maandag 19 april 2021

Natuur dichtbij huis April varia

 April is misschien wel mijn favoriete maand op fotografie gebied. Er is zoveel te zien in de natuur, dat ik keuzes moet maken.  Deze blog laat een selectie zien wat ik tot half april heb gefotografeerd in de directe omgeving van Leiden, alles op fietsafstand.

Kievisbloemen, ze zijn prachtig.  Ik had het geluk een plekje te ontdekken waar er heel wat stonden. Het zijn heel kwetsbare bloemen, dus daar moeten wij zuinig op zijn.


Nog even terug naar de bosanemoontjes, begin april stond er nog aardig wat, al was het soms zoeken naar anemoontjes die niet beschadigd waren en geen bruine randen hadden.

Just the two of us


Wit


Nog een duo


Soft 



In mijn eerste vakantie week ben ik een paar keer naar de polder Achthoven gefietst. Dit is een mooi weidevogelgebiedje waar de vogels volop de kans krijgen te broeden. Wat is dat toch een feest om daar te fietsen en de geluiden van tureluur, grutto, scholekster te horen. 

De kluut, een prachtige vogel die zich hier regelmatig goed laat zien.


Lentekriebels bij de zwanen


En na dit ritueel zwommen ze ieder een kant op....



ook de tureluurs hebben de lentekriebels. Helaas stond ik er niet helemaal goed voor (tegenlicht en vanaf een hoger gelegen fietspad), maar toch bijzonder om van redelijk dichtbij te mogen zien.


En ook de tureluurs gingen na de paring elk een andere kant op, lekker romantisch..

Wat verderop in het weiland liep een koppeltje grutto's. Ik was benieuwd of zij ook nog wat leuks gingen doen samen, maar ze waren beiden druk met fourageren.


Mevrouw grutto, duidelijk wat minder opvallend van kleur dan haar mannetje.


En het mannetje. Deze vogelsoort moet ik gewoon in april fotograferen. Het waren dan ook 3 of misschien wel 4 ritjes naar de polder voordat ik deze foto kon maken. Ze zaten steeds veel te ver weg. Dit was dus een geluksmomentje.


en nog even helemaal door de knieƫn voor deze foto.



Er zaten ontzettend veel hazen in de polder, ook vaak te ver weg voor een foto. Soms zag ik er wel 4 of 5 achter elkaar aan rennen. Deze Zoef zat redelijk dichtbij en bleef ook braaf voor mij zitten. Er zit een sloot tussen het pad en het weidevogel gebied, dus de dieren zijn daar veilig. Er lopen namelijk erg veel honden op het wandelpad daar, soms niet eens aangelijnd. 


En dan de serie kievitsbloemen.... deze foto's maakte ik op maandagmiddag 12 april. 's morgens waren er nog flinke sneeuw en hagelbuien en ook in de middag kwam er een regenbui over. Maar juist net na zo'n bui is het licht mooi, en zie je soms nog wat druppels op de bloemen of de blaadjes.





Ze staan er maar heel kort, dus ik heb op het juiste moment mijn kans gepakt.



De eerste ganzenpullen


Het blijft schattig.


Ik had een aantal wensen op mijn lijstje: gruttos, kievitsbloemen en het oranjetipje.
Die laatste werd een grote teleurstelling. Het veldje in park Cronesteijn, waar het vorig jaar vol pinksterbloemen stond en ik op 1 middag er wel  een stuk of 7 heb gezien.....het was veranderd in een saai grasveld, zonder ook maar 1 bloem. Wat is er met alle pinksterbloemen gebeurd daar. Ook aan de overkant, waar ze vorig jaar stonden, kon ik slechts 1 bloem vinden. Wie het weet mag het zeggen, ik ben heel benieuwd. Zo zonde....want vorig jaar was het voor het eerst in 7 jaar dat daar weer oranjetipjes waren. Wie weet geeft het staartje van april toch nog wat moois, en vind ik elders nog pinksterbloemen, met oranjetipjes.

16 opmerkingen:

  1. Wat een super leuke blog weer en inderdaad, dichtbij huis is ook veel te vinden wanneer je er wat tijd in steekt. Erg leuk!

    Gr. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Ghita,
    je hebt vlakbij huis prachtige onderwerpen gevonden.
    Gaaf, de interactie bij zwanen en tureluurs. En mooie portretten van de grutto's. De kievietsbloemen heb je zeker bij mooi licht kunnen fotograferen, zijn dan ook fijne beelden geworden. Anemoontjes prachtig. En dan je afsluiter... smelt...

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita.
    Ook dichtbij huis kan je mooie soorten vinden, de Kievitsbloem staat er mooi op, kijk eens bij de Koolzaad daar fladderen de Oranjetipjes ook. Er zijn ook mensen die de eitjes meenemen. Ook mooi de Kluut, de paring van de Tureluurs en Knobbelzwanen. De ganzen zijn er vroeg bij en leuk die jongen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig blog, mooie beelden! Groetjes, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige opnames heb je van de kievitsbloemen en anemonen gemaakt, erg mooi! Je viel met je neus in de boter met de parende vogels... Hier zie ik ook veel ganzen met jongen, leuk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als dit geen voorjaar uitstraalt geweldig je begin al gelijk met de prachtige kievitsbloem en ja het is gewoon prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita

    Wat een schitterend (voorjaars)blog! Zo mooi, die foto's van de Kievitsbloemen en dan die kleine gansjes ..... om op te vreten die kleine donzige bolletjes. Ook de foto's van de 'verliefde' zwanen zijn super; echt voorjaar ...... love is in the air!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Ghita,
    De kievitsbloemen vind ik deze keer veruit het interessantste en mooiste onderwerp. Wat zijn het toch bijzondere bloemen. De lente komt bij mij dit jaar wat minder overtuigend binnen, al zijn er genoeg mooie momenten. De temperatuur zal wel een rol spelen. Jij laat weer een mooie collectie platen zien met een aantal zeer duidelijke lentebeelden.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtige, maar kwetsbare bloemen inderdaad die kievitsbloemen, ik heb enkele plantjes in de tuin en er kwam dit jaar zegge en schrijven 1 witte en 1 paarse bloem aan. Maar ik heb er toch ook wat leuke plaatjes van kunnen maken. Mooie serie op het eind, maar je bosanemonen zijn ook prachtig, zo mooi zacht gefotografeerd en afgewerkt. Ik had ook de pech dat ik parende grutto's niet goed kon vastleggen, een paring van wel twee minuten, ik schoot een hele serie maar geen enkele scherp. Door de afstand en de felle zon krijg je luchttrillingen waardoor er geen scherpe foto te maken valt, jammer. Jij hebt ze toch nog van lekker dichtbij kunnen fotograferen. Voor oranjetipjes komen er m.i. nog kansen genoeg, hier komen de pinksterbloemen pas net in bloei.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Ghita
    Prachtige bloemen foto's en helemaal in de stijl waar ik van hou ;-))
    De paring van de knobbelzwanen is natuurlijk ook mooi net als al je andere foto's.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ghita,
    Ja, de kievitsbloemen stelen de show ontzettend mooi genomen en zo duidelijk en sierlijk . Trouwens alle bloemen foto's zijn mooi . Wat ik ook erg lief vind zijn de jonge gansjes . Een heel mooi blog zo dicht bij huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Ghita,
    Wat een geweldig voorjaarsblog, de kievits bloemen zijn prachtig.
    Dat er flink gewerkt wordt voor het nageslacht is super, ik ben helemaal weg van de knobbelzwanen.
    Ik heb van je foto's genoten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Ghita, weer een super mooi blog met veel variatie. De Kievitsbloem is prachtig net zoals de bosanemoontjes. Je hebt heel fraai geplaat. Spijtig dat de plek met de plek van de pinksterbloemen was kaal gemaaid. Wie zijn toch die lui die dat elke keer weer voor elkaar krijgen om te maaien. Voor zijn de foto's met de grutto en de haas de favorieten. Al was het alleen maar dat jij ze zo mooi in het zonnetje hebt gezet. Ook voor deze vogels en dieren moeten we ons hard maken. Het gaat slecht met ze.
    De zwanen is altijd mooi om te zien. Zo gracieus.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Prachtig Ghita en dan vooral de kievitsbloemen.
    Deze zijn inderdaad heel kwetsbaar en je moet maar net een plekje weten.
    Prachtig gefotografeerd net als die mooie anemoontjes. Het blijven gewoon heerlijk items om vast te leggen. Het liefdespel van de zwanen is heel indrukwekkend want zo vaak zie je dat niet. Ook de grutto, haas en tureluurs zijn mooi vereeuwigd met als laatste die schattige donsjes van gansjes. Wat een dotjes :-).
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Ghita,
    Wat heb je knap gespeeld met scherpte-diepte bij je foto's van de bloemen. zo mooi en teer.
    De vogels in hun baltsgedrag en de paring, super! Je was weer op de juiste tijd op de juiste plek, mazzelaar! De foto's van de grutto's, de jonge eendjes en de haas zijn ook prachtig.
    Het was weer genieten om dit moois te bekijken!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita