zaterdag 16 juli 2022

Steenuiltjes en ijsvogels

 Begin juni kreeg ik de kans om in de avond steenuilen te fotograferen op een erf ergens op de Veluwe. Ik had gelukkig vakantie want als ik de dag erna moet werken zou ik dit niet gedaan hebben. Begin juli had ik een plekje in een ijsvogelhut gereserveerd. Hier mijn blogselectie met wat foto's van deze prachtige vogels.

De steenuilen.

We konden bij iemand op het erf een steenuilenpaartje fotograferen vanuit schuiltentjes. De uilen hadden op dat moment jongen in een uilen nestkast en vlogen af en aan met voer. Er waren natuurlijk wat attributen neergezet voor de uilen waarop ze konden zitten voordat ze met het eten de nestkast weer invlogen.





Er kwam een zwaluw laag overvliegen....


Het vrouwtje op de uitkijk.



De dame was heel alert, vlakbij op het dak zaten kraaien en die werden heel goed in de gaten gehouden.



Het mannetje bekijkt het van achter het "raam". 




Later op de avond werd het licht mooier.


En het uiltje werd moe van al dat heen en weer vliegen.....


Dusss....
Oogjes dicht, en snaveltjes toe. Slaap lekker.


De IJsvogels

Het eerste weekend van juli was het tijd om bij de ijsvogels een kijkje te gaan nemen. De jongen waren een paar weken, dus ik hoopt op veel visjes die gebracht werden door de ouders. De hut is een bekende plek voor mij, want ik kom daar al sinds 2015 en heb daar al veel mooie momenten meegemaakt.


De vis is al behoorlijk groot. Vooral het mannetje kwam ongeveer elk half uur een visje brengen. Dit ging steeds heel snel, hij landde op de tak en 1 seconde later ging hij het nest in. Ik was dus vaak te laat met de foto van  ijsvogel-met-vis.



Maar elk uur een ijsvogel voor de hut, dat is toch genieten. Als de man de vis had hafgeleverd nam hij een duik en ging op de verder gelegen tak zitten, soms wat poetsen maar meestal zat hij wat rond te kijken.


Wat zijn het toch mooie vogeltjes. Helaas was het riet aardig naar voren opgerukt en kon ik de wat rommelige achtergronden niet vermijden, Jaja, ik hoor mensen al denken....met een spiegelreflex camera zou ik dit niet zo hebben..... Maar goed, ik ken de beperkingen van mijn camera en ben er nog steeds blij mee, dan maar wat meer rommel in de achtergrond. Het gaat ook om het genieten van wat je ziet. En dat deden we zeker, tussen 14:00 en 20:00 regelmatig een ijsvogel, en heel af en toe man en vrouw samen.


In een nog wat hogere tak....de man bekijkt van een afstandje hoe het vrouwtje beneden op een tak zit.


Het vrouwtje was er ook regelmatig, zij was ijverig aan het graven in een andere nestgang. Er zou zomaar nog een derde leg kunnen komen. Die ochtend waren er nog paringen en een visoverdracht. De middag sessie, waar wij bij waren verliep op dat gebied wat saai.





nog een keer het mannetje met een vis.

Ik ben benieuwd wanneer de jongen uitvliegen en of ze inderdaad voor een derde keer gaan broeden.

Afgelopen twee jaar heb ik alle vogelhut afspraken voorbij laten gaan, maar dit jaar kwamen er kansen, de steenuilenafspraak was heel onverwacht , de ijsvogels had ik gepland. En wat was het leuk. De vogelhutjes zijn toch wel de mogelijkheid om soorten van dichtbij te fotograferen die je anders niet zomaar voor je lens krijgt. Ik krijg ook weer zin in andere vogelhutjes, bijvoorbeeld op de Veluwe.

13 opmerkingen:

  1. Prachtige reeks van de uil , als van de ijsvogel. Van de uil kun je de opbouw en vlekjes op de veren zo duidelijk zien geweldig. Ja, de pracht aan kleuren van de ijsvogel geweldig . We hebben er een een paar winters geleden bij de vijver gehad maar dan zie ik ze liever zo mooi op een plaatje met een gewoon visje in de bek. Genoten Ghita,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita,
    Wat een leuke ervaring om steenuiltjes op deze manier goed te bekijken. Ik heb inmiddels al aardig wat soorten vogels vanuit hutten gezien, maar tot nu toe is het zien van uilen beperkt gebleven tot één keer een kerkuil.
    In de ijsvogelhut ben ik begin juni geweest. Het viel mij tegen. Af en toe kwam het mannetje langs, maar er was weinig actie en helemaal geen ijsvogel met een vis in de snavel. Het kan niet altijd feest zijn.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie serie Ghita! Volgend jaar hoop ik weer mee te kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig mooi Chita vooral de serie van de steenuiltjes is een buitenkans.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Twee keer een heel mooie serie, Ghita.
    De laatste twee foto's van de vermoeide uil vind ik heel leuk. Tja en ijsvogeltjes... altijd gaaf.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Monique Jouvenaar17 juli 2022 om 22:55

    Wat een prachtige blog weer. Met name de uiltjes vind ik geweldig. Die laatste met die oogjes dicht ❤️😍 Smelt 🤗
    Liefs, Monique J.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's zeg, ik heb weer genoten van je verhalen bij de foto's en natuurlijk van de foto's zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita
    wat is dit gaaf en wat een geluk op je vacatie erg mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige serie foto's van deze mooie vogels.............liefs. Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,

    Wat een super kans heb je gehad om de steenuilen te fotograferen. Je foto's zijn erg mooi geworden. De twee foto's van de steenuil achter het raam vind ik echt helemaal top.
    Ook je foto's van de ijsvogel zijn trouwens hartstikke mooi geworden.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita,
    Om zulke mooie foto's te maken is zo'n hutje wel ideaal! Dat bewijs je maar weer eens.
    Ik heb super genoten van je foto's!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. เทคนิคยิงปลา pgslot ปี 2022 กับการเลือกปืนและกระสุนสำหรับการเล่น pg-slot.game มีบริการฝากถอนเงินที่รวดเร็วที่สุด ต้องนึกถึงแต่การที่เราจะเล่นเกม นั้นหากเล่นเอาสนุก ก็อาจจะไม่ต้องคิดอะไร

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Pg Slot 99 ตัวแทนเว็ปยักษ์ใหญ่ ปลอดภัย อันดับ 1 ของไทย รวดเร็ว และเป็นที่นิยมมากมาย มีพนักงานพ้อมบริการ ตลอด 24 ชั่วโมง pgslot

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita