donderdag 12 oktober 2023

Zeehondje op het strand

 Waar het mij de laatste tijd ontbrak aan blog inspiratie, heb ik nu een heleboel foto's en een verhaal. Dus tijd voor een blogje over ............een zeehondje.


Tussen oktober en december is er een kans om een gewone zeehond aan te treffen op de stranden langs onze westkust. De laatste jaren gaat het goed met de zeehonden, en zelfs de grotere grijze zeehond wordt nu regelmatig op de stranden gezien.


Ieder jaar probeer ik op een van de stranden de zeehonden de spotten. Ik zie dan dat ze er in de dagen ervoor hebben gelegen en dan waag ik de gok. Vorig jaar helaas zonder succes, maar toen had ik het geluk dat er honderden drieteenstrandlopers waren, waar ik ook heel blij van wordt.

Ik had mij voorgenomen om in deze vakantie in ieder geval voor de gewone zeehond te gaan. Daar ik alle tijd heb en de reistijd meevalt, kon ik meerdere keren mijn geluk beproeven.


En na twee zeehondloze ochtenden was het op dinsdag 10 oktober wel raak. En nog mooier, er was niemand anders. De zeehond lang wel heel laag, dichtbij het water dus ik was wel even bang dat hij ervandoor zou gaan.


hey yo, jij daar....ik lig hier lekker hoor.



Let's go banana's


hihi, ik vond hem wel grappig



psst.....er komt nog een fotograaf aan.

Ik zat al een uurtje helemaal alleen met het zeehondje. Voldoende afstand, met 400mm kun je aardig inzoomen. En zo deed het zeehondje lekker zijn ochtendgymnastiek, wat rek en strek oefeningen.
Er kwam nog een fotograaf die naast mij kwam staan (ik zat trouwens op het natte zand om een laag standpunt te krijgen)....maakte een stuk of 10 foto's en ging weer.


De zon kwam inmiddels boven de duinen uit en ging schuil achter was sluierwolken. Helemaal goed, dan blijft het licht mooi zacht. De zeehond deed nog even zijn yoga oefening "de banaan".


Inmiddels begon het water wat te stijgen, de zeehond ging wat hogerop zitten. Ik had gedacht dat de zeehond zou gaan zwemmen, maar nee....hij bleef nog even gezellig op het droge.


Ik probeerde even vanuit een andere hoek, maar die vond ik niet mooi.



Weer terug op het oude plekje...
Er waren wat mensen met mobieltjes die lekker op afstand bleven en hun foto's maakten. En wat een geluk...Geen honden!!


De enige hond was deze mooie zee-hond.

Een van de vorige keren was ik op dezelfde plek en liepen er veel honden los....ook op de plek waar de zeehondjes komen rusten. Dus dat was een kansloze missie. Daarom was ik ook zo blij deze ochtend. De honden die er waren , waren netjes aangelijnd en werden door de baasjes toegesproken dat ze bij hun moesten blijven. Zo kan het ook.


Het zonnetje heeft het strand al aardig opgewarmd en de zeehond vind het ook wel lekker.


Hij kwam ineens nog een stukje mijn kant op hobbelen.


Genieten met een grote G


En dan leek deze zeehond ook te doen.



De mooiste foto van deze ochtend. Ik kon wel een vreugde dansje maken, want ik zat al  2 uur bijna de hele tijd alleen met deze zeehond.



ik ben een beetje moe


doeeeiiiii, je hebt nu al zoveel foto's van mij, je kan nu wel naar huis.




ik ga slapen hoor.....

En zo verliet ik het strand met een grote glimlach.

Moraal van het verhaal....de aanhouder wint. Natuurfotografie is heel leuk, maar het gaat echt niet vanzelf. Dus vooral niet opgeven en blijven proberen...dan komt er een dag dat er een cadeautje op je ligt te wachten.

19 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige serie. Ik woon vlak bij en neem niet vaak de moeite om te gaan kijken of er staat iets anders op mijn agenda. Het is echt genieten zoals jij hem/haar heb vastgelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuke blog, je enthousiasme spat er van af! En terecht, ik ken helaas de frustratie met mensen en honden maar al te goed. Mooie serie, super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. o Ghita wat is dit mooi en met zoveel respect gemaakt dat de zeehond zelfs enorm heeft mee gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig zeg, wat een geluk en mooie kans die je dan ook wel volledig hebt benut, hele mooie foto's!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat een verwennerij met deze foto's.
    Ik kan mij goed voorstellen dat je dag niet meer stuk kon.
    Groethes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ghita,
    ik kan me helemaal voorstellen dat je met een grote glimlach weer vertrok, want zoals jezelf aangaf... bij natuurfotografie is geduld nodig en zeker niet opgeven. Heel herkenbaar trouwens 😁
    Maar je had absoluut een geslaagde foto missie met geweldige foto's waar ik (als Drent) alleen maar van kan dromen 🤢
    Groet uit een kleddernat Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie ontmoeting met een zeehond. Prachtig gefotografeerd en ook heel leuk beschreven. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hooi Ghita
    altijd leuk als je dit kan fotograferen mooie foto's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Wat een super dag had je aan het strand met je "vriend" de zeehond en wat een genietmomentjes!
    Met zijn gebaartjes lijkt hij wel met je te communiceren. Super!
    Heerlijk dat je zo'n lange tijd alleen met de zeehond op het strand was. Geen vervelende mensen om je heen die hele verhalen tegen je gaan vertellen of door hun doen en laten de zeehond wegjagen.
    Je blog was genieten met een hoofdletter G en de zeehond een cadeautje met een hoofdletter C.

    Groetjes, Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Ghita,

    Het inspiratie-probleem heeft natuurlijk te maken met het feit dat je al zoveel hebt laten zien en dat nieuwe onderwerpen lastig te vinden zijn. Zeker als je niet met de auto overal naartoe gaat. Maar dan komt er vanzelf weer wat langs, zoals nu deze zeehond. Een geweldige serie foto's heb je gemaakt. Mooi standpunt en het dier wekt ook nog super mee. Lekker ook dat licht. Ik mag in ieder geval altijd graag naar jouw foto's kijken en lezen waar je ze maakt en hoe. Ik denk dat meer mensen dat leuk vinden en je moet dus eigenlijk begrijpen dat je het niet alleen meer voor jezelf doet. Je hebt een vast publiek dat gewoon graag naar jouw foto's kijkt. Misschien zorgt dat voor wat extra motivatie en inspiratie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach wat leuk en mooi en ik kan me voorstellen dat je met een grote glimlach huiswaarts ging. Prachtige, fijne foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Zoooo GAAF !!!!
    Heerlijk als je zo verwend wordt. Als alles mee zit. Geen irritante opdringerige fotografen, of honden, maar wel een heerlijk meewerkende zeehond. Wat een beauty en wat een geweldige foto's. Ik kan altijd uitkijken naar je nieuwe blogjes hoor! Net wat René zegt, je doet er een hoop volgers een groot plezier mee! Dus dank je wel voor het delen! En dan bedoel ik niet alleen de schitterende foto's , maar ook je omschrijving van de moeite die je er voor moet doen, de met zorg gekozen standpunten en de blijheid die dat oplevert.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Ghita,
    Dit zijn natuurlijk de topmomenten, waarvan je hoopt dat je ze regelmatig tegenkomt. Als de tijd geen rol speelt kan je er net zo lang van genieten als je wilt. Hier doe je het tenslotte voor. Het heeft je duidelijk een hele prettige dag én een heleboel fraaie platen opgeleverd. Als je een nieuwe post maakt beleef je alles opnieuw en daar doe je het toch vooral voor. Dat je er anderen ook een plezier mee doet, maakt het nog meer de moeite waard. Het hoeft geen verslag te zijn van elke wandeling die je maakt, tenzij je dat zelf wilt. Ieder moet tenslotte de vorm kiezen die hem/haar het best bevalt. Met dit verslag heb je absoluut meer mensen een plezier gedaan, niet alleen jezelf.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,

    Leuke foto's en dito verhaal, je gaat bij het lezen ervan bijna denken dat je echt een dialoog had met de zeehond. Fijn ook dat je je inspiratie weer gevonden hebt na een vermeend dipje. Deze foto's mogen er echt zijn, je had prachtig zacht licht hetgeen de foto's een extra dimensie geeft. en ze zijn heerlijk scherp. Fijn ook dat mensen soms ook rekening houden met de natuur en fotografen, het lijkt me een grote ergernis als daar lekker ligt te fotograferen en er komen een paar honden aangestormd. Ik vind de foto die je van achteren genomen hebt juist wel heel mooi met die gedraaide houding en het fijne scherpteverloop. Helemaal met je eens dat natuurfotografie je niet aan komt waaien, maar dat er altijd weer momenten komen waar het geluk je toelacht zoals bij jou hier.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita.
    Wat 'n geluk heb je gehad dat je alleen was en geen storende honden erbij, maar je hebt wel schitterende foto's gemaakt waarvan ik heb genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oooohh wat is dit mooi om te zien Ghita.
    Pracht foto's, stuk voor stuk.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Je post sprak mij aan! Je schrijfstijl is boeiend. Ik kan niet wachten om te zienmeer van jou.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita