zaterdag 25 november 2023

November blues

 Eind oktober, begin november.....de veranderingen in de natuur zijn zichtbaar. De dagen worden rap korter , het weer wordt grillig, onstuimig soms. En voordat ik het goed en wel door had lagen alle blaadjes alweer op de grond. Met het vallen van de bladeren en de korte dagen, daalt er een soort melancholie over mij heen....  de verdwenen kleur in de natuur en het verlangen naar daglicht op de zoveelste donkere druilerige dag met regen en storm.

Dus in deze herfstblog geen spetterende herfstkleuren, of mooie gekleurden beukenlanen. Op de schaarse dagen dat ik deze periode op pad kon heb ik wel geprobeerd dichtbij het herfstgevoel te komen.

Vosje met herfstkleuren in de achtergrond (eind oktober)



De damhertenbronst ging een beetje aan mij voorbij dit jaar. Op de meeste dagen dat ik vrij was regende het of stormde het. Dus pas tegen het einde van de bronst kon ik wat herten fotograferen.
Deze foto is van net voor de bronst.



Stoer, het schattige damhertje is nu toch wel veranderd in een boze man.....die blik.... Ik stond op behoorlijke afstand.


Eind oktober zag ik vooral dit....uitgetelde herten.



En eind oktober kon ik nog een vosje fotograferen, met iets van herfstkleuren in de achtergrond. Daarna heb ik op mijn wandelingen in de duinen geen vos meer gezien.


Maar voor mij zijn oktober en november vooral de maanden dat ik op zoek ga naar paddenstoelen. De vliegenzwam blijft mijn favoriet en was dit jaar veel minder talrijk dan de jaren ervoor.




Zowel rond Huys te Warmond als in de Waterleidingduinen, kon ik steeds maar een enkel exemplaar vinden.


De mycena is wel een veel voorkomende soort en is ook altijd leuk om te fotograferen.



Net zoals de porseleinzwammetjes, waar ik dit jaar heel lang op heb moeten wachten. En dan ineens in november schieten ze als paddenstoelen uit de grond.....ehhh uit de boom, want deze zwammetjes groeien op het hout dode beuken.


Close up porseleinzwammen


Detail hazepootje, was al omgevallen en toch wel vergane glorie, maar zorgde toch wel voor een mooi herfstplaatje, met de afgevallen bladeren in het beukenbos.



Nog een mycena. 

Omdat ik in deze periode een paar keer wandelingen heb gemaakt door landgoederen/ parken, zet ik de impressie daarvan in een collage hieronder. De foto's vond ik niet zodanig om groot in de blog te plaatsen, maar het zijn wel plaatjes die de herfstsfeer overbrengen.


Huys te Warmond, eind oktober.....wat waren de bomen nog groen.


Park Clingendael in Den Haag.... op een regenachtige 11 november


Landgoed Staverden, eind november.....na een paar onstuimige weken zijn de blaadjes en de mooie kleuren uit de bomen verdwenen.

Het is ook de tijd dat in de duinen de wintergasten arriveren. Als eerste de Scandinavische roodborstjes, gevolgd door zaagbekken, brilduikers en de wilde zwanen.


De roodborstjes geven wat kleur aan de natuur, nu het veelal grijs is buiten. 

Nu ik dit schrijf is de natte novembermaand bijna voorbij, december lijkt koud te beginnen, dus ik verheug mij wel op een paar winterse dagen , en dan wel dagen dat ik niet hoef te werken en lekker naar buiten kan om bijvoorbeeld de rijp te fotograferen of de watervogels die hier in de winter vertoeven. Of het eerste laagje sneeuw....

18 opmerkingen:

  1. Je hebt weer een prachtige blog geplaatst. De natuur was zeker erg grillig en de vosjes laten zich bijna niet meer zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Ja.., het weer in deze herfstperiode is niet bepaald lekker. Maar deze foto's mogen er zijn hoor.
    Prachtig die kleuren bij je eerste foto met die vos. Ook je andere foto's met bv dat hert op foto 2 is erg mooi genomen vanuit dat lage standpunt. Wat een kleuren en wat een mooie doffe achtergronden. Je collages zijn ook erg mooi. Genieten hoor Ghita!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Je hebt toch wel prachtige foto's kunnen maken vind ik en de collages zijn ook schitterend.
    De herfstkleuren zijn best nog wel aanwezig.
    Het vosje is echt super om te zien en de paddenstoelen mogen er ook wezen, de vliegenzwam zie je steeds minder vaak dat merk ik ook.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je foto's zijn gewoon hartstikke mooi Ghita.
    Wat je ook fotografeert, een vos of paddenstoelen alles ziet er mooi uit.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven weer en prachtige foto's Ghita๐Ÿ‘

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Het was in november wel zoeken naar geschikte momenten om naar buiten te gaan, zelfs als je niet hoeft te werken. Paddenstoelen horen bij deze maand, dus het verbaast mij niet dat ook jouw aandacht hier vooral heen gegaan is. Ook al kon je er minder op uit dan je had gewild, je hebt de herfst met deze beelden wel te pakken. Diverse wintergasten zijn al in de AWD gearriveerd, dus binnenkort kan je je hart ophalen. Het zal in december heus niet iedere dag regen en wind zijn, wellicht krijgen we zelfs wat winterse momenten. Laten we ervoor duimen.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit is enorm meegenieten voor ons.Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Ik dacht al gereageerd te hebben op dit blogje... misschien nog net goedgekeurd? Of heb ik de tekst alleen maar voor mezelf in gedachten gehad bij het eerdere bekijken van je foto's, dat kan ook natuurlijk ;-)
    Prachtige herfstvosjes!!! de paddenstoelen zijn ook heel mooi gefotografeerd. Porseleinzwammen zijn altijd zo mooi teer en vooral mooi wit net als de mycena, je hebt je niet voor niets ingespannen, mooie platen! De twee vliegenzwammen zijn prachtig, ik ben alleen maar รฉรฉn geknakte tegen gekomen.. De collages zijn ook zo sfeervol, mooi samengesteld. Het roodborstje als afsluiter is echt een schatje.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Ghita,

    Tsjonge, wat een fraaie post zeg. Mooie zachte beelden die een zekere rust uitstralen. Het grote voordeel van deze periode is dat het licht wat zachter is ook op zonnige dagen. Dus fotografisch gezien een hele lekkere periode. De foto's van de paddenstoelen zijn prachtig. De vliegenzwam is bij mij ook favoriet en eigenlijk had ik graag iets meer gezien van de vliegenzwammen rechtsboven in de eerste collage. Dat is een mooi stelletje bij elkaar. Goed idee trouwens van die collages, want anders was het wel een eel vol blog geworden. Ik vond het in ieder geval een erg fraai blog.

    Groetjes,
    Renรฉ

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Ghita,
    tja, zoals je schrijft, november was wel een erg druilerige, grijze maand. Maar jij laat hier toch een heel mooi, kleurig blog zien, met vosjes, herten (die foto van dat uitgetelde hert is top) en dan de paddenstoelen in mooie, zachte beelden. De collages van de verschillende parken: top gedaan - je kan het verloop van de herfst daar ook goed zien, bij de eerste nog veel groen en bij de laatste zijn de blaadjes verdwenen. Al met al een mooi blog dat ik met veel plezier heb bekeken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Passende titel Ghita... November Blues. Tja, nat en winderig weer en dus niet echt foto weer ๐Ÿ˜ข
    Maar het is je toch weer gelukt om een prettig leesbaar blog met prachtige foto's neer te zetten.
    Genieten weer. ๐Ÿ‘Œ
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beautiful nature photos Ghita.
    Greetings Lasse (sellberg nature photo)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Ghita,

    Van een herfst blue lijkt hier geen sprake, er zit nog volop kleur in. Maar ik kan me helemaal voorstellen hoe zo'n zoveelste druilerige dag voelt, ik denk dat daar zo langzamerhand heel wat mensen last van beginnen te krijgen. Enkele hele mooie platen hiertussen, zoals dat uitgetelde damhert, daar was je wel heel dicht bovenop gekropen. Die mycena met hele zachte ondergrond op nr. 8 vind ik ook een prachtige. De winter moet nog beginnen, maar ik verlang nu al naar het voorjaar.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat laat je weer veel moois zien Ghita, je bent lekker bezig geweest, daar kan ikeen voorbeeld aan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Bellas fotos. Hay que cuidar nuestro mundo. Te deseo un feliz aรฑo. Enamorada de las letras

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hi Ghita, Last photo is beautiful. The robin is a harbinger of spring. Spring coming soon..... and Happy new year to you!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. เธ—เธ”เธฅเธญเธ‡เน€เธฅ่เธ™ pg slot เน€เธง็เธšเน€เธเธกเธชเธฅ็เธญเธ•เธญเธญเธ™เน„เธฅเธ™์เธ™้เธญเธ‡เนƒเธซเธก่เธˆเธฒเธเธ„่เธฒเธข เธžีเธˆีเธชเธฅ็เธญเธ• เธ„่เธฒเธขเน€เธเธกเธชเธฅ็เธญเธ•เธญเธญเธ™เน„เธฅเธ™์เธญัเธ™เธ”ัเธš 1 เธ—ี่เธฅูเธเธ„้เธฒเธ—ั่เธงเน‚เธฅเธเธ•่เธฒเธ‡เธขเธเธข่เธญเธ‡เนƒเธซ้เน€เธ›็เธ™เน€เธง็เธšเน€เธเธกเธชเธฅ็เธญเธ•เธญเธญเธ™เน„เธฅเธ™์เธญัเธ™เธ”ัเธš 1 เธ•เธฅเธญเธ”เธเธฒเธฃ

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita