vrijdag 10 september 2021

Amsterdamse Waterleidingduinen: Boomkikkertjes

 Dit keer een blog met een hoofdrol voor de boomkikker. Deze kleine groene kikkertjes komen al heel wat jaren voor in de AWD, maar makkelijk te vinden zijn ze niet. In de voorgaande 3 hete zomers heb ik ze nauwelijks gezien.  Ik was dus heel blij toen ik op een niet zo warme 2 augustus er ineens een stuk of tien vond. Ze waren nog heel klein, formaat duimnagel, maar met de macro voorzetlens was het goed te doen.


Grumpy



Boomkikkers fotograferen is op meerdere vlakken een uitdaging: 

1. je moet ze maar kunnen vinden. Hun kleur is exact de kleur van het groen (in dit geval varens) waar ze zich schuil houden. En als je niet weet hoe klein ze zijn, dan kijk je er zo overheen.

Wanneer het zonnig is zijn ze makkelijker te vinden, ze glimmen je dan namelijk tegemoet.


Maar die zon heeft ook een nadeel..... glimmende kikkers, of overbelichte kikkers... Als je in je eentje bent, zoals ik die ochtend, is het lastig om zowel schaduw te maken en je foto te maken. Maar als een kikkertje dan lekker actief is, laat je die kans toch niet schieten. Dit is dus meteen uitdaging 2: De zon.




Half augustus waren de kikkertjes ietsje groter.... en zaten er een paar op een tak. Dan zie je ze een stuk sneller, en wanneer de zon dan ook schuilgaat achter wolken, heb je ook geen last van glimkikkers.



Deze kikker moest op een houtje bijten :-)



En dit ukkie zat mooi vrij, bovenop een varen. Uitdaging nummer 3: ze zitten vaak nogal verstopt tussen het groen, er zit altijd wel een spriet of ander varen blad voor.  Ik probeer er wat van te maken, maar ik zal nooit de kikker verplaatsen naar een mooier plekje. Zit ie uit zichzelf niet mooi, jammer, dan ga ik verder zoeken, en met wat geluk kom ik er een tegen zoals hierboven. Dit was ook weer een niet al te  warme dag met weinig zon.



Hang on.



Een echte boomkikker....



Bovenop.



Dezelfde kikker, zelfde plekje, alleen vanuit een andere hoek en met mijn gewone zoomlens. De foto erboven was met de macro voorzetlens gemaakt.



Op de voorlaatste augustusdag was het druilerig, een beetje gemiezer, maar wel ongeveer 20 graden. De kikkertjes waren weer ietsje groter maar nog steeds klein.


Deze was lekker actief.



De hele kleine kikkertjes zijn nog geen centimeter groot. Deze was ongeveer 2 cm. Volwassen kikkers zijn tussen de 3 en 5 cm.


Niet ingezoomd (de ingezoomde foto was helaas niet scherp). Deze foto geeft goed weer hoe klein de kikkertjes zijn en hoe ze op gaan in hun omgeving. Inmiddels heb ik een aardig getraind boomkikker oog en weet ik ze toch vaak wel te vinden.

Uitdaging 4: De dazen. Deze mooie, maar zo gemene steekvliegen waren volop aanwezig. Terwijl ik de boomkikkers fotografeerde, voelde ik de dazen door mijn shirt heen bijten.

Dit overkwam mij ook bij de zonnedauw (geen boomkikkers, maar ik was op zoek naar een mooi standpunt om dit vleesetende plantje te fotograferen. Daar was een daas mij weer gemeen aan het bijten en met een ferme mep sloeg ik hem van mij af, waarbij hij pardoes in de zonnedauw belandde. Tja, nu was ik even gemeen terug...zonnedauw moet ook eten. Daas rechtop gezet om nog een foto te maken, en hem daarna achterlatend als voer voor het plantje.




En tenslotte toch nog de herten en vosjes....


Het bastgewei is hier nog helemaal aanwezig.


En dit hert is zijn gewei aan het vegen. De basthuid laat los. De doorbloeding stopt en het gewei is gereed voor de bronst die er in oktober aan komt.


Dat loslaten van de basthuid jeukt ontzettend, en de herten irriteren zich enorm. Ook aan die loshangende flappen voor hun ogen, ze willen het zo snel mogelijk kwijt en schuren ermee tegen takken.





Augustus was wat mij betreft een heerlijke maand. En die buien....ach als het daarna weer droog wordt is dat ook geen punt, en het levert mooie plaatjes op van een vosje met de dreigende lucht van een wegtrekkende bui erachter.



Welteruste vosje

In dit blog zaten foto's van de maand augustus. Inmiddels is het september, en ga ik in de AWD op zoek naar het begin van de herfst: De kleuren, de eerste paddenstoelen, het voorzichtige begin van de bronst. Dus als het weer meewerkt komende weken, zal ik ook in september weer regelmatig op pad gaan. Op zoek naar die mooie natuurmomenten.





19 opmerkingen:

  1. Wat een verschrikkelijk leuke en vooral herkenbare blog weer!

    Gr. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's met leuk geschreven teksten, weer top gedaan Ghita.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Werkelijk super gaaf, TOP gedaan 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hele mooie foto's Ghita.
    Prachtig hoe je die kikker zo hebt weten te fotograferen. Foto 12 vind ik ook erg mooi.
    En wat staan de vosjes er weer geweldig op. Super!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig blogje Ghita, de schattige kikkertjes wat een plaatjes zeg. Drama voor de Daas... de herten en vosje ook heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Ghita,
    Je hebt je lekker kunnen bezig houden met de boomkikkertjes. Gelukkig voor jou zaten ze niet uitsluitend in hun kenmerkende rustpose. Als ze actiever zijn is het gelijk een stuk interessanter. Je hebt er nu een mooi afwisselden serie van kunnen maken.
    Goeie actie met die daas. Dazen zijn echter kregen waar ik veel door gestoken ben. Gelukkig krijg je er geen jeukende bulten van en is een steek slechts een half uurtje hinderlijk, althans bij mij.
    Zowel de zonnedauw als jij zullen blij geweest zijn (voor zo ver zonnedauw dat kan) dat de daas op de zonnedauw terecht kwam.
    Een vos tot besluit hoort er bij jou bij, een echte schoonheid.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo GHita, Wat een mooie foto's van de boomkikkertjes en al die kleuren groen zo bij elkaar . Leuke reactie op de daas maar wel mooie kleuren. Ja en het vosje is de hekkensluiter geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Ghita,
    Weer 'n mooie blog, je Boomkikkers staan er mooi op en ja die Dazen kan ik over meepraten altijd 'n harde schijf op mijn armen en 'n vreselijke jeuk maar je hebt de Zonnedauw ook geholpen aan voedsel. Ook je Damherten met hun vellen op hun gewei is mooi gelukt en dan je Vosjes weer super.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Ghita,
    leuk dat je de boomkikkertjes in verschillende houdingen en in beweging op de plaat hebt kunnen zetten. Foto 14 is echt geweldig. Foto 15 - de daas in de zonnedauw - is ook een topper, zeker met jouw verhaal erbij.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Ghita wat een mooie serie zeker de kboomkikkertjes geweldig mooi en natuurlijk de vosjes super

    BeantwoordenVerwijderen
  11. super mooi Ghita. Helaas zijn er in mijn omgeving geen boomkikkertjes, dus moet ik het met jouw foto's doen... en dat is geen straf hoor 😁
    Ook de voor laatste foto van het vosje springt er voor mij uit. Lag je op de grond te fotograferen?
    Groet uit een regenachtig Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Ghita,

    Een prachtige verzameling heb je overgehouden van de dagen dat je op zoek was naar de kikkertjes. Ik weet nog goed dat het geheim was waar ze zaten in de AWD, maar de tamtam is snel gegaan de afgelopen 6 jaar. Helaas worden er ook een hoop "geplukt" door verzamelaars en is het dus maar goed dat ze zo moeilijk te zien zijn. Inderdaad wordt het voor een getraind oog steeds makkelijker om ze te vinden en jij weet natuurlijk helemaal waar je precies moet kijken in dat gebiedje. Hoewel het kikkertje een beetje glimt, vind ik de eerste foto wel heel erg fraai. Maar ook de laatste foto is erg mooi. Altijd mooi wanneer je ook een foto van het dier in zijn leefgebied erbij plaatst. Mooie plaat ook van de daad. Vooral de tweede. Heel mooi ook de laatste foto van de vos. Fraaie zachte kleuren daar.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Ghita,
    De hertjes zijn prachtig en de twee foto's van de vosjes zo mooi!!!! Pffft wat een mooi standpunt, compo, kleuren en scherpte. Maar ik moet je ook complimenteren met de prachtige serie van de boomkikkertjes. Zo mooi in het groen! Als een daas mij prikt voel ik de steek door mijn hele lijf tot in mijn hoofd. Krengen zijn het! Held dat je toch door gegaan bent met foto's maken. Je hebt me ook zowaar hardop aan het lachen gekregen over die daas als voer voor het zonnedauw. Eigen schuld dikke bult, haha!! Het leverde je ook hele fraaie foto's op!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,
    Wat een geweldige serie foto's van de boomkikkertjes, ooit heel lang geleden waren we ook met een groep in de AWD op zoek naar deze kikkertjes we hebben ze toen ook gevonden, maar wat zijn ze klein echt niet normaal meer.
    De zonnedauw en de herten vind ik ook mooi, maar de vossen stelen weer de show.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een gave serie van de boomkikkertjes Ghita.
    Ik wist niet dat die zoooo klein zijn, nog nooit in het echie gezien.
    Moest lachen om je daas , goed terug gepakt.
    Niet fijn om gestoken te worden, maar je hebt er wel mooie foto's van zo in de zonnedauw.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Ghita,
    echt een heel mooi blog en foto 5 van de kikkertjes is wel heel bijzonder met dat houtje hahahahaha.... Ik las dat de dazen door je shirt heen staken en helaas ken ik dat ook. Was in de natuur met een luchtige linnen broek aan (anders was het me te warm) maar dt heb ik geweten arghhhhh....
    Maar de hebt de daas echt supermooi weten te fotograferen. Die kleurige ogen spreken ook echt wel. Prachtig kleuren ogen hebben ze en voor jou dan met wegslaan ook nog op het zonnedauw. hertjes zijn ook weer mooi vastgelegd maar de laatste foto van de vos is echt supermooi!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Ghita, wat een mooie serie en de boomkikker staat er zeer fraai op. Uiteraard ook weer een prachtige foto van de vos. Het blijft boeien de setting is prachtig!!!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita