zondag 30 juli 2023

Amsterdamse Waterleidingduinen: zomer met twee gezichten

 Los van de jonge vosjes serie, heb ik sinds mei geen foto's uit de waterleidingduinen meer geplaatst.

Hoogste tijd voor een blogje met foto's vanaf eind mei, juni en juli. De zomer die begon met de warmte en droogte in juni, gevolgd door een voor mij heerlijke maand juli. Die juli maand zorgde wel dat het aantal vlinders dat ik heb gefotografeerd bijzonder laag is. Daarom bewaar ik de vlinders en libellen voor een volgende blog, gecombineerd met vlinders die ik dichtbij huis heb gezien.


De zandhagedisman, altijd mooi om tegen te komen. De vrouw heb ik ook gezien maar geen mooie foto van haar kunnen maken



Een witte kwikstaart op de meidoorn, deze vogel bleef braaf zitten zodat ik van redelijk dichtbij wat foto's kon maken




Blauwborstman die bijna van zijn takje af waaide


De jonkies moesten gevoerd worden. Blauwborst man kwam steeds op dezelfde plek terug met allerlei hapjes.

Altijd leuk om te zien, baby zwaantje op de rug van een van de ouders. Helaas lastig fotograferen met lelijk tegenlicht. En een halve zwaan. Maar het is zo wel een lief plaatje.




Dit is ook een lief plaatje. Kusje voor de baas.

~~~~

Naast vlinders en libellen is het in de zomer ook de tijd voor leuke, mooie en ook minder leuke insekten.

De harkwesp, ik vind ze leuk en ik vind ze ook mooi. Het is geweldig om ze van dichtbij te bekijken als ze aan het graven zijn. Dat gaat razendsnel. Dat is wel te zien aan het zand op de foto achter deze wesp. Dit is overigens een wesp die wel zoemt maar niet steekt.


De grote groene sabelsprinkhaan. Op een dag dat het alweer hard waaide..... Hij heeft enorme sprieten op zijn kop. Die vallen bijna altijd buiten beeld, omdat ik nou eenmaal focus op de ogen. en met een macrolens past het dan gewoon niet.



Nog meer macro werk. Dit was tot nu toe de enige boomkikker die ik deze zomer heb gezien.


Wel veel gezien: De tijgerspin. Dit is het vrouwtje, zij is groter en opvallender dan de man. En ik vind ze mooi. Ze zitten stil in hun web en doen niks in tegenstelling tot dazen en wespen. Een aantal gemene prikken van deze krengen opgelopen. Dit zijn voor mij de minder leuke insekten.

Natuurlijk zag ik wel vlinders, waaronder de mooie keizersmantel, en libellen... Maar daar wil ik een aparte blog aan gaan besteden in augustus. Want ik hoop in die maand toch nog wat meer fladderaars te zien.

~~~~~~

En dan nu naar het hoofdstuk Fluffy


Portret van een jonge vos


Zandneusje


Zen


Jonge vosjes worden groot, het gaat zo snel

En een van mijn favoriete foto's van de jonge vosjes van deze zomer.....


De volwassen vossen lieten zich soms ook even zien, maar niet meer zo vaak als een paar jaar geleden. Het is echt geluk hebben om een vos tegen te komen.

Moervos


En jonge rekel. Dit was een van de jonge vosjes van vorig jaar. Inmiddels volwassen en een prachtige man geworden.


in juni en juli worden de damhert kalfjes geboren. Helaas heb ik ze maar weinig gespot. Deze pubers zijn al wat groter. Heel erg op hun hoede.



De damhertmannen verliezen in april hun gewei.  Meteen daarna groeit het nieuwe bastgewei. Hier nog een klein geweitje bij deze volwassen man.


Onderweg kom ik regelmatig een mooie hertenman tegen op het pad.


En in juli is het bastgewei alweer bijna volgroeid. 

De drie musketiers. Ze kwamen zo mijn richting op lopen. Links een spitser met een klein geweitje.

De zomer is op de helft. Augustus staat voor de deur, mijn minst favoriete maand, maar als het net zo wisselvallig wordt als juli, hoor je mij niet klagen. Hoop nog wel wat vlinders aan mijn lijstje toe te voegen, want sommige soorten heb in nog nauwelijks of helemaal niet gezien.

17 opmerkingen:

  1. ja Ghita het is weer enorm genieten bij jou de vosjes ja dat is toch wel jouw specialiteit jij legt daar zoveel liefde en gevoel in die foto,s dat doen heel weinigen je na

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ghita,
    Prachtig die hagedissen vooral de groene man! Een harkwesp is apart met die grote ogen en leuk om bezig te zien, mooi geplaat! Ik geloof niet dat ik ooit een babyzwaantje op de rug van een ouder heb gezien. Wat schattig. Witte kwik en blauwborst, zulke heerlijke "onderwegplaten". bijzonder is dan weer de vos die een knuffel geeft. Echt des Ghita's. De lastige gr.sabelsprinkhaan hoever te spriet doorloopt maakt niet uit hij staat er heel leuk op. Ook de boomkikker die is helemáál top. Dan de serie van de vosjes en de damherten. Tja, wat moet ik daar nou van zeggen? Jouw specialiteit met dat zachte licht, loepscherp èn zo vertederend.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijke serie ....heb er van genoten....bedankt....!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig mooie serie zo bij elkaar👍🌹👍groetjes uit de Filippijnen
    Mike

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke blog met prachtige foto's. Heerlijk om te lezen en mee te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk altijd genieten van jouw posts. Wat kan ik er nog meer van zeggen dan prachtig.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat zijn ze weer mooi en ozo schattig om te zien de vosjes Ghita.
    Prachtige serie heb je hier weer.
    De harkwesp vind ik bijzonder, nog nooit gezien in het echie.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ghita,

    Blog met weer hele mooie platen. Wat een fijne details bij die zandhagedis. Harkwesp is mooi, maar helemaal als je ook nog de actie kunt vastleggen waar hij zijn naam aan te danken heeft. Bekend fenomeen die voelsprieten van de sprinkhaan, ze zijn ook zo ontzettend lang. Prachtige vossenserie weer, leuk die jonge vos met het hangende oortje.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige blog en foto's Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Prachtige serie foto's heb je kunnen maken.
    Mooi die harkwesp, henb ik nog nooit gezien.
    De vosjes heb je weer geweldig kunnen fotograferen, ik geniet daar altijd van.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hooi Ghita
    wat is dit geweldig uit de awd,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Great photos Ghita!
    Greetings Lasse (Sellberg Nature Photo)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor mij is het jaren geleden dat ik in het AWD geweest ben. Eerst corona en daarna wat gezeur met gezondheid. Wat heb je weer veel gezien en mooie foto's gemaakt, erg leuk hoor om te kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een oogstrelend blog Ghita. Met o.a de zandhagedis. Wat zijn ze mooi. Natuurlijk ook een paar vosjes, want wat is een 'awd blog' zonder? 😀👌 Jij hebt dus de tijgerspin al gefotografeerd. Ik heb ze hier helaas nog niet gezien....
    Weer genieten hoor. Groet uit Drenthe,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita,
    Al wandelend door de AWD heb je de ene keer meer aantrekkelijke momenten dan de andere. Het tamelijk geringe aantal vlinders valt inderdaad op, het grote aantal damherten met fraaie bastgeweien ook. De topdagen van de zandhagedissen zijn weer voorbij, maar met de boomkikkers wil het nog niet echt vlotten. Het lijken er ook dit jaar niet veel te zijn, tenzij ze beter verstopt zitten voor de opdringerige fotografen. Vossen heb ik de laatste maanden maar af en toe gezien, vooral jagend op Groot Zwarteveld. Het is weer een mooi en herkenbaar overzicht.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Ghita,

    Een echt AWD-blog met de vaste gasten. Toch iedere keer weer zeer de moeite waard van het bekijken. Wat dat betreft ben ik best blij dat je dit soort series blijft plaatsen. Het zijn gewoon prachtige foto's van mooie dieren. Die boomkikkers gaan ten onder aan hun succes. Ze worden te vaak opgepakt en op een ander plekje gezet en daar kunnen ze slecht tegen. Ik hoop dat mensen dieren gewoon wat meer met rust laten. Het zal denk ik niet lang meer duren voordat er een wolf in de awd terecht komt. Er is er nu al eentje op de hei in 't Gooi gespot. Ben zeer benieuwd wat dat met de damherten gaat doen. Wel weer een mooie nieuwe uitdaging om dan op de foto te krijgen.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita