zondag 14 maart 2021

Amsterdamse Waterleidingduinen : maart

 Ik vind het in maart altijd een beetje komkommertijd in de AWD. De winter is voorbij, de wintergasten vertrekken en het is nog net geen lekker voorjaar met de tjiftjaf die je de hele dag door hoort. Maar toch weerhoud het mij er niet van om het mooie gebied te bezoeken voor een wandeling, want genieten doe ik daar altijd. En als je goed kijkt , is er genoeg moois te zien.

De wilde zwanen waren vlak na de winterweek vetrokken, maar de brilduikers waren er gelukkig nog wel.

Even wapperen


De mooie krooneendman kon ik eindelijk eens van een aardig laag standpunt fotograferen, net een smal strookje zonder riet ervoor.  


Meestal is het zoiets....er stond best wat wind en de zon scheen uitbundig, dat leverde de gekke tekening in het water op, de weerspiegeling van het riet in de golfjes door de wind.

Ruig haarmos, ik vind het maar lastig, dat macro spul


Dan is een vos makkelijker, als deze mee wil werken. Hoewel....de laatste tijd is het vaker geen vos dan wel een vos op mijn wandelingen.


Maar als je dan een meewerkend model tegen komt, heb je ook wat.


Damhert op de heuvel met zonsondergang, de zon was links, buiten de foto, net achter een heuvel verdwenen. Dit punt is direct bij de uitgang, dus ik was toch op tijd buiten.

De zon gaat onder en aan de andere kant komt de maan op.


Als de dieren zich wat minder laten zien, kijk ik om mij heen en ga op zoek naar blikvangers, zoals deze beukenblaadjes die nog aan de boom zaten, waar precies het ligt op viel.


Of de lege doornappel hulzen met tegenlicht.


Het vinkje trok de aandacht met zijn zang, in het voorjaar hoor de de mannetjes vinken luid zingen.


Damhertjes kom ik gelukkig nog wel op elke wandeling tegen, al is het al een stuk minder dan een aantal jaren geleden. Ze zijn schuwer dan toen, dus fotograferen wordt een grotere uitdaging.

Het zijn toch vooral bokken en jonge bokjes die ik zie, de hindes houden zich schuil.

En in het laatste licht zijn de gewone kuifeendjes toch prachtig om te fotograferen. Hiet twee mannetjes.


En ook het vrouwtje slaat haar vleugels uit.


En dan zie je ineens in een hoekje wat bewegen, een schattig woelmuisje...zo snel als ie tevoor schijn kwam, was hij ook weer weg, dus slechts 1 redelijke foto.



Vlak voor zonsondergang, tegenlicht...wat kleurt dat riet toch mooi op.


Nog eentje van alleen het riet met tegenlicht....



En als afsluiter, het bekende boompje maar dan van de andere kant...de zon staat nog iets te ver naar links, maar in de zomer zou de zon achter dit boompje onder kunnen gaan.... dat ga ik zeker een keer proberen.... (als de avondklok niet de hele zomer blijft ).

Maart is nog niet voorbij, dus wie weet ga ik komende tijd nog een keertje, nu de winter voorbij is kijk ik enorm uit naar het voorjaar: de zomergasten die terugkomen zoals de tjiftjaf, nachtegaal en koekoek. De zandhagedissen die binnenkort weer naar boven komen. Het voorjaar is toch wel mijn favoriete seizoen. Maar ook een seizoen van keuzes maken. Er is zoveel te zien overal, ook buiten de AWD, en ik kan niet elke dag op pad en overal naartoe.....dus we zullen zien wat de komende weken gaat brengen.



16 opmerkingen:

  1. Hoi Ghita.
    'N geluk dat je de Brilduikers en Krooneend kon fotograferen en er gaat altijd 'n glimlach over mijn gezicht dat je weer 'n vos voor je lens krijg en ook nog 'n Woelmuis. Toch weer allemaal mooie opnames.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita, mooie serie van de alles wat je op je wandelingen in de AWD teggenkomt.
    Foto 3,5,7,12,en 15 zijn mijn favorieten.
    Ik heb er van genoten.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt mooie foto's gemaakt en toch nog veel gezien. En wat je schrijft, het is altijd genieten als je er maar oog voor hebt.Dat muisje is ook enig zeg! En sfeervolle foto's als afsluitng!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Ghita,
    ondanks de komkommertijd laat je hier toch weer een fijne serie zien, inclusief vossen, herten en - leuk! - een woelmuisje. Je foto van de doornappelhulzen vind ik heel fraai.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Ghita,

    Het voordeel van de AWD is dat er altijd wel iets te fotograferen valt, mits je natuurlijk de weg weet. Als er iemand is, die weet waar ze moet zijn, dan ben jij het wel. Je weet zelfs wanneer je op welk tijdstip ergens moet zijn. Dat zijn toch wel twee benodigdheden voor mooie platen. De foto's van het riet met het gouden licht zijn erg fraai. Dat krijg je toch alleen maar zo mooi met zonsop- en zonsondergang. Mooie plek ook met dat boompje. Ben benieuwd of het gaat lukken om daar de zon achter te krijgen. Fijne foto's ook van de brilduikers en de krooneenden. Nog een paar weken en je krijgt ook de blauwborst weer zingend voor de lens.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi gebied is de AWD toch... als je de weg weet, maar dat is jouw wel toevertrouwd Ghita.
    Diverse meewerkende modellen leveren ook nu weer prachtige plaatjes op. Het riet in tegenlicht is bijzonder fraai en ook het damhert op een heuvel is erg gaaf 👌
    Groet uit een zonnig Stieltjeskanaal,
    Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Ghita,
    Het is inderdaad wat stilletjes in de maand maart. Afgelopen week wel een flinke groep krooneenden, maar wel verscholen achter het riet. Damherten zie je altijd wel, maar vossen heb ik al een flinke tijd niet gezien. Soms heb je geluk, pas nog een roerdomp en een zilverreiger. Wintergasten zijn er ook nog wel, maar het neemt wel af. Nu graag zomergasten svp, want anders wordt het vooral wandelen. Daar is overigens niets mis mee.
    Groetjes, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fijn blog weer.
    Van Maart heb ik altijd het idee dat de maand is waarin de natuur weer wakker wordt.
    En dat geven je foto's ook weer, ik wordt daar altijd weer blij van 😘

    Groetjes en een fijn weekend,
    Karina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Githa,
    Wat een heerlijke serie weer!!
    Ik heb er van genoten,
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Echt een prachtige varia van dit o, zo mooie gebied.
    Je laat verschillende aspecten dan ook echt heel mooi tot z'n recht komen.
    Ik heb er weer van genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Stuk voor stuk weer prachtige beelden Ghita. En ja alweer zijn de vossen mijn favorieten.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto's Ghita.
    Dat vosje op foto 7 zit er lekker relaxed bij.
    En wat een prachtige sfeerfoto is je laatste. Erg mooi!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig mooi Chita wat een serie

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd hebt genomen om een kijkje te nemen op mijn blog. Bedankt voor je reactie
groetjes Ghita