vrijdag 2 april 2021

Natuur rond Leiden: maart, lentekriebels

 In maart gaat er ineens heel veel gebeuren in de natuur en vanaf half maart kom ik soms tijd te kort om alles te zien. Waar het in de Waterleidingduinen nog redelijk rustig is, gaat het  hier in de omgeving aardig los. De bosanemoontjes, lammetjes, de vogels die de lente in hun bol hebben.

In dit blogje dus een aantal vaste onderwerpen die bij mijn lente horen.


Lammetjes, ik wordt er ieder voorjaar weer blij van als ik ze zie rennen en springen in de wei. Samen met de bosanemoontjes zijn het echt mijn lentebodes.

Nog even terug naar begin maart...

ik fotografeer graag op  licht bewolkte dagen, zodat er genoeg licht is, maar geen felle zon waardoor er harde schaduwen en contrasten ontstaan. Vlak na deze foto begon het flink te regenen en verdween de camera weer in mijn tas. Dit was gelukkig dichtbij huis.


Narcissen, steeds weer een uitdaging..... gele bloemen vind ik zo lastig. Gelukkig was het hier ook niet zonnig en met het inmiddels bekende boterham zakje voor de lens kon ik het wat zachter maken rondom.

Half maart werd het tijd om te gaan kijken hoe de bosanemoontjes er bij staan.



Ik wandel vaak eerst een rondje om te kijken waar mooie plekken zijn om de bloemen te fotograferen. Met de zoomlens maak ik dan wat foto's van het geheel.

Om vervolgens de macro voorzet lens te pakken en voor de close ups te gaan.
Ik heb inmiddels wel door dat een voorzet lens geen echte macro lens is, het is echt voor de heel dichtbij foto's.


Het is weer even zoeken naar de compositie


Het blijft leuk om zo een middagje tussen deze leuke bloemetjes te liggen.


Ondertussen krijgen de vogels lentekriebels en nesteldrang.


De lepelaars hebben hun broedplaats weer gevonden.


En ook de ooievaar zit op het nest.


De knobbelzwanen hebben een romantisch onderonsje


En ook de kokmeeuwen hebben er zin in


voor de grauwe ganzen wordt het ook een drukke tijd....in april hebben ze weer volop pullen.



Het roodborstje zong het hoogste lied.


En dan de lammetjes. Ik weet dat meestal in de laatste week van maart de lammetjes in de Oostvlietpolder ( bij het Vogelhof) buiten lopen. En op een mooie avond (hoera het is weer lang licht) ben ik na werktijd nog even de polder ingefietst. Wat is dit leuk om te zien.


Te schattig


kiekeboe, ik zit wat ruim in mijn wollige velletje.


op een houtje bijten


mehhhh


Knuffelen


Later die week ben ik nog een keertje naar de bosanemoontjes gegaan.






En dan loopt er een lieveheersbeestje op een anemoontje....heeft ie juist een heel lelijk exemplaar uitgezocht met bruine plekjes....




Met behulp van een blaadje heb ik hem even verhuisd naar een andere bloemetje....maar toen kwam de zon wel heel fel door..... tja, bloemetjes fotograferen is nog niet zo makkelijk.



En als het zonnetje komt, komen ook de bijtjes.


Nog even zonder macro lens. Spelen met scherptediepte.







Wat geniet ik toch van deze periode. De winter was dit jaar heerlijk met toch aardig wat kou, vorst en een geweldige sneeuw week. Maar het voorjaar is toch wel mijn favoriete seizoen. De natuur ontwaakt.




Met dit bosanemoontje sluit ik dit lenteblogje af.




De lente is begonnen dus voor mij als fotograferende natuurliefhebber een drukke tijd. April staat voor de deur en dan heb ik mijn lijstje alweer klaar: Weidevogels, de eerste vlinders, misschien toch nog een keer bosanemoontjes en andere bloemen....  Ik ga mij ook dichtbij huis wel weer vermaken komende tijd. Nu alleen hopen dat het weer geen roet in het eten gaat gooien.



17 opmerkingen:

  1. Heerlijk Chita z,on mooie voorjaarsserie dat is genieten ik had ook een serie van gevlekte lammetjes maar die zijn in de prullenbak beland ik was te moe denk ik maar er komen nog wel kansen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuke en enthousiaste blog weer Ghita, heerlijk om te lezen!

    Gr. Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Ghita,
    Heerlijk hé de lente de mooiste tijd van het jaar samen met de herfst vind ik.
    Zo leuk die dartelende lammetjes, en alles wat weer gaat bloeien, foto 21 vind ik echt super.
    Ik wens je mooie paasdagen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ghita,
    Mooie lente beelden. Fantastisch die kleine lammetjes. Die bosanemonen heb je ook super gefotografeerd. Prachtig met dat lhb'tje erbij.

    Groetjes en fijne paasdagen,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Ghita,
    Een blog om vrolijk van te worden . Dartelende lammetjes mooie bloeiende bloempjes en een zingend roodborstje dat is toch genieten pur sang. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een zalig blog.
    De belofte van lente met lammetjes en allemaal verliefde paartjes.
    En dan die bosanemoontjes, briljant, wat een mooie foto's.

    Fijne paasdagen en groetjes,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De lammetjes stelen hier de show, zo lekker dartel, daar word ik blij van!
    Bij de tweede sessie van de anemoontjes kwam je meer in de flow, vooral de softe nr 20 vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat zijn de bosanemoontjes mooi geworden, vooral de laatste sessie. En heerlijk de buitelende lammetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Ghita,
    wat een heerlijk divers lenteblog. Op de een of andere manier zien de lammetjes op jouw foto's er extra zacht en aaibaar uit. De anemoontjes heb je er ook prachtig op staan. De leukste vind ik foto 22: het anemoonje prachtig en van het lhb'tje zo mooi de voorkant te zien. De topper is voor mij foto 2; zo mooi zacht die blauwe sterretjes.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Ghita,
    De verschillende voorjaarsbloeiers heb je heel mooi in beeld gebracht, met prettige zachte tinten. Lammetjes doen het altijd goed, zoals veel jonge dieren. Hier stelen ze de show.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Pracht foto's Ghita.
    De lammetjes zijn zo leuk om te zien, mooi hoor !!!
    Maar de annemoontjes heb je super mooi gefotografeerd, prachtig sfeertje er om heen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Ghita,

    Een heel fijn lenteblog. Mooi die onscherpe onderkant bij de eerste bloemen m.b.v. het bekende boterhamzakje. Maak ik te weinig gebruik van. Prachtig zo mooi zacht als jij die bosanemoontjes weet te fotograferen, ik hou daar van en dan springen er voor mij de foto's 6, 7 19 en 20 echt uit. Bij nr. 6 ook heel mooi die schaduw van de meeldraden op het bloemblad. Je weet hele mooie resultaten te halen met die voorzetlens, ik vroeg me af op welke lens je die dan zet. Je hoopt verder op mooi lenteweer, ik zit ook al weer enkele dagen te wachten om met m'n macrolens de tuin in te gaan, maar de afgelopen dagen heeft het weer weer aardig wat roet in het eten gegooid. Hopelijk wordt het snel beter nu.

    Groetjes,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Ghita, weer een heel bijzonder fraaie post. Erg mooi!!!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Ghita,

    Van dit blog word je heel erg vrolijk. Zo aandoenlijk die kleine lammetjes met hun dikke wollige pootjes; een heel hoog knuffelgehalte.
    Je foto's van de bosanemoontjes zijn echt prachtig. Petje af hoor.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. De bosanemoontjes zijn ook echt prachtige gefotografeerd Ghita.
    Het zijn ook van die mooie bloemetjes en die vragen om gefotografeerd te worden. Heerlijk dat nu eindelijk de lente een beetje aanbreekt want dat werd ook hoog tijd. Je tweede foto vind ik ook prachtig zeg. De lammetjes, zwanen, ooievaar en lepelaar laten allemaal zie dat het weer lente is :-)
    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Ghita,

    Een heerlijk lenteblog zo met die lammetjes. Vooral de laatste foto met de twee lammetjes is super. Altijd leuk als er een wat vreemde interactie is. Prachtige serie van de bosanemonen, waarbij vooral de twee met het lieveheersbeestje er nog bovenuit komen. Zo mooi die kleurencombinatie en handig dat je hem even geholpen hebt om op een mooier bloemetje te gaan zitten.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Ghita, lekker zo'n lenteblog! Ik word echt blij als ik die lammetjes zie, zo schattig en vrolijk. Je bosanemoontjes vind ik vooral in de 2e serie heel mooi geworden. Je schrijft dat het fotograferen van bloemetjes nog niet zo gemakkelijk is en dat geloof ik direct. Ook leuk dat er een lieveheerbeestje bij kwam, dat maakt zo'n foto weer helemaal anders.
    De vogels zijn lekker bezig, nu wachten op de jongen.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita