zaterdag 26 augustus 2023

Vlinders en libellen 2023

 Het was geen best vlinderjaar, en ook de libellen waren minder aanwezig dan voorgaande jaren. Toch heb ik van beide soorten weer wat foto's kunnen maken die het delen in deze blog waard zijn.


Viervlek, de vroegst vliegende libel soort.


Parende icarusblauwtjes



Het uitsluipen van een overlibel. Dit hele proces duurde ruim een uur.


Gewone oeverlibel vrouw


grote keizerlibel


Walstropijlstaart. Wat zijn ze vliegensvlug. In tegenstelling tot veel andere vlinders, drinken pijlstaarten de nectar vliegend. Ze wapperen heel snel met hun vleugels terwijl ze met hun roltong de nectar op slurpen.


Kleine parelmoervlinder



vuurlibel vrouw


Vuurlibel man


Groot dikkopje


Sint Jansvlinder




Kleine vuurvlinder



grote vos (bewijsplaatje), deze vlinder is juist vaker gezien dit jaar, ik heb hem 1 maal mogen vastleggen in de Waterleidingduinen.


Keizersmantel (m), gelukkig nog steeds veel te zien in de duinen, en nu ook daarbuiten. Ik vond de aantallen wel aanmerkelijk kleiner dan voorgaande jaren.


Klein koolwitje


Juffer in zonnedauw


juffer op varen


Geen vlinder of libel maar wel een mooi hommeltje, op de blauwe knoop in Park Cronesteyn. Op deze blauwe knoop zaten veel bijen en hommels maar ook hier waren de vlinders zeer schaars. Daar waar het eerdere jaren altijd vol zat met vlinders op deze bloemen.


In augustus waren er heel erg veel heidelibellen in de AWD.



Atalanta, in tegenstelling tot de dagpauwoog, ook de hele zomer wel gezien, maar geen grote aantallen. De atalanta is nog tot in de herfst te zien.


Ik heb dit jaar echt minder vlinders gezien. Geen enkele kleine vos, een enkele dagpauwoog en weinig citroenvlinders en tot nu toe geen distelvlinders. 

De bewijsplaatjes van een middagje heemtuin in Leiderdorp, knal hard licht en druk fladderende vlinders met lelijke drukke achtergronden. Atalanta, bruin zandoogje, wegvliegend boomblauwtje, dagpauwoog, in het midden een bij, weer atalanta, gehakkelde aurelia, citroenvlinder en klein koolwitje.



De argusvlinder, een soort waar het landelijk slecht mee gaat, heb ik wel veel gezien in de waterleidingduinen, maar dit vlindertje gaat vaak laag bij de grond met gesloten vleugels zitten. Hier zat ie op grote afstand op een omgevallen boomstam, samen met een wegvliegende heidelibel. 

Een soort die er wel heel vaak was.....de daas.


Als ze mij in de buurt van zonnedauw lastigvallen en bijten, dan hebben ze pech, met een flinke mep belanden ze dan in het vlees etende plantje. Deze is er nog zelf uitgeklommen ging er vandoor. Gelukkig geen wraakzuchtig type.

Conclusie: de zomer was voor de vlinders niet zo best, met name de natte julimaand was niet goed denk ik. Andere jaren was dit toch wel de vlinder maand. Langzaam gaan we over naar de herfst, maar er zijn soorten die in september nog rondfladderen, dus wie weet ga ik er nog wel wat zien de komende tijd.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Oook hier bijna helemaal geen vlinders gezien, ik heb ze dan ook niet met de camera vast kunnen leggen, die enkele keer dat ik er eentje tegenkwam heb ik gemaakt met de telefoon tijdens mijn wandelingen, dat was er ook maar eentje een citroenvlinder, wel een aantal witjes gezien en dat was het, ook de libellen waren er veel minder, heel af en toe zag ik er eentje vliegen, maar ik heb er geen eentje gezien zoals jij ze op een stokje heb vast kunnen leggen.
    Gelukkig kan ik wel van jou foto's genieten van de vlinders en de libellen, je hebt er prachtige foto's van gemaakt.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je laat weer een prachtige serie zien en jij hebt duidelijk meer soorten gezien dan ik, het is genieten van dit blog!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heel fraaie serie Ghita en qua minder aantallen vlinders door de natte juli maand ben ik het met je eens. Laten we hopen dat ze genoeg eitjes hebben afgezet om volgend jaar met grote getale weer rond te fladderen. Je foto's van de juffers, vlinders en insecten zoals de daas zijn weer prachtig.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hooi Ghita
    zo je hebt best wat soorten die uitsluiper is gaaf daar moet je inderdaad geduld voor hebben en dat heb je ik heb dit jaar niet zo veel vlinders gezien maar ook weinig insecten,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig zoveel vlinders en insecten daar is hier weinig of niets van te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Ghita,

    Knap fotowerk weer hoor. Iedere keer toch weer verbazingwekkend dat je ze zo kunt fotograferen. Ik weet natuurlijk ook wel dat de meeste net wegvliegen voordat je kunt afdrukken, maar je doet het zo simpel lijken. De foto van de kleine vuurvlinder vind ik de mooiste. Prachtig totaalbeeld. Die van de pijlstaart is de knapste. Sowieso een niet zo veel voorkomende soort en dan ook nog eens vliegsnvlug. Heel gaaf.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, Ghita wat een mooi blog.
    Pracht foto's waar ik bij sommigen met open mond zit te kijken.
    Het uitsluipen van de oeverlibelle, helemaal geweldig.
    Juffer in zonnedauw, helemaal TOP.
    En dan de daas, prachtig.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,

    Prachtig blog waarbij vooral de heerlijk rustige achtergronden opvallen. (behalve bij foto 26 dan) Hele mooie soorten ook zoals de argusvlinder, de grote keizersmantel en de kleine parelmoervlinder. Van die laatste had ik het geluk dat ik die deze zomer in onze achtertuin kon fotograferen. Maar je hebt ook prachtige platen van de wat meer gewone soorten waarvan vooral de parende icarusblauwtjes opvallen, foto 4, ik heb dat nog nooit gezien dat ze hun pakketje aan elkaar doorgeven en ik denk dat dat best een heel unieke foto is. Knap macrowerk en ondanks dat juli dan niet zo'n goede vlindermaand was heb je toch een lekkere serie bij elkaar geschoten.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helaas gaat het zeker de verkeerde kant op met aantallen insecten. Maar jij laat hier toch een prachtige serie met verschillende libellen en vlinders zien!
    Supergaaf je collage met het uitsluipen van een oeverlibel (5); de foto daarna van de prachtig glanzende mevrouw oeverlibel mag er ook zijn!
    Op nummer 21 ziet de juffer in de zonnedauw er zo vrolijk uit, maar ja....
    Alles bij elkaar een heel mooi blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    Geweldige serie weer!
    Vooral de St-Jansvlinder pfft wat een heerlijke scherpte en sfeer. Hoera je zag een Argusvlinder, en hoera je zag een grote vos, echt mooi! Keizersmantel en kleine Parelmoervlinder zijn echt AWD-soorten, jammer dat het er minder zijn. Ik had ook maar één distelvlinder . De parende blauwtjes, de prachtige dikkopjes op het slangenkruid. de juffers in het zonnedauw en op de varen....schitterend allemaal. Als kleurknaller het venijnig prikkende daasje! .
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ghita,
    Struinend in hetzelfde gebied zorgt er onvermijdelijk voor dat je veel dezelfde soorten tegenkomt. Qua libellen en juffers ben ik niet ontevreden over dit jaar, maar met vlinders is dat toch anders. Het aantal soorten viel nog wel mee, maar de aantallen waren toch veel kleiner dan ik had gehoopt. Jij hebt er behoorlijk veel mooi op de plaat gekregen, met bovendien prettige achtergronden. Uitsluipen van libellen blijft een bijzonder gezicht, dat je mooi in beeld hebt gebracht. Dazen en zonnedauw hebben je ook fraaie platen opgeleverd. Ik kom er ook nog op terug.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor de interessante en tot nadenken stemmende posts

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik moet steeds alles weer invullen url enzo, ik krijg ook geen bericht als je iets gepost hebt, jammer ia dat, maar verder niet getreurd. Je hebt werkelijk een prachtige serie neergezet terwijl het een slecht insecten/vlinderjaar is!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi Blog Ghita en wat jouw ook opgevallen is... veel minder vlinders dan andere jaren. Zelfs op onze vlinderstruik en koninginnekruid zitten amper vlinders. Toch heb je een mooie 'verzameling' weten te fotograferen 👌 Het groot dikkopje (tweede foto) is heel erg goed gelukt, zeker qua belichting.
    Groet uit een nat Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie foto's staan er weer in je blog. Je bent er toch weer in geslaagd om lekker te fotograferen en te genieten. En ja die blogdip herken ik maar al te goed, ik heb ook een pauze genomen van blogger. Op mijn social media's ben ik goed genoeg te volgen. Het moet geen verplichting worden. Dus doe wat voor jou goed voelt. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita