zaterdag 25 juni 2022

Gefladder in de polder

 In April en mei neem ik altijd een paar weken vrij. Eerst samen met Jeroen lekker weg en daarna zelf op pad, want deze periode vind ik de mooiste tijd om in de natuur te zijn: de weidevogels, jonge dieren, de voorjaarsvlinders. Naar dit alles ben ik deze maanden op zoek gegaan. Op de fiets (als het niet te hard waaide) de polder in. Ook in juni heb ik een paar keer de fiets gepakt om in de buurt te fotograferen.


Polderpark Cronesteijn

In het voorjaar laten de fazant mannen zich goed zien in Cronesteijn.

De lepelaars hebben ook weer gebroed in Cronesteijn, veel paartjes en veel jongen. Helaas kon ik door alle bladeren en takken niet veel mooie foto's maken en ben verder weinig in park Cronesteijn geweest de laatste tijd.


De weidevogels. Daar ging ik zowel in april, mei als begin juni voor op pad. De gebiedjes De Wilck, de Polders bij Leiderdorp waaronder de Boterhuispolder en polders Poelgeest. Het werd toch wel wat teleurstellend. Bijne geen weidevogels gezien en ook nauwelijks gehoord. Misschien was ik er op de verkeerde momenten, of waren er inderdaad veel minder weidevogels....



Scholekster (de Wilck)


Grutto  (Polders Poelgeest)



Grutto op een laag paaltje in de Boterhuispolder tussen Leiderdorp en Warmond



Tureluur in de Boterhuispolder



De koeien in de Boterhuis polder stonden op het fietspad. Ik moest ze natuurlijk eerst even op de foto zetten....

De Boterhuispolder kende ik nog niet en dit is zeker een plek om volgend jaar in het voorjaar terug te komen. Het is de enige plek waar ik dit jaar de grutto en tureluur in hun broedgebied kon fotograferen.

Bij gebrek aan weidevogels in de Wilck, dan maar een koe op de foto gezet. De polders in de Randstad....altijd bebouwing in de achtergrond.  Het gebied De Wilck wordt in het broedseizoen afgesloten, maar het fietspad buitenom heeft ook zicht op de weilanden waar de vogels zitten.

Terug naar Polders Poelgeest.


Een fuut met jongen om haar / zijn rug. Helaas op een lelijke plek met veel pluis in het water.


Maar het blijft mooi om te zien.


En de volwassen fuut moest even uitgebreid badderen


Zwaan met jongen (tegenlicht) in de Boterhuispolder.


Rietzanger (of toch de kleine karekiet?) in de Munnikenpolder (Leiderdorp)
Tot zover de gevederde fladderaars.



Op een zaterdag heel vroeg opgestaan want er was Sahara zand in de lucht en het zou best eens een mooie zonsopkomst worden. Ik vond het niet zo spectaculair. Dus toen het licht helemaal aan was ben ik in de Munnikenpolder en Achthovense polder bij Leiderdorp op zoek gegaan naar de andere fladderaars, de vlinders.



Kleine vos, ik zag er die ochtend heel veel bij elkaar op de distels.



Terwijl de distelvlinder gewoon op het wandelpad zat.


En zich aan alle kanten liet fotograferen.



In mei kon ik in de Poelgeest polders nog wat vlinders fotograferen zoals deze atalanta.


En nog een distelvlinder.

Ondanks dat het aantal weidevogels mij teleurstelde heb ik mij zeker wel vermaakt in eigen omgeving. En weer een leuk gebiedje ontdekt op fietsafstand. En zo blijft er gelukkig dichtbij huis ook nog veel moois te zien.  Nu breekt de zomerperiode aan, mijn minst favoriete tijd. Maar hopelijk gaan de vlinders en libellen mij niet teleurstellen komende maanden.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita,
    Een mooie serie die je hier weer laat zien. Die grutto in het water en die koeien zo naast elkaar met die prachtige wolken zijn echt super mooi.
    Maar die vlinder op foto 17 is echt fantastisch. Zo mooi genomen vanuit deze positie en alles klopt eraan. Geweldig!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. chita wat is je omgeving geweldig mooi wat een natuur en zo dicht bij huis dat zou iedereen wel willen denk ik maar al met al vind ik het een heerlijke serie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita. Het is ook heel fijn om alle tijd te hebben en op je gemak rond te fietsen in je eigen omgeving en heerlijk als er een nieuw gebiedje bijkomt! Mooi de scholekster, tureluur en grutto's. En de futen ook heel leuk. Ik denk aan een karekiet. De vlinders zijn ook prachtig gefotografeerd vooral die rechtop staande distelvlinder. Tot slot vind ik je foto van de groep koeien geweldig.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Heerlijk dat je de tijd had om lekker op pad te gaan en al deze mooie te zien en te fotograferen.
    Lekker hoor dat je de natuur zo dichtbij hebt, foto 7 en 17 zijn mijn favoriet.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi , mooi , mooi Ghita.
    Prachtige foto's laat je hier zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Ghita, wat een afwisseling van dieren. Die foto met de koeien op de weg vind ik geweldig en die zonopkomst en om daar zo vroeg voor op te staan . Een hele mooie serie .

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Ghita, een prachtige serie met weer zeer fraaie opnames. Ik hoop dat je nog kunt blijven genieten van de zomer, hoop ook op veel vlinders.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beautiful 😍
    www.rsrue.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Ghita,
    Verandering van omgeving heeft je niet alleen een ander soort beweging maar ook mooie platen opgeleverd. Jammer dat het aantal vogels tegenviel. Is het een tendens, is het invloed van vogelgriep of had je gewoon pech? Hoe dan ook, de platen zijn geslaagd. De vlinderplaten mogen er ook zijn. Wat een geluk dat de vlinder bleef zitten, want zo'n kans krijg je niet gauw weer.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijn lenteblog, Ghita.
    De koeien op het fietspad hebben je wel een mooi Hollands plaatje opgeleverd, zo vanaf een laag standpunt met die fijne wolkenlucht erboven.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Ghita
    erg mooie serie is dit,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,
    ik dacht toch echt dat ik hier al een reactie geplaatst had... nee dus 😢 Welnu, het is weer een voorbeeld blog hoor. Super foto's en fine teksten. En weinig weidevogels zeg je? Dat gevoel heb ik hier in 'mijn gebied' ook. Je hebt ze in ieder geval super gefotografeerd 👍
    Groet en goed weekend,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita