donderdag 29 juni 2023

jonge vosjes

 Vanaf april ben ik regelmatig in de duinen geweest om jonge vosjes te fotograferen. Het was een lastig jaar. Op 1 plek, langs het pad, was het zo druk (het leek wel of er dagjesmensen per touringcar daar werden afgeleverd, in korte broek, witte sokken met sandalen en compleet met klapstoeltjes en koelboxen), dat ik dit een beetje links heb laten liggen. En een andere plek, die ik met veel moeite heb gevonden, was een eind lopen. Toch heb ik op de tweede plek de welpjes kunnen volgen en zien opgroeien.

Dit wordt een blog met heel veel foto's....


 De 4 zandneusjes. Als kleine welpjes lijken ze nog best op elkaar, pas na een paar maanden kon ik ze een klein beetje uit elkaar houden.



De moervos, half maart. Ze heeft al jongen, maar op dat moment wist ik niet waar. Het is toch vaak goed zoeken en 1 en 1 bij elkaar optellen, en ineens een groepje mensen bij elkaar zien op een niet gebruikelijke plek.



En dan, op 5 april, na bijna zes uur wachten, kwam moedervos met een muis en kwamen de kleine, nog bruine welpjes naar buiten. Tijd voor melk.


En knuffelen met mama



6 op een rij



10 dagen later en 1 verhuizing verder, had ik de familie weer gevonden. De welpjes zijn flink gegroeid en zijn nu ook buiten als mama vos er niet is.


Gewoon schattig


er werd vooral veel geslapen



Smelt


Het werd eind april / begin mei , de kleintjes wandelen nu zelf een eindje van de burcht vandaan. Ze gaan de wereld verkennen.





Maar mama vos komt nog steeds melk brengen, en als ze geluk hebben nog een lekker hapje. De kleintjes leren in deze periode ook al om zelf te jagen. Dan gaan ze met moeder mee op pad.


ik ben een heel stoer welpje






Het waren eind mei, begin juni vaak warme, zonnige dagen.....


Er werd veel geslapen...in de schaduw.


nog steeds heel schattig


met mama op pad.


Kusje voor mama



Relaxt


Soms zit ik mij te bedenken, welk vosje van de  zandneusjes op de eerdere foto dit is. Ze veranderen zo snel die eerste 2 maanden.


Dit is misschien wel mijn favoriete foto van de jonge vosjes. Het lag lekker in de schaduw, ik was helemaal alleen met hem / haar.... het vosje keek even op...en ging weer slapen.



Later die dag kon ik dit portretje maken. Omdat moeder vos gewend is aan mensen, en deze vosjes ook vanaf het begin mensen hebben gezien, zijn ze niet heel schuw. Maar dat kan in de komende maanden nog veranderen. Vaak zie ik toch veel jonge vosjes op een gegeven moment niet meer. Ze trekken weg, gaan een eigen territorium zoeken en verdwijnen uit beeld en worden schuw. Sommige jonge vossen blijven wel in het gebied of in de buurt van waar ze zijn geboren.



Juni. De vossen pubertijd....grote oren tijd.




En langzaam ga ik de 4 zandneusjes van toen herkennen. Van de zes welpjes zijn er nog 4 te zien. Ik zal ze blijven volgen en fotograferen, maar die foto's vallen buiten deze blog.

Weer even terug naar April


De andere moervos


En de moervos met haar kleine grijze frummels, de welpjes komen alleen naar buiten voor de melk, als moervos ervandoor gaat, zitten de kleintjes zo weer in de burcht. Dit was 12 april. 

Daarna ben ik een poosje niet meer geweest omdat ik mij niet prettig voelde tussen de burcht toeristen. Op het moment dat de kleintjes verder op pad gingen, werd het weer rustig op deze plek, en heb ik op een paar avonden mooie momenten beleefd met de kleine vosjes en de rekel die de moervos helpt.


De rekel, een kind van deze moervos van vorig jaar, is zo lief en zorgzaam. Echt mooi om te zien hoe hij de kleintjes prooien brengt en ze daarna vertroetelt. Dit was eind mei. De grijze frummels zijn aandoenlijke puppies geworden.


Weer zo'n smelt momentje


Happy family


Kusje


Een van de welpjes. Bij deze burcht waren de welpen al wat sneller op pad, en heb ik ze na eind mei ook niet meer bij elkaar gezien.



Een week later...


Dit is toch super lief.




Het is inmiddels juni en ik merk wel dat deze welpjes lastiger te vinden zijn. Ze laten zich vooral in de avond zien en groeien snel. Ze worden ook verzorgd door moervos en 2 rekels die vaak prooien brengen. Dit in tegenstelling tot de andere burcht waar de arme moervos alles in haar eentje deed.





En ook hier is het de tijd van de grote oren. Inmiddels zijn deze vosjes groter dan de andere welpen (die ouder zijn). Deze zijn al bijna niet meer van een volwassen vos te onderscheiden.


Eind juni, het was al tijd om naar de uitgang te lopen..... toen dit vosje langs het pad zat en maar bleef kijken, mooie kans voor mij voor een portretje.

Dit is een selectie van meer foto's, heb je interesse kun je HIER meer kleine vosjes zien.

Ik was blij dat ik dit jaar ook mooie momenten kon vastleggen van de jonge vosjes. Het zijn geen wereld foto's , maar wel een paar hele mooie momenten. Ik geniet vooral van de interactie tussen de volwassen vossen en de kleintjes. De komende tijd zal blijken of de jonge vossen hun eigen weg gaan of net zoals de twee rekels van vorig jaar blijven hangen...... we gaan het zien.

19 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Lees ik het nou goed? Het zijn geen wereld foto's???? Ik zou een moord doen (nou ja, bij wijze van spreken dan) om zulke mooie foto's te maken. Ik vind ze echt prachtig!
    Het verhaal heb je zo geschreven dat het lijkt of de lezer er zelf bij is geweest en over je schouder heeft kunnen meekijken.
    Ik kijk nu al uit naar de volgende blogs over de vosjes.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is Genieten met de hoofdletter G. Ik wilde dat ik de plekkies wist.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk verhaaltje heb je weer bij de mooie foto's gemaakt. Er van genoten!! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita
    dit zijn wereld foto's !! ik zie veel vossen foto's voorbij komen maar dit zijn wel een van de betere hier mag je trots op zijn.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita.
    Weer schitterende opnames waar ik ook van smelt. Vooral 'n leuke en mooie verhaal wat je erbij schrijft. Wij hebben het 'n keer bij 'n Buidelmees gehad, gelukkig waren wij met z'n drieën en hebben dat niet door verteld, we hebben ook 'n keer gezien dat fotografen ruzie hadden en het riet vertrapten.
    Heb in ieder geval genoten van de Vosjes.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zijn echt Prachtige foto's hoor, niet zo negatief over je foto's zijn. Het is genieten met een grote G. Zo heerlijk om die kleine welpjes voor het eerst te voorschijn zien komen en de groei mee kan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Supergave foto’s van al die schatjes; mooi hoor Ghita 😻🤩

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh nice to follow. Must have been a great opportunity to follow these young foxes.
    Greetings Lasse, sweden

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is dit geweldig mooi Ghita je kan het hele proses volgen geweldig ook het verhaal erbij dit is met liefde gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja... dagjesmensen per touringcar, in korte broek, witte sokken met sandalen en compleet met klapstoeltjes en koelboxen... Een dagje 'dierentuin' dus 😨 Je hebt groot gelijk; op zo'n plek moet je niet zijn. Mooi dat je toch nog een enigszins natuurlijke plek heb gevonden met een prachtige serie foto's tot gevolg. Genieten hoor 👌
    Groet uit Drenthe,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi geschreven Ghita. Is ieder jaar weer genieten van al dat kleine grut en ze op te zien groeien. En het zijn prachtige foto's hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    Wat een super gave reeks is dit weer. Echt genieten hoe jij deze vosjes familie zo in beeld hebt gekregen. Zulke fotogenieke dieren en zeker met kleintjes. Geweldig!!
    Foto's 12 en 19 vind ik echt helemaal te gek. Dit is toch wel jouw dingetje hoor Ghita!! Grote klasse!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knap hoe jij dan toch weer buiten die drukte de vossen weet te vinden. Zoals je het omschrijft met die dagjesmensen daar zou ik me niet bepaald senang bij voelen. Uit deze foto's blijkt dat de vossen zich op hun gemak voelen en niet gestrest zijn door al die drukte. Ik vind het in z'n geheel een prachtige serie, geen wereldplaten geef je zelf aan maar foto 24 en de laatste vind ik toch wel supergaaf.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Jij bent niets tekort gekomen met jonge vosjes. De drukte die je beschrijft heb ik gelukkig niet meegemaakt. Het scheelt een stuk als je de vosjes niet in weekenden opzoekt. Als je dan ook nog de meeste toeschouwers achter je hebt, valt het met de drukte nog wel mee. Vanzelfsprekend heb ik natuurlijk liever dat het een stuk rustiger is. Hoe dan ook, jij hebt weer een heleboel mooie platen kunnen maken. Volgens jou geen wereldplaten, maar velen hadden ze graag willen maken. En nu maar afwachten hoe het met de vosjes gaat. Zelf heb ik ze na begin mei niet meer gezien en ook niet geprobeerd ze te zoeken. .
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Ghita, wat een geweldig blog. Fijn dat je een nest jonge vosjes kon vinden buiten de ergste drukte. Het is een enorm mooie serie geworden, waar ik volop van heb genoten. Ben benieuwd of je enkele van deze vosjes in de toekomst weer kunt volgen. Maar dit is natuurlijk al top.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit is echt zo mooi. Dank je wel voor de prachtige serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Ghita,

    Een mooie reportage met toch hele fraaie foto's hoor. Het is een beetje controversieel he, die vossen in de AWD. Net zoals een aantal blogjes die ik in de komende maanden ga plaatsen. Het is niet natuurlijk om vossen zo te kunnen fotograferen zonder schuilplek, maar het zijn natuurlijk wel unieke kansen. Ik denk wel dat de foto's mooier worden wanneer je wat meer afstand zou kunnen nemen, maar ja, dan heb je 30 mensen voor je neus. Het is dus een kwestie van geven en nemen en gelukkig zijn met wat je zo kunt schieten. Geweldig natuurlijk om die kleintjes zo te zien en dat is direct ook het nadeel. Het is zo schattig dat er drommen mensen op afkomen en die het de echte AWD-liefhebbers, zoals jij, lastig maken om hier van te genieten. Hopelijk vind je een keer een burcht waar niemand anders vanaf weet. Dat zou fijn zijn. Grappig trouwens dat je aangeeft hoe je zo'n burcht vindt. Precies zoals ik bijzondere vogels vind. Gewoon opletten waat de meute staat.
    Met series zoals dit maak je het mij wel moeilijk om hier niet naartoe te gaan.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Schitterend Ghita. Ik hoop volgende week voor het eerst naar de AWD te gaan. Jaren in Den Haag gewoond maar toen fotografeerde ik nog niet. Dus bleef het bij de Wassenaarse Slag en omgeving.
    Ik heb genoten van deze frummels en hun zorgzame moeders. Je foto's spreken boekdelen hoe mooi dat allemaal is.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige foto's, dat is echt genieten geblazen. Ooit hoop ik er ook weer eens heen te gaan!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita