woensdag 6 oktober 2021

Amsterdamse Waterleidingduinen: september

 Waar Augustus koel en nat was, kwam er in september ineens zonnig nazomer weer aan. En ik vond dat niet zo erg, want de temperaturen bleven rond de 20 graden, de zon was niet zo fel, en zo kon ik deze maand de ontmoeting van zomer en herfst mooi vastleggen.


Op een zomerse september middag lag dit vosje heel relaxed. En ik ging er heel relaxed naast zitten. Gezellig met zijn tweetjes....een half uur lang, af en toe een foto en verder gewoon genieten.

Een groene kikker in het mos. Dit was in de buurt van de zonnedauw. Dit vleesetende plantje was in september duidelijk over zijn beste tijd heen. En  het droge weer helpt dit plantje ook niet. Ik vond wel dat er meer stond dan de jaren ervoor. Mede door de natte zomer denk ik.

De heidelibellen zijn in september nog in heel grote aantallen te zien in de waterleidingduinen. En op een zonnige dag trof ik heel veel paartjes aan.

De kleine vuurvlinder vliegt in meerdere generaties.  De derde generatie is nog in september te zien, en het waren er veel....


Nog twee foto's van de heidelibellen, waarmee ik het insekten seizoen in de AWD afsluit. We gaan over naar de herfst...... paddenstoelen zag ik nog niet, maar dat de herfst eraan komt is toch wel te merken.

De damherten bronst is in de maand oktober in volle gang, maar eind september zijn er al wat kleine opstootjes.



De herten bokken trekken massaal naar het gebied waar zij ieder jaar de bronst uitvechten.



Er klinkt soms al wat geburl


Stoer.


Meer bronst hoop ik in de volgende AWD blog te laten zien. Oktober heeft nog wel wat dagen, en pas half oktober gaat het echt los in en rond het bronst bos.

De vosje beginnen nu steeds mooier te worden, met hun volle staarten en wintervacht.






Moervosje (2x), op de laatste foto, heeft ze last van traanoogjes, iets waar alle vossen dit najaar last van hadden.



Jong vosje van afgelopen jaar, nog niet eerder gezien. Het is een jong van het vosje op de foto hierboven. Wat heeft deze kleine enorme oren.



Mooie rekel, hij wilde wel even geduldig poseren.



En soms staat er ineens een vosje op het pad waar je wandelt.




Sunset vosje, gelukkig was dit heel dichtbij de uitgang, zodat ik nog net op tijd, met zonsondergang buiten was.



En paar dagen later....weer een prachtige zonsondergang, maar geen dier in de buurt, dus dan maar de boompjes op de voorgrond.

Wat een heerlijke maand was september. Oktober begon iets minder prettig, met veel regen en wind, maar er komen vast nog momenten om naar de duinen te gaan om de damhertenbronst vast te leggen.  Maar ook de paddenstoelen, de herfstkleuren......er is weer zoveel te zien in de natuur....het verveelt nooit.

19 opmerkingen:

  1. Hallo Ghita.
    Wat een mooie foto's heb je weer van de vosjes, zo mooi met het wazige op sommige foto's.
    Maar ook de foto's van de herten zijn erg mooi om te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke serie met voor mij foto 15 als topper, wat een mooi portret van dit vosje.

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooi Ghita vooral de laatste twee vind ik schitterend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb weer genoten van je blog en prachtige foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat een geweldige foto's, vooral het vosje ben ik gek van.
    Ik heb heel erg genoten van je foto's.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Wat laat je weer mooie platen van vossen zien. Je bent een echte vossenfluisteraar, zeker als je erbij vertelt dat je een half uur lang naast een vosje gezeten hebt. Vossenplaten blijven hoogtepunten op je blog. Heidelibellen en kleine vuurvlinders waren er inderdaad in september nog volop, zoals ik je op mijn blog ook nog zal laten zien. En nu op naar de bronst, de herten lijken er klaar voor te zijn.
    Oh ja, wat een schitterende platen heb je kunnen maken van de zonsondergang.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat kikkertje op het mos, wat een mooie foto is dat geworden. Volgens mij ben je een vossenfluisteraar...een half uur lang bij elkaar zitten, geweldig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Prachtige beelden heb je weer gemaakt. Die vosjes vind ik echt super mooi.
    Foto 12 en 13 zijn echt fantastisch. En ook je laatste foto vind ik erg mooi met die geweldige kleuren.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi gevonden Ghita, het sunset vosje. Prachtige foto geworden evenals de hele serie. Wat weer een verscheidenheid aan fraaie beelden. Genieten weer.
    Groeten uit het zonnige Stieltjeskanaal 😎
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,

    September was inderdaad een prachtige maand qua fotografieweer en jij hebt die dagen prima benut. Helaas heb ik september voor een groot deel verstek moeten laten gaan omdat mijn telelens stuk en in reparatie is, echt balen. Je libellen en damherten zijn heel mooi, maar o, o wat zijn die vossen weer schitterend. Als ik lees dat jij zomaar een half uur bij zo'n vosje kunt gaan zitten dan kan het toch bijna niet anders dan dat ze jou persoonlijk kennen, wat gaaf zeg dat je zo'n band met ze op hebt kunnen bouwen. En dat zie je ook terug in de foto's, een een woord prachtig. Bij die eerste, waarschijnlijk dezelfde als nr. 11, mooi die zwarte band om z'n staart. Zo verschillend weer van dat jonge vosje met die grote oren, die ook erg ver uit elkaar staan. Prachtig hoe die rekel uit de onscherpte komt en tenslotte dat silhouet bij zonsopkomst, mooier kun je ze niet maken, toch.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. "Het verveelt nooit" idd gelukkig niet en zo kunnen we elke keer weer genieten wat de natuur brengt. Je weet het elke keer weer mooi vast te leggen, de vosjes zo mooi in het zachte licht , heerlijk relaxed, ook de vuurvlinder is prachtig ! Op naar de herfstkleuren ! Groetjes Adria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Ghita, de kleine vuurvlinder vind ik geweldig mooi o die gele bloem en die zonsondergang het lijkt wel op ik weet niet waar op vakantie bent .Het sunset vosje is ook heel apart.
    Trouwens alle foto's zijn mooi het was weer genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita, september was inderdaad genieten en dat is goed op je blog terug te zien in de foto's. Vooral al die mooie vossen die zichtbaar genieten. Het burlende hert is ook erg mooi met zijn grote gewei. De foto van de kikker vind ik wel heel erg leuk, dat is weer eens wat anders. Ik zag zelfs vorige week nog heidelibellen, dat zal vast ook wel met die mooie september te maken hebben gehad.
    Ik wens je alvast veel plezier met het fotograferen van oktober en de herfstsfeer maar dat zal wel lukken.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Wat maak je toch altijd fantastische foto's!! Of het nou vlinders, libellen of een kikkertje is. Alles perfect op de plaat. De vosjes zijn weer adembenemend mooi en de damherten idd stoer. De twee foto's van de zonsondergang zijn juweeltjes,
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Ghita,
    wat een heerlijk blog weer. Jouw beschrijving van deze september als een ontmoeting van zomer en herfst vind ik erg mooi gevonden. Het begin van september was inderdaad zomers en je laat ook nog veel vlinders en libellen zien. Waarna de herten de bronst al gaan voelen. Plus uiteraard de vosjes. Zoals al gezegd: een heerlijk blog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    je openingsfoto beloofde al heel veel moois en dat werd het ook.
    Je serie van de vossen is echt weer ontzettend mooi! Ik geniet daar dan ook echt van.
    Je kikker in de tweede foto vind ik zo leuk hahahaha....
    Dan nog mooie libellen en ook in het paringswiel. Het burlen van de damherten kon je ook nog mooi meepakken. Heel mooi blog!!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Ghita,

    Prachtig die twee laatste foto's. Kon je maar iedere keer er van op aan, dat je een vos of hert op een verhoginkje tijdens de zonsondergang kan fotograferen he? Dat zijn toch de beelden waar je altijd op hoopt en die onderscheidend zijn. Ook een prachtige serie beelden van de damherten. Ieder jaar neem ik mij weer voor om er eens langs te gaan in de bronsttijd, maar het komt er maar niet van. Ik moet ook eerlijk zeggen dat de edelhertenbronst mij veel meer aantrekt. Maar nogmaals, mooie platen hoor!
    Je vossenfoto's zijn ook weer plaatjes. Wederom hele fraaie foto's van de vossen. Prachtig.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Ghita,

    Je foto's van de vosjes vervelen echt nooit. De foto van het poserende vosje vind ik super!
    Ook de foto's van de damherten zijn prachtig. Het is gewoon een heel mooi blog geworden.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita