg mooi op, Roodborstjes zie je nu erg veel en dan je Vos ik blijf het schitterend vinden.
    Heb weer erg genoten van je blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Allereerst de zeehonden. Wat heb jij het getroffen met deze ontmoetingen op het strand. Zo zal je het bij de Zuidpier niet zo snel overkomen. Ik kan mij goed voorstellen dat je er van genoten hebt, want het zijn echte topmomenten.
    Winterse omstandigheden heb ik in de duinen maar met mondjesmaat meegemaakt, en helaas ontbraken de dieren zoals jij ze wel hebt gezien. Opnieuw mag je je handen dichtknijpen dat je deze ontmoetingen had, want het leverde je weer geweldige platen op.
    Al met al een prachtig winters verslag.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Ghita,

    Je boft maar dat je betrekkelijk dichtbij dat strand woont, waar de jonge zeehonden regelmatig te bewonderen zijn. Als je tenminste op de plek geweest bent, waar ik denk dat je geweest bent.
    Geweldig toch dat ze daar de jongen ter wereld brengen en dat je dat zo mooi kunt fotograferen. Hopelijk zijn de hondenuitlaters zo verstandig, dat ze de honden aan de lijn houden. Ik weet wel dat er borden staan, maar ze zouden ook eens moet handhaven en flinke boetes uitdelen, wanneer mensen en honden te dichtbij komen.
    Prachtige serie van de vos in de sneeuw. Laatste keer dat ik dat soort foto's kon maken was in 2014 geloof ik. Heerlijke beelden zijn dat toch. Ook het damhert staat er zeer fraai op. Mooi standpunt.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,

    Een prachtig blog van dieren in deze winterse omstandigheden. Zo te zien heeft het in het westen toch meer gewinterd dan hier in het zuid-oosten, de sneeuw heeft hier maar heel kort gelegen. Het verbaast me dat je daar op het strand in Katwijk in alle rust de zeehonden hebt kunnen fotograferen, ik zou verwachten dat die al snel door loslopende honden in zee worden gedreven, althans ik zie altijd mensen met loslopende honden als ik op het strand ben. Hele mooie platen van beide soorten zeehond. Leuk ook die schaatsende meerkoet. En je vosjes zijn weer prachtig, wat een geluk als je ze een tijd niet gezien hebt dat je ze juist onder deze omstandigheden weer terugzag en kom fotograferen.Die eerste vind ik echt een topper.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Ghita, Lovely winter photos. The fox strolling in the winter landscape is great work!
    Greetings Lasse (sellberg nature photo)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Jouw maand ik goed begonnen! Schitterend de vos op het ijs en dan de zeehondjes zelfs met jong. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ghita, een wonderschone serie van het winterlandschap en de dieren daarin. De vos op het ijs en de zeehonden aan de waterkant op het strand. Genieten als je dit kan meemaken.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat weer een prachtig blog Ghita. De schaatsende meerkoet vind ik super... zonder de ander foto's te kort te doen hoor. Best een tikkie jaloers hoor, i.v.m. met de sneeuw. Ik had me er stiekem ook een beetje op verheugd, maar hier geen 'witte wereld' 😥
    Groet uit een super nat Drenthe,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik vond je post erg leuk! Je inzichten waren waardevol. Ik kijk uit naar meer van je.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita