dinsdag 19 oktober 2021

Vogels aan de kust , IJmuiden en Katwijk

 In september en begin oktober ben ik een paar keer naar het strand van Katwijk en IJmuiden geweest om vogels te fotograferen. Natuurlijk had ik wat wenssoorten, maar het is altijd afwachten wat je tegenkomt.

De pier van IJmuiden kon alleen in de weekenden, omdat deze wegens onderhoud doordeweeks is afgesloten. En omdat ik bijna 2 uur moet reizen wilde ik het niet gokken om alleen voor het strand te gaan. Katwijk is wat dichterbij, maar wat soorten betreft ook wat minder interessant. Heel soms ligt er een zeehond bij de uitwatering, maar helaas niet die  dagen dat ik er was.


Drieteenstrandlopers bij mijn laatste Pier bezoek, begin oktober. Een groep van ongeveer 50 vogels stond te rusten in de branding. Deze 4 stonden iets los van de grote groep. Ik vind de DTSjes toch wel een van de leukste strandvogeltjes om te fotograferen.


Een nieuwsgierige jonge meeuw kwam even kijken. Dit was in September in Katwijk.


Visdiefje of een andere stern soort.... ik kon alleen van grote afstand een foto maken want ze zijn super schuw (foto is flink gecropt)


Half september waren de weersomstandigheden (op zaterdag) gunstig: weing wind, sluierwolken. Ik had op waarneming.nl al gezien dat er zilverplevieren waren dus het was zeker de moeite om de reis te maken. De zilverplevieren waren er, ver weg..... ik maakte van afstand al foto's , want je weet nooit wanneer ze er vandoor gaan. Helaas bleef het bij deze foto, want een hond was iets te enthousiast en joeg alles weg. Ik zag ze niet direct terug komen, dus vervolgde mijn rondje....

Aan de voet van de pier zat een kanoet, die totaal niet schuw was. Ik ben op de natte stenen gaan zitten, en zo kwam hij steeds dichterbij.

Wat een mooi vogeltje.



Op de pier was het nog rustig, alleen wat steenlopers en 2 bonte strandlopers, waarvan deze in rusthouding.

De ander kwam net boven de stenen uit, wat gaan de kleuren van de vogel op in de omgeving.  Als hij op de stenen zou liggen, dan viel hij niet op.


Steenlopers zijn er altijd wel, maar ik trof ze vaak op de lelijke groene rotsblokken, etend of slapend.

Deze zat op een grijze rots, wat dichterbij.


En dit duo zat ook op een mooie plek.

Het volgende bezoek aan Katwijk leverde alleen een foto op van deze grote sternen (oa een juveniel).


Dus zodra het in oktober een mooi rustig weekend was.....toog ik weer naar IJmuiden, want de rosse grutto stond nog op mijn lijstje.

In het begin waren het enkele strandlopertjes, die snel over het stand renden. Af en toe hielden ze 1 seconde stil en dan drukte ik af. Het is heel lastig om die rennende vogels met je camera te blijven volgen als je in een niet zo comfortabele houding, laag op het zand zit.


Even stil staan


En soms rennen ze je gewoon tegemoet


Overleg: gaan we links of rechtsaf...

Ondertussen was er een grote groep drieteenstrandlopers neergestreken en was het lastig om een wat meer geisoleerd klein groepje te vinden om te fotograferen. Daarnaast was het benaderen nog lastiger als wanneer het er een of twee zijn, want als er in zo'n groep 1 gaat vliegen......gaat de rest ook.

Dus heel voorzichtig schuifelde ik, laag bij de grond, iets dichterbij..en dan ben ik nog steeds blij met die oude Lumix met 600 mm zoomlens.


Heel even kwam de zon door... er werd gepoets, er werd gerust en altijd was er wel een vogel die alles in de gaten hield en om zich heen keek.


In rust


Ik kan hier helemaal in op gaan, alleen maar gericht op de vogels, en alles om mij heen vergetend. Gelukkig was het die ochted heel rustig op het strand, de honden bleven ver weg, en geen wandelaars die door de branding wilden lopen. En ook maar 1 andere fotograaf, die de dieren op dezelfde rustige manier als ik benaderde.


Op een bepaald moment stond alles in de slaapstand, en ging ik voorzichtig achteruit om pas op te staan als ik ver genoeg van de dieren vandaan was. Het is altijd flink sporten ( een dag later zeker spierpijn)...

Nog even twee overzichtsfoto's

De groep DTSjes waar ik eerder zo dichtbij stond, en rechts ....een witte vlek...een meeuw.


Even voor de meeuw gaan zitten, en ingezoomd, met een deel van de DTS groep in de achtergrond.


Helaas, geen rosse grutto......het erge was, dat er wel twee waren op die ochtend, maar ik was zo bezig met de DTSjes, dat ik ze niet had gezien.... (en na mijn DTS fotoshoot waren ze weg). Er was slechts 1 andere fotograaf, en die had ze dus later op waarneming.nl staan. Tja dan is het toch even balen, dat ik er een paar meter vandaan was op dat tijdstip, maar ik had dan misschien niet de serie van de drieteenstrandlopers zo kunnen maken.

En, 2 jaar eerder had ik de rosse grutto, ik was toen helemaal alleen met de vogel, zo'n kans komt niet snel meer....

Tijd om die pier op te gaan, ik had mij al anderhalf uur vermaakt met de kleine vogels op het strand.


Angry bird


Aalscholver droogt zijn vleugels.

De pier leverde heel weinig foto's op. Zelfs de steenlopers lieten het afweten en bonte en paarse strandlopers had ik die dag niet gezien (en ook later niet op waarneming.nl)

En dan ineens zie ik een piepklein vogeltje op de pier, dat opvloog en op een van de rotsen ging zitten. Ik kon snel 1 foto maken, voordat het vandoor ging.


En gelukkig een goede foto. Blijkt dat dit leuke kleine vogeltje een zeldzame bladkoning is. Weer wat geleerd.

Op het water zag ik meerdere zeekoeten, maar die foto's waren te slecht voor de blog. 



Ik sluit af met wat zonnestralen.....

Ik hoop deze winter echt wat vaker naar IJmuiden te gaan. Vorig jaar was het vaak te onstuimig (veel wind en vaak regen), maar bij rustig weer ga ik toch zeker weer de lange reis maken, want het is het toch wel waard. En het is toch ook lekker om een dagje aan zee te zijn.

18 opmerkingen:

  1. Dat is nog eens wat anders dan de bronst maar wel heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita
    een hele mooie serie uit IJmuiden,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Je hebt er weer prachtige foto's weten te maken. Erg mooi al die verschillende vogels. En ze lijken zich totaal niet aan jouw aanwezigheid te storen. (Behalve dan die Angry bird..haha...). Die kanoet is ook erg mooi met dan groen van de pier erbij. En je laatste met die zonnestralen is ook heel bijzonder. Mooie serie. Knap gedaan Ghita!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita.
    Je hebt weer 'n mooie serie gemaakt van de Drieteenstrandlopers en gelukkig dat er bij deze opnames effen geen hond voorbij komt en wat 'n geluk dat je die Bladkoning geheel vrij op de rots voor je lens kan fotograferen en zal menig fotograaf jaloers op zijn (top) weer van genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ghita,
    Wat een super mooie serie foto's van al die meeuwen.
    Drieteentjes vind ik een hele leuke soort.
    Ook de laatste foto met de zonnestralen is echt super.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dan zijn er nog mensen die fotograferen geen sportieve bezigheid vinden... 😂 Je hebt er genoeg voor over gehad lees ik Ghita zoals: lange reistijd, onmogelijke houding op het strand.
    Resultaat: prachtig! Angry bird is heel leuk, maar de kanoet is super en zelfs de bladkoning gaaf gefotografeerd. 🤢
    Groet uit een stormachtig Drenthe,
    Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,

    Nou, die Zuidpier heeft je geen windeieren gelegd (ook al waait het er meestal hard). Je drieteentjes die de hoofdrol hebben zijn fantastisch en je geploeter door het natte zand heeft je prachtige platen opgeleverd. Maar ook die zilverplevier is schitterend, jammer dat zo'n feestje dan weer verstoord wordt door loslopende honden. Je angry bird is grappig terwijl ik de bonte strandloper die boven de stenen uitsteekt een van de mooiste uit de serie vind. En wat een geluk dat er een bladkoning op die stenen kwam zitten, die kans krijg je soms op zo'n vooruitgeschoven post als de zuidpier. Ik aas er jarenlang op bij het Lauwersmeer of op Texel, maar had het geluk nog nooit er eentje te treffen. Prachtig blog.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was laatst heel even in IJmuiden op het strand en nam me direct voor om daar ook nog weer eens naar toe te gaan, zeker nu de Zuidpier weer open is, nou ja, met de wind van de laatste dagen niet natuurlijk.
    De Drieteenstrandlopertjes zijn altijd zulke schatjes, heerlijke foto's maar ook foto 9 en 10 van de Steenloper zijn heel geslaagd.
    De Bladkoning is een prachtig kadootje en de zonnestralen zijn een waardige afsluiter van een fijne blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Ghita,
    Na een keer voor niets te zijn geweest ben ik afgelopen maandag weer eens naar de Zuidpier geweest, Naast de vertrouwde soorten zie je altijd wel wat bijzonders, zoals jij met die bladkoning. Wat een geluk om die daar zo mooi te zien en te fotograferen. Dat de drieteentjes altijd inspireren is bekend. Ieder passend moment grijp je dan je kans. Katwijk heeft je ook mooie momenten opgeleverd zo te zien. Het is een strand waar ik nooit kom, om de een of andere reden.
    Je laat met deze beelden zien dat je ook met de vertrouwde soorten een hele fraaie impressie kunt maken.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo GHita, Weer een prachtige serie , je kunt de veren bijna tellen op de vogels. Dat bladkoninkje is een erg mooi vogeltje en brengt kleur in de hele serie. De zonnestralen zijn super mooi.De drieteentjes zijn ook heel erg mooi. Weer genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Ghita,
    prachtige serie van de drieteentjes langs het strand. Knap dat je er soms zoveel bij elkaar in beeld hebt, want ze lopen doorgaans alle kanten op. Wat ik zo mooi vind aan jouw strandbeelden, is de mooie zachtblauwe kleur in de achtergrond. Dat weet je toch overal voor elkaar te krijgen.
    Erg mooi vind ik de foto van de kanoet (8); en de zeldzame bladkoning is behalve een leuke vondst ook een heel leuk vogeltje.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtige serie van strandvogels. Hier kan ik ook niet genoeg van krijgen. Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi blogje, de bladkoning dat is toch wel super. IK vind de foto van de zilverplevier ook heel fijn, die vogel krijg je niet snel voor je lens, tenminste ik niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,

    Ik kan heel kort zijn: ik vind je foto's helemaal TOP!
    Dit is echt een heel mooi blog geworden.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Ghita,

    Een blogje dat ik eerder gemist heb, maar wel eentje die ik natuurlijk nu met veel belangstelling heb bekeken. Het is een hele mooie verzameling, met voor mij de zilverplevier en uiteraard de bladkoning als hoogtepunten. Al die andere soorten (hoe mooi je ze ook op de foto hebt staan) zijn voor mij goede bekenden en toch min of meer de vaste gasten daar. Overigens is de foto van de bonte strandloper met de kop in de veren wel heel erg mooi. De bladkoning is een supersoort natuurlijk en helemaal wanneer je maar 1 foto kunt maken en deze plaat er uit komt rollen. Top. Een extra pluim voor de foto van de angry bird. Geweldige plaat.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    Wat een geweldige strand/pierblog!
    Ik heb er van genoten. Mooi die zachte kleuren ook van de kanoet en de steenlopers met mooie achtergrond. De drieteentjes zijn hartstikke leuk. Nieuwsgierige meeuw en portret van de meeuw, heel gaaf. Bontje in slaaphouding mooi.
    Kers op de taart is wel de bladkoning, wat gaaf!!!!
    De afsluiter is ook al een hele mooie!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita